GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nettverk og kompetansebygging.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
SPIR Idélab Bodø.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Landsmøter Bergen 2007 Felles framtid for ?. Landsmøter Bergen 2007 Det er så mye å tenke på… VedtekterLotterierPlakater UtvalgsmøterServietter Brus og.
Undring Tro Viten.
Lek og Læring i barnehagen
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
NORSKKURS GRUPPE A.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Hvordan oppstår grupper?
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES

GRUPPEOPPGAVER: GJESTEUNDERSØKELSEN 1)Skriftlig spørreundersøkelse spurte om: a)viktigste fyrtårn/trekkplaster (s 15) b)hva som ofte oppgis som mest viktig ved valg av feriested (s 12) Oppdrag: Hva har bedriften/destinasjonen av salgbare produkter i fht a/b? Hvordan brukes det i markedsføringen? Potensial for nyskaping?

GRUPPEOPPGAVER: GJESTEUNDERSØKELSEN 2) Muntlig intervjuundersøkelse fant bla at: a) Helgelandskysten oppfattes som unik – identitet (mest natur, noe kultur; spesielt: øyriket, lyset/farger) - differensiering (eks ulik Lofoten, alternativ ferie) Hvordan kan dere som bedrifter og destinasjon utnytte dette bedre? b) Mange (ikke gjennomreiseturister) er ofte i en feriemodus hvor følgende er viktig: frihetsfølelse, spontanitet (lite forhåndsbestilling), følelse av å være underveis (god flyt). Hvilke muligheter og utfordringer kan det ha for bedriftene/destinasjonen? Forslag til tiltak. c) Under temaet negative erfaringer fra ferier på Helgelandskysten nevnes: - Åpningstider og aktivitet: Stengte dører, selv i sommersesongen - Mat: Alt for mye fast food, alt for lite lokal mat - (Personal: hvorfor så mye Svensker?) Enig? Årsaker? Tiltak?

1) Analysen viser at 58% av bedriftene har utviklet en produktinnovasjon siste tre år. Til sammenligning har 21 % av bedriftene i norsk næringsliv utviklet en produktinnovasjon de siste tre år. Hvorfor er bedrifter innen opplevelsesbasert reiseliv så innovative? Hvordan utvikler dere produktinnovasjoner? Gi eksempler 2) 71% av bedriftene oppgir at mangel på finansiering fra eksterne kilder er en ”nokså viktig” eller ”svært viktig” barriere mot innovasjon. Hvordan kan bedriftene overvinne denne barrieren? 3) 20% av bedriftene oppgir ”universitet & høyskoler” som en nokså viktig eller svært viktig kilde til informasjon i innovasjonsprosessen. 6% oppgir forskningsinstitutt som en nokså eller svært viktig kilde til innovasjon. Sammenlignet med an rekka andre ”kilder til innovasjon” kommer universitet/høyskoler og institutter dårligst ut. Er universitet/høyskoler og institutter lite relevante for dere som kilder eller samarbeidspartnere i innovasjoner? Hva kan gjøres for å bedre på dette? GRUPPEOPPGAVER: INNOVASJONS/NULLPUNKT UNDERSØKELSEN

4) a) 50% oppgir vansker med å finne samarbeidspartnere for innovasjon som en barriere. b) 43 % sier at ”samarbeidsklimaet innenfor reiselivsbransjen på Helgeland enten er ”ikke tilfredsstillende” eller ”lite tilfredsstillende”. Hva kan a og b skyldes? Hva kan gjøres for å bedre på dette? 5) Spørreundersøkelsen var nettbasert: a) fikk alle i gruppen den? b) noen som ikke svarte? I så fall hvorfor? Forslag til tiltak for å få flere/deg til å svare c) De som svarte: Hvordan gikk det? - Var det lett vs vanskelig å forstå spørsmål? Gi eks på evt vanskelig - Var det lett vs vanskelig å svare? Gi eks på evt vanskelig - Hvor godt mener dere en slik undersøkelse får tak i hva bedriften gjør av innovasjon, hvordan innovasjon skje, hva er barrierer, kilder, etc? d) Forslag til hvordan forskere bedre kan få innsikt i innovasjon i bedriftene deres? GRUPPEOPPGAVER: INNOVASJONS/NULLPUNKT UNDERSØKELSEN

GRUPPEOPPGAVER: MINIUNDERSØKELSEN 1)En av de tingene som imponerte oss mest i Astrid Lindgrens verden var hvor dyktige de var på konsistens – dvs sterk og tydelig sammenheng mellom grunnidé og de ulike elementene). Diskuter: a) Er konsistens noe som kjennetegner din bedrift/destinasjon? b) Hvordan kan økt vekt på konsistens brukes aktivt i den videre utvikling av din bedrift/destinasjon? Muligheter/trusler ved det? VÆR SPARRINGSPARTNERE FOR HVERANDRE, GI KONSTRUKTIVE INNSPILL

GRUPPEOPPGAVER: MINIUNDERSØKELSEN 2) Ett overraskende funn fra Arns Rike var hvor lite ridderdelene var synlig, hvor lite bok/film fortellingene ble fortalt/dramatisert, og hvor lite de besøkende ble involvert i aktivitet. Vår pakketur var preget av religion og kirkebygg (+ god tematisk mat og guiding). Ta utgangspunkt i deres bedrift og/eller nærområde: A)Finn en ide, som dere under gruppearbeidet kan jobbe sammen om, som har potensialer til å bli salgbare opplevelser. B)Lag et foreløpig pilotprodukt: Konkretiser ideen gjennom bruk av fortellinger og spill. Forsøk å skape en gåsehudopplevelse. Hva er turistens rolle/involvering? C)(Forbered en før-premiere (5-10 minutter) på pilotproduktet som dere gir under plenumspresentasjonen. Presentasjonen bør også inneholde en kort intro og etter kommentar.)

GRUPPEOPPGAVER: MINIUNDERSØKELSEN 3) En viktig grunn til at dette prosjektet kom i gang var å følge opp Himmelblå effekten. A)Hva er Himmelblå effekten? B)Hvilket fiksjonsmateriale finnes i Himmelblå? C)Hvordan kan du benytte deg av dette materialet? Eks i utvikling av produkter/bedriften/destinasjonen, og i markedsføringen.