Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS

2 AMS-utrullingen gir en datamaskin, Smart Gateway, til 160.000.hjem Automatisk måleravlesing Nettnytte Smarthus og automasjon Sikkerhetstjenester Velferdsløsninger og - tjenester og åpen tjenesteinnovasjon!

3 AMS + GW, status 8.november 2015: 26.000 (2000 pr.uke)

4 Lyses overskudd går tilbake til eierkommunene 620 millioner i 2014

5 Hit. Og mye, mye lenger.

6 «Hvorfor velferd i Lyse?»

7 «428» «80+ versus <67» «16» Samfunnsfloke Tid – Økonomi - Kvalitet

8 Det er aldri for tidlig med tidlig innsats

9 Tilrettelagte hjem, løsninger og tjenester Eldre (friske/aktive/selvhjulpne) Eldre med bevegelsesvansker Eldre med kognitiv svikt Mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser (alle aldre) Mennesker med utviklingshemming Brukere med psykiske lidelser Rusmiddelavhengige Kronikere Andre?

10 Omsorgstrappen – og samfunnsdugnaden

11 Lyse Smart Gateway Infrastruktur for velferdsteknologi

12 Velferdsteknologi – en del av løsningen Vi blir stadig flere med behov for helse- og omsorgstjenester. Smartly har teknologi som kan gjøre det enklere for folk flest å bo lengre i egen bolig.

13 Må se hvilke innbyggerbehov velferdsteknologi skal løse «Det er viktig å identifisere behov før man kjøper løsninger, vi opplever mye produkt- pushing fra leverandørene!» (Rådgiver Levekår)

14 Når ekspertene lager en trapp…. …lager brukerne sin egen sti

15 B L (Stig Roar Wigestrand, Innoco) B= «Trygghet» L= ?

16 NOU 2011:11, «Innovasjon i omsorg« – fortsatt en favoritt Arbeidsmåter Tjenester Teknologi

17

18 «Nei, vi er ikke helt der, for å si det sånn» «Fallsensor? Vel, vi må nok oppleve det én gang først, et uhell, før vi går til det steget å vurdere slike ting...»

19 «Det beste av alt, det er å kunne klare seg selv» Sigrid (93)

20 Alle bør være opptatt av framtida. Det er der vi skal tilbringe resten av våre liv.

21 «Noe for meg?» «Tenker litt at dette er for rikinger, ikke for sånne dødelige som oss. Det hadde vært fint, men vi kan bare ikke ta oss råd.»

22 Universelt. For folk flest. Rett og slett.

23 Smarte hjem, smarte dører

24 Bærum kommune - gevinstanalyse Nøkkelhåndtering i hjemmetjenesten – bruk av Elås Hente ut nøkler første økt Bytte/levere inn nøkler Hente ut nøkler andre økt Levere inn nøkler Bytte nøkler med kollega Glemme nøkler, dra tilbake til xx (sted) for å hente Tid på å låse seg inn hos bruker/finne riktig nøkkel på nøkkelknippet Lete etter nøkkel som er borte https://www.baerum.kommune.no/…/Velferdsteknologi/Rapport er/

25 «Prosjekt trygghetsalarm», Randaberg kommune Alarmselskap som førstelinje for mottak av trygghetsalarmer

26

27 Jeg trenger hjelp

28 Sensorer i og utenfor hjemmet Kommune/EPJ

29 Eksempel arbeidsprosess Beboer hjemme Responssenter Helse- og omsorgs- personell Kommunale team

30 Sandnes kommune: Hvorfor og hvordan kan velferdsteknologi utgjøre en forskjell i kommunale avlastningsboliger? Hvorfor? Erfaringer fra dette prosjektet skal danne grunnlag for læring og videreføring til planlegging i nye bygg Stor spredning i alder, funksjonsnivå, størrelse Multifunksjon – barnebolig, avlastning, tilsyn etter skoletid Hvordan? Brukermedvirkning Tett kontakt mellom enhetene Legge inn teknologi på tidlig tidspunkt Fleksibilitet Samarbeidsprosjekter med forskningsinstitusjoner, næringsliv?

31 «Motstand» mot velferdsteknologi «Ombudsmenn for befolkningen»…? Portvoktere for/mot teknologi Fokus på at bruker kanskje ønsker teknologi, og dermed kan slippe å motta «de varme/klamme hendene»…? Den tiden vi ikke har nok av, kan mye av den faktisk frigjøres ved hjelp av VFT?

32 «24/7/365» «Det må være enkelt, og det må bare virke. Ellers er det slett ikke smart»

33 «Folket sover. Hvem skal vekke dem?» Felles ansvar for «folkeopplysning» og «bekymringsreduksjon»

34 Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS therese.sivertsen@smartly.no Tlf 97 52 08 67


Laste ned ppt "Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google