5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Åsmund Sollien Schau og
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
BETYDNINGEN AV ET GODT LÆRINGSMILJØ.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Overgangsprosjektet.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Professor Thomas Nordahl
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 9. november 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Øyvind Sæteren Hans-Olav Gammelsrud Margrethe H. Mobæk Ny GIV / FYR.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Velkommen Folkemøte – skole
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring Hva gir god læringseffekt? Evidensbasert forskning om, for og med praksisfeltet.

Evidensbasert forskning: Empirisk basert kunnskap som kan si noe om den faktiske virkningen av beslutninger, aktiviteter, intervensjoner og tiltak. Ingen garanti for at man oppnår ønsket effekt, men øker sannsynligheten for det. «Hans eksellense evidens»: Professor John Allen Clinton Hattie.

Forskning om praksisfeltet: Hatties forskning på andres forskning.

Visible learning; a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (Hattie 2009) omfatter: a) 800 meta-analyser, dvs. oppsummering av andre skoleforskeres studier og analyser (i dag over 1000 meta-analyser). b) 52 637 studier (i dag om lag 55 000 studier). c) Om lag 80 millioner elever og studenter i 2009 (desidert flest elever, i dag om 150 millioner). d) Hattie ender opp med 138 ulike påvirkningsvariabler. Alt «virker» i større eller mindre grad, men virker det bra?

Effektformelen i Hatties meta-analyser: Gjennomsnittlig post-test − gjennomsnittlig pre-test --------------------------------------------------------------------------- Standardavvik (kvadratroten av variansen) Pre-test: Som oftest i starten av et skole-/studieår. Post-test: Som regel i slutten av et skole-/studieår. Gjennomsnitt

Hatties effektbarometer:

> 0,6: Stor effekt 0,4 Effektgrad Effekttype Produktiv 0,4 - 0,59: Middels effekt 0,4 Auto-produktiv 0,2 - 0,39: Liten effekt Effektgrad A-produktiv 0 - 0,19: Ingen effekt Kontra-produktiv Negativ effekt Effekttype

Forskning for praksisfeltet: Effektanalysene skal stimulere den enkelte lærer til å reflektere rundt egen undervisning: Hvordan bidrar min undervisning seg til elevenes læring? Utgjør den en læringsproduktiv forskjell for elevenes læringsutbytte?

Å forske kontinuerlig på egen undervisningspraksis

Hva er det som i følge Hattie gir høy effekt? På pallen:

De beste effektvariablene:

Resiprok læring: Lære elevene/studentene å bruke læringsstrategier som sammenfatning, stille spørsmål, klargjøring og forutsigelser. Dette skjer i dialog med lærer mens de prøver å forstå en tekst. Noen variabler som er a-produktive/gir liten gjennomsnittseffekt: a) Class size (0,21): Økning av lærertettheten alene er ikke nok dersom ikke noe annet skjer samtidig, og da særlig endring av lærernes praksis. b) Homework (0,29). c) Teacher education (0,12): Lærernes formalkompetanse alene sikrer ikke god undervisning.

Forskning med praksisfeltet: Reflekterer Hattie selv over «virkningene» av og reaksjonene sin egen forskning? Ja, han deltar flittig i diskusjoner som bidrar til å utdype og nyansere hans «generelle og grove» effektbarometer. Noen av innvendingene mot Visible Learning: a) «Hatties forskning sier lite om når (de produktive) effektene inntreffer.» Hattie har skrevet mange utdypende artikler om dette, særlig i forbindelse med feedback. b) «Er læringsproduktive effekter uavhengig av alder, trinn og fag»? c) «Hva er egentlig kjernen i det å være en god lærer som gir effektiv og læringsproduktiv undervisning?»

feedback, and not all of it is good» (Hattie 2012). Effektgrad Feedback som fremmer læring: 0,72 Tilbakemelding gitt i tråd med Hatties kriterier på god feedback 0,4 «Teachers give a lot of feedback, and not all of it is good» (Hattie 2012). Tilbakemelding gitt i strid med Hatties kriterier på god feedback Effektgrad Feedback som hemmer læring Implikasjoner av feedback

«I DO NOT recommend abandoning Lekser på videregående: 0,64 «I DO NOT recommend abandoning homework, and I provide some directions for effective homework policies» (Hattie 2012). 0,4 Lekser: Generell effekt på 0,29 Effektgrad Lekser på barnetrinnet 0,15 Skoletrinn

I Visible learning for teachers (2011)går Hattie mer direkte inn på lærernes rolle for elevenes læring og gir konkrete råd for lærernes undervisning. Perspektivet fra rangering og gjennomsnitt til å møte den enkelte elev der han/hun er. Gjennomsnitt Where am I now? Where am I going? What are my next steps?

«Ny GIV-metodikk»: Bygger på evidensbasert forskning i bred forstand Pedagogikk Didaktikk Positive relasjoner til elevene Treffsikker didaktikk Ny GIV- metodikk Underliggende holdninger Fundamentert i evidensbasert forskning/kunnskap Lærernes fagkompetanse

Nivådifferensiering under ulike kontekstuelle betingelser Nivådifferensiering som et midlertidig intensivtiltak? 0,4 Effektgrad Nivådifferensiering: Generell effekt på 0,12 Spesialundervisning? Spesialundervisning? Nivådifferensiering under ulike kontekstuelle betingelser

Hva forteller Hatties forskning oss om skoleledelsens betydning for elevenes læring? Som leder utgjør du alltid en forskjell. Spørsmålet er hvilken forskjell.

0,4 Effektgrad Ledelsesstil Stabil, klar og tett på praksisfeltet «Activator» (5% av utvalget) Instructional leadership: 0,60 0,4 Ledelse: Generell effekt på 0,39 Verdibasert, dynamisk og initiativrik «Facilitator» Effektgrad Transformational leadership: 0,17 Ledelsesstil

Pedagogisk ledelse: Skolelederne må være tett på og til stede i praksisfeltet som observatører og samtalepartnere rundt undervisningspraksis.

Takk for oppmerksomheten – Besøk vår blogg. http://nygiviakershusskolen.squarespace.com/