”Norge er best i verden på retorikk om tilgjengelighet, men gapet mellom retorikk og virkelighet øker fordi det er gratis å ikke å gjøre noe” Sagt på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
UU og Fylkesmannens rolle
Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
Smarthusteknologi.
Universell utforming – kommunens behov for samarbeid og bistand fra fylkesnivået. v/ Hilde Nygaard, UU-prosjektleder i Kongsvinger kommune.
Energikrav i teori og praksis
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Kjell Erik Øie Statssekretær
Tema: Deltasenterets arbeid med oppfølging av råd for funksjonshemma
Velferdsteknologi og ergoterapi
Universell utforming i Mandal kommune.
Hva er universell utforming?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Folkehelse og universell utforming
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Bydelens strategiske plan
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Hjemmene blir intelligente – nye muligheter for omsorgstjenestene
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS.
Velferdsteknologi.
Forslag til ny tekniske forskrift (TEK17)
KRAV OM HEIS I BYGGVERK TEK10 § 12-3
Solveig Paule, avdelingsdirektør i Husbanken, Norge Visby 3. juli 2016
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Boliger i bratt terreng Dialogkonferanse Oppegård/Kolbotn,
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Utskrift av presentasjonen:

”Norge er best i verden på retorikk om tilgjengelighet, men gapet mellom retorikk og virkelighet øker fordi det er gratis å ikke å gjøre noe” Sagt på konferanse på Deltasenteret 10.oktober 2006

Hvorfor Stor ny brukergruppe Flere over 50 år enn under i EU i 2020 Alder reduserer funksjonsevnen… En økende, kravstor og ressurssterk gruppe, stort markedspotensial

Variasjon i Funksjonsevne brukerpyramiden Svake Personlig assistanse Hjelpeteknologi Trenger tilpassing Brukernes evner Universell utforming De som kan bruke alt Gode

Før ny Plan- og bygningslov: Lover og departementer i strid med hverandre Alle pilotkommunene jobbet med kommuneplanen med tilhørende bestemmelser; hvordan gjør vi det? Hva kan vi stille krav om i reguleringsbestemmelser? Er teknisk forskrift så langt vi kan gå?? I såfall hva er vitsen med å stille krav??? Byggebransjen vil ha samme regler i alle kommuner!!!! Er det fortsatt sånn - egentlig?

Nye lover – nye muligheter Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne Trådte i kraft fra 1.1.2009 Lov om planlegging og byggesaksbehandling Plandelen trådte i kraft fra 1.7 2009 Byggesaksdelen trådte i kraft 1.7. 2010 Ny teknisk forskrift trådte i kraft 1.7.2010

To ulike definisjoner av universell utforming: Juridisk **: utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig. ** Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven 2009 Politisk *: utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten spesielle tilpasninger eller hjelpemidler. * MD begrepsavklaring 2007 Strategisk: plandelen Lovpålagt: bygningsdelen

Ny Teknisk forskrift Mange og viktige endringer sikrer universell utforming i nye bygg Alle nye publikumsbygg og arbeidsbygg får krav til universell utforming Alle nye boliger kan sikres en grunnleggende livsløpstandard Krav om heis fra og med tredje etasje i nye leilighetsbygg Krav om heis fra og med andre etasje i nye publikums- og arbeidsbygg Fra krav om brukbart til konkrete ytelseskrav! Dørbredder, stigning, lys, lyd, heisstørrelse, snusirkel, plass rundt toalett, ved siden av dører, osv. Det varsles frister for eksisterende publikumsbygg Skoler, barnehager og andre offentlige bygg vil nok får de korteste fristene

Tilgjengelig boenhet – grunnleggende krav Alle hovedfunksjoner; dvs. stue, kjøkken, soverom, bad og toalett skal være på inngangsplanet, og skal være tilgjengelig for personer med funksjonsnedsettelser Gjelder bare inngangsplanet ikke for øvrige plan i boligen Trinnfri atkomst til bygning med boenhet gjelder alle typer boliger For småhus kan det gjøres unntak i bratt terreng Ikke unntak for boliger i bygg med krav om heis

Tilgjengelig boenhet TEK10 Ingen automatikk: Eneboliger og rekkehus der hovedfunksjonene ikke ligger på inngangsplanet Eneboliger og rekkehus med hovedfunksjonene fordelt på ulike plan Følger av TEK: Blokkleiligheter (heiskrav utløsende faktor) 1.etasje firemannsboliger Eneboliger og rekkehus på ett plan Sokkelleilighet med egen inngang fra bakkeplanet For å sikre tilgjengelige boliger der TEK ikke sikrer dette automatisk, kan kommunen bruke reguleringsbestemmelser Eneboliger har nok plass, et spørsmål om planløsning. Rekkehus i flere plan med liten grunnflate kan være utfordrende.

Kritikken mot TEK10: Arealkrevende Bratt terreng Små boliger for ungdom Studentboliger Dyrt Svært få avhengig av rullestol Bratt terreng Vanskelig å få til trinnfri atkomst Dårlig utnytting av infrastruktur Konflikt med utnyttingsgrad 7 % av boligmassen kan brukes av rullestolbruker. Boligmassen fornyes med ca. 1 % årlig. Eldre vil bo hjemme så lenge de kan. Antall eldre med sviktende helse øker. Konklusjon i NIBR-rapport 2005: 17; Slik vil eldre bo: Alle nødvendige hovedfunksjoner på inngangsplanet Bad, kjøkken, stue og soverom tilgjengelig med rullestol Trinnfri atkomst fra terreng/parkering til boligens inngangsplan Konklusjon: Den ordinære boligmassen må svare på framtidas behov!

Arealkravet – gang/vindfang SINTEF Byggforsk gikk høsten 2010 gjennom kravene i TEK10 med fokus på ekstra arealkrav som følge av krav om tilgjengelig boenhet.

Arealkravet - bad Krav til rullestoltilpasset bad har vært kritisert spesielt. Tilgjengelig bad kan realiseres på 4,2 – 4,4 m2 med plass til toalett, dusj, vask og vaskemaskin. Hvor mange bad bygges mindre enn dette?

Arealkrav kjøkken og stue Svært små ekstra arealkrav til kjøkken og stue p.g.a. TEK10 Møblering løses ved å fjerne en stol slik at rullestol får plass

Arealkrav – ettsengsrom I praksis gir ikke TEK10 økt arealkrav til ettsengsrom fordi krav til volum i rom for permanent opphold fører til at rommet i alle fall bør være minst av en slik størrelse det det vil være plass nok til rullestol.

Arealkrav – parsengsrom Kravene i TEK10 for parsengsrom kan løses som «Laila-soverom» (til venstre) på 8m2. Tviler sterkt på at mange parsengsrom bygges mindre!

Eksempel på tilgjengelig boenhet TEK10 på 28 m2 I studentbolig og de aller minste boligene kan sofa også være seng. Arealet kan dermed reduseres til ca. 20m2

Tilgjengelig boliger 36 m2 TEK10 SINTEF sin konklusjon: TEK10 kan føre til noe økte kostnader p.g.a. økt arealkrav, men merkostnaden vil sjelden gå over 40.000 kr. TEK10 fører ikke til at badet blir uforholdsmessig stort eller mye dyrere enn kravene i TEK97. PS. Løsninga til høyre viser hvordan rekkehus med liten grunnflate kan forberedes og endres til tilgjengelig boenhet ved behov.

Krav til trinnfri atkomst gir større krav til planlegging i bratt terreng § 8-6. Gangatkomst til byggverk Gangatkomst til bygning med boenhet skal være trinnfri og ikke ha større stigning enn 1:20. For kortere strekning inntil 3,0 m kan stigning være maksimum 1:12. For hver 0,6 m høydeforskjell skal det være hvileplan på minimum 1,6 m x 1,6 m. Dersom terrenget er for bratt til at kravet om stigningsforhold kan oppnås, gjelder ikke kravet om trinnfrihet og stigning til bygning med boenhet uten krav om heis. I sentrumsnære områder er de enkleste tomtene allerede tatt i bruk. Flate arealer ofte i konflikt med jordvern. Norge har mye terreng.

Smarthus hva er det? Fellesbetegnelse på informasjons- og kommunikasjonsteknologi i boliger der de ulike komponentene kommuniserer med hverandre automatisk i et lokalt nettverk. Overvåke Varsle Utføre ulike handlinger Smarthus blir ofte blandet sammen med omgivelseskontroll som er en type IKT-hjelpemiddel, men enhetene er ikke koblet sammen som i et smarthus.

Omgivelseskontroll: Smarthus: En og en funksjon utløses av brukeren Overvåker ikke hendelser i boligen Må kunne styre fjernkontrollen sjøl Ikke egnet for demente, personer med psykisk utviklingshemming eller med sterkt fysisk funksjonsnedsettelser Funksjonene er koblet sammen slik at en hendelse kan sette i gang automatiske handlinger Kan kobles til elektroniske brikker påmontert brukeren Egnet for demente, personer med psykisk utviklingshemming eller med sterkt fysisk funksjonsnedsettelser

Flytende overganger En og samme bolig kan inneholde både smarthusteknologi og ulike typer omgivelseskontroll dersom løsningene «kan snakke sammen» Enkeltstående IKT-hjelpemidler for personer med mild grad av demens Automatisk nattbordslampe Automatisk kalender Programmerbar medisindosett Telefon med forhåndsprogrammerbare taster Lokator for ting man har forlagt «Bildegramofon» med tilrettelagt musikkprogram på PC osv.

Noen hovedutfordringer Teknologene utformer løsningene uten å trekke inn brukergruppene Mest fokus på teknologiens muligheter og begrensninger For liten kunnskap om brukernes manglende forutsetninger for å sette seg inn i bruken av utstyret Pleie- og omsorgstjenesten tradisjonelt lite teknologiintensiv Store barrierer mot å ta i bruk ny teknologi i tjenestene Mange deltidsstillinger og mye vikarer gjør det vanskeligere Tungt å introduseres nye tekniske løsninger. Smarthus har aldri «tatt av» Men står vi foran en fornyet satsing på «sjølstendig-liv-teknologier»?

Hvordan kan teknologi bidra til at flere kan bo hjemme lenger? Teknologi for sjøstendig liv og trygghet Roboter Omgivelseskontroll, styring av varme, lys, låsing osv Kommunikasjon med familie, venner, omsorgstjenestene, vaktsentraler o.l. Automatisk varsling av hendelser som fall o.l. GPS for veifinning og varsling Teknologi for elektronisk samhandling Internt i omsorgstjenesten Mellom nivåene Kan gi økt livskvalitet, trygghet og bedre helsetjenester Boliger må forberedes for installering

Forankring: Politisk Administrativt, overordnet og detaljplaner Organisatorisk OVERORDNET NIVÅ Kvalitetssikring i planprosessen Forståelse i markedet, kompetanseheving DETALJNIVÅ Arbeidet med universell utforming dreier seg både om de store linjene og detaljene. Må jobbe parallelt på overordna nivå og detaljnivå for å få gode resultater; også i planlegging.

Råd for mennesker med nedsatt Helse Universell utforming er tverrfaglig. Man må snakke med hverandre på tvers i organisasjonen, mellom nivåene og mellom privat og offentlig! Brannvern Teknisk Privat utbygger Plan Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne Brukere Bygge-sak Arkitekter og entreprenører Konsulenter/ Håndverkere Eien-dom ..men hva med eldrerådet?

Plan og bygningsloven- arena for politisk forankring og medvirkning Ny plan- og bygningslov gir nye muligheter og større ansvar til kommunene. Bedre samsvar mellom mål i samfunnsdelen og krav i arealdelen Teknisk forskrift mye bedre IKKE SKYLD PÅ VERKTØYKASSA!

Likestillingsombudet har fått nye oppgaver… …overfor kommuner som ikke følger opp lovene!!!!!!!!

Samfunnets tilrettelegging Individuelle forutsetninger Samfunnets tilrettelegging …og kommunen har ansvaret Tips for å unngå slike ting; sjekk: http://www.universell-utforming.miljo.no/