Skreddersøm for ildsjeler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Kristin Andresen Soldal
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Hvordan klare seg i eget hjem ?
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Informasjonsmøte om bruk av nettressursen Lørenskog 18. september kl Sted: Kommunestyresalen, Rådhuset.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Nordisk tilsynskonferanse
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Fritid med bistand gir muligheter
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
barn og unge med funksjonshemming
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Fylkeskonferansen 2. og 3. oktober 2012 Marianne Munch –– Laila Helland – Elisabeth Moen Synnøve Skarpenes.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Student i ”moden” alder
Organisering og arbeidet i kommunene
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Demensomsorgens ABC.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Fritid med Bistand.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Støttekontakt til personer med demens
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
NVU-konferanse mars 07 Videreutdanning i organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige Erfaringar frå opptrapping og utviding.
Utskrift av presentasjonen:

Skreddersøm for ildsjeler Erfaringer fra 30 studiepoeng videreutdanning: Organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige Grunnlegger og ildsjel: Kristin Andresen Soldal, Høgskolen i Bergen Inger Helen Midtgård, Høgskolen i Bergen Berit Bareksten, Høgskolen i Bergen Sigrid M. Hødnebø, Universitetet i Agder Elisabeth Bania, Universitetet i Tromsø/ Høgskolen i Bergen Anders Midtsundstad, Kompetansetjenesten Aktiv Ung/ Høgskolen i Bergen .

Innhold i presentasjonen: Hvorfor? Bakteppe for videreutdanning Hvem er studentene? Hvordan organiseres utdanningen? Hva har vi oppnådd?

Hvorfor? Bakteppe for videreutdanningen Støttekontakt og avlastning lovpålagt hjelp fra 1993, bygger på vedtak Meningsfull fritid, aktivitet og sosialt samvær Fritid ->deltakelse->inkludering ->livskvalitet Økende anerkjennelse av frivillig sektor

Grunnlag for tiltakene: Mottakere er mennesker som er marginalisert /utestengt fra aktivitet i fellesskap med andre, trenger bistand til deltakelse Hjelperne Utfører oppdraget få timer per uke. Lav lønn per time Vanligvis ikke krav om utdanning Mest brukt, minst forsket på

Brukerne av tjenestene er: Mennesker med: - utviklingshemming, Mottakere av hjelp Brukerne av tjenestene er: Mennesker med: - utviklingshemming, - psykiske lidelser, - rusproblem, andre funksjonshemminger, demens etc , - barn og unge med behov for psykososial støtte 03.04.2017

Den tredelte løsningen støttekontakt En – til en. Tradisjonell løsning Aktivitetsgruppe: fokus felles interesser Individuelt tilbud i samarbeid med frivillig organisasjon Eks. Fritid med bistand

Manglende iverksatte vedtak Manglende informasjon om tiltaket Helsetilsynet 2007: Store mangler i mer enn 50 % av kommunene mht til støttekontakt – og avlastningstjenesten: Manglende iverksatte vedtak Manglende informasjon om tiltaket Manglende opplæring underveis Manglende rutiner i f.t. oppfølging og veiledning Stortingsmelding 40 Fylkesmannenes undersøkelse 03.04.2017

Helsedirektoratets satsing Faglige nettverk for fagpersoner som arbeider med tilrettelegging for kultur og fritidsdeltakelse, eks Fritid med Bistand Erfaringsdeling: www.fritidforalle.no Videreutdanningen: 40-50 per år fra 2006 Nettbasert opplæringsprogram for hjelpere: www.fritidmedmening.no

Hvem er studentene: Erfarne ”ildsjeler”: sosionomer, vernepleiere, barnevernspedagoger, sykepleiere, pedagoger m.m 2002-2005: 20-25 per år 2006-2013: 40-50 per år 60% har minst en vid.utdanning fra før Rekruttert fra hele Norge, små og store kommuner Overvekt kvinner, gj. snitt i 40-årene

Kjennetegn ved studentene Arbeider ved siden av studiene i kommunenes sosial-helsetjeneste, barnevern, rusomsorg, frivillig sektor med Arbeider med tilrettelegging av fritid for mennesker som er marginalisert pga funksjonshemming eller psykososiale problemer

To studenttyper (Bliksvær & Gjertsen 2007) Hverdagssliteren Jobber alene i sin kommune, på utkikk etter praktiske løsninger Ildsjelen Behov for teoretisering og faglig påfyll

Studiesteder i 2013 Høgskolen i Bergen: Bergen Universitetet i Agder: Oslo

Høgskolen i Bergen faglig ansvarlig, lokale koordinatorer Tre samlinger på ett år, totalt ti dager Tilsammen åtte arbeidskrav må være bestått Veksling mellom teori og refleksjon over praksis Aktiv bruk av innspilte DVD-er Stor vekt på prosjektarbeid og bedre praksis i kommunene Årlig erfaringskonferanse; Fri tid for alle

Mål for videreutdanning: - Bedre tjenestetilbud til brukere - Gi tilbud til flest mulig fagfolk på lokalt nivå - Etablere studie med få samlinger og fleksible, IKT-baserte underv.former - Stimulere til at studentene * bygger kompetanse og nettverk * utveksler erfaringer og refleksjon * bedrer praksis basert på faglig kunnskap

Faglig innhold Velferdspolitikk Tiltak og tjenester individuelt og kollektivt Organisering, prosjektmetodikk Rekruttering, opplæring Veiledning Valgfri hjemmeeksamen: Fordypningsoppgave eller prosjektsøknad

Aktiv bruk av studiestøttesystemet It’s learning gjennom hele studiet Skape nærvær og tilhørighet gjennom lokale og felles klasserom

Spesialinnspilte forelesninger på DVD - Teoretiske korte forelesninger - Praktiske eksempler, metoder

Dramatisering av utfordrende situasjoner:

Utfordrende situasjoner i veiledning:

Hva har vi oppnådd? Anerkjenning av sosialarbeidere og andre i forhold til tradisjonelt lite verdsatte oppgaver Skreddersøm av studiet ved at den enkelte kan knytte åtte arbeidskrav til sin egen hverdag 2 av 3 studenter har startet/planlegger prosjekt som resultat av utdanningen Endringer i kommuner som har hatt studenter! Flere kommuner krever videreutdanningen ved ansettelse, ( for eks Askøy og Storfjord)

Referanser og nettsteder http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=B30STØTTE http://www.hib.no/aktuelt/konferanse/fritid/ www.fritidforalle.no www.fritidmedbistand.no www.fritidmedmening.no www.aktivung.no http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/tema/helse-_og_omsorgstjenester_i_kommunene/morgendagens-omsorg.html?id=723127

Noen aktuelle referanser: Bliksvær, T & Gjertsen, H: Kompetanseløft for støttekontaktordningen. Evaluering av videreutdanningen i organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige. Nordlandsforskning NF-rapport 7/2007 Bache, C. C og Hødnebø, S.M: Dramatisering av utfordrende situasjoner for veiledere. Veiledernettverket i Agder Årbok 2007 Helsetilsynet, landsomfattende tilsyn med støttekontakt og avlastning etter sosialtjenesteloven rapport 4/2008 Sammen med andre – Nye veier i støttekontakttjenesten. Sosial- og helsedirektoratet 2007 St.meld 40 (2002-2003): Nedbygging av funksjonshemmende barrierer St.meld nr 39 (2006-2007): Frivillighet for alle