Dahlgren & Whitehead 1991.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Hvor ble det av forebygginga?
Fysisk aktivitet og helse
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Statlig ansvar for folkehelse - tverrfaglige utfordringer Midt-Troms Friluftsråd 5. juni 2012 Anders Aasheim Seniorrådgiver Tlf E-post
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene-
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Samhandlingsreformen
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Nye rammebetingelser for folkehelsearbeidet Samling for folkehelsekoordinatorer/HEFO koordinatorer 13.april 2010 Kjetil Drangsholt Seniorrådgiver Regionalutviklingsenheten.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Levekår og helse i Bergen
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Folkehelse på dagsorden Hordaland fylkeskommune si rolle i partnarskap for folkehelse.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Nasjonale mål og hovudprioriteringar for 2010 Koordinatorsamling Skei Hotell.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Rus - arbeid og aktivitet
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Bærekraftig boligbygging
Plannettverk om klimatilpassing
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Plankonferansen 11 desember 2014
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Dahlgren & Whitehead 1991

Vidare folkehelsearbeid, ein del av planarbeidet i embeta? Nytt lovverk Ny PBL (m/ helsefokus) Ny lov om folkehelse i Fylkeskommunen Fylkeskommunen skal ha oversikt over helsetilstanden Samhandlingsreforma vil styrke den kommunale oversikten over helsetilstanden? Plan som eit reiskap i folkehelsearbeid, i forhold til bakenforliggende årsaker Levekårsfaktorar Livsstilssjukdomar Helsedir skal kome med nye veilederar; Samfunnsdelen, demografi, oppvekst data m.m. Bestemmelsar til arealdelen Konsekvensvurderingar, helseperspektiv Få til eit meir tverrfagleg samarbeid? Internt i avdelingane og mellom avdelingane Planforum ein sentral møteplass

To nivå i førebyggande og helsefremmande arbeid: Det store folkehelsearbeidet: Velferdssamfunnet. Sikkerhet for arbeid, inntekt og bolig, rent vann, trygg mat, tilgang til natur, sosial tilhørighet osv osv. Mye av dette er politiske utfordringer. Det lille folkehelsearbeidet: Arbeid rettet mot de viktigste helsefaglige utfordringer. Fysisk aktivitet, overvekt, tobakksbruk, ernæring, alkohol og annen rus osv. Mye av dette er faglige utfordringer.

Ny plandel i Plan- og bygningslov Tredde i kraft 01.07.09 Formålsparagrafen §1-1. Folkehelse/ helse går inn i forarbeida til lova, som ein del av bærekraftbegrepet. Prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planlegginga og krava til det enkelte byggetiltaket. Fremje befolkningens helse og motvirke sosiale skilnader, samt bidra til å førebygge kriminalitet Samfunnsdelen skal gi retningslinjer for arealbruk Medvirkningsparagrafen er styrka, kommunen har ei spesiell plikt til å tilrettelegge for grupper som krev ”spesiell tilrettelegging”

Ny plandel i Plan- og bygningslov § 1-1. Lovens formål        Loven skal fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner.        Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver og gi grunnlag for vedtak om bruk og vern av ressurser.        Prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planleggingen og kravene til det enkelte byggetiltak. Det samme gjelder hensynet til barn og unges oppvekstvilkår og estetisk utforming av omgivelsene.

Ny plandel i Plan- og bygningslov § 3-1. Oppgaver og hensyn i planlegging etter loven Innenfor rammen av § 1-1 skal planer etter denne lov: a) sette mål for den fysiske, miljømessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utviklingen i kommuner og regioner, avklare samfunnsmessige behov og oppgaver, og angi hvordan oppgavene kan løses e) legge til rette for god forming av bygde omgivelser, gode bomiljøer og gode oppvekst- og levekår i alle deler av landet f) fremme befolkningens helse og motvirke sosiale helseforskjeller, samt bidra til å forebygge kriminalitet g) ta klimahensyn gjennom løsninger for energiforsyning og transport h) fremme samfunnssikkerhet ved å forebygge risiko for tap av liv, skade på helse, miljø og viktig infrastruktur, materielle verdier mv.        b) sikre jordressursene, kvaliteter i landskapet og vern av verdifulle landskap og kulturmiljøer c) sikre naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv d) legge til rette for verdiskaping og næringsutvikling Planleggingen skal fremme helhet ved at sektorer, oppgaver og interesser i et område ses i sammenheng gjennom samordning og samarbeid om oppgaveløsning mellom sektormyndigheter og mellom statlige, regionale og kommunale organer, private organisasjoner og institusjoner, og allmennheten.

Vestfold: "Helse i Plan” Statistikker – utvalgte områder BEFOLKNING Folkemengde og befolkningsvekst Befolkningsandeler ulike aldersklasser Innvandrerbefolkningen Barn med innvandringsbakgrunn BOLIGFORHOLD Antall boliger etter bygningstype Privathusholdninger etter husholdningstype ØKONOMISK TRYGGHET Inntekt Trygd og sosialhjelp Levekårsindeksen SKOLE- OG ARBEIDSMULIGHET Andel med høyere utdanning Andel som dropper ut av videregående skole Sykefravær Sysselsetting og arbeidsledighet Pendling HJELP ETTER BEHOV Barnehagedekning Unge sosialhjelpstilfeller Pleie- og omsorgstjenester SOSIAL TILHØRIGHET Antall skilsmisser og separasjoner Valgdeltagelse YTRE MILJØ OG SIKKERHET Veitrafikkulykker Gang- og sykkelveger Lovbrudd Utslipp Forgiftninger LEVEVANER Tannhelse Røyking Alkoholvaner Aborttall unge kvinner Dødsårsaker

Lov om fylkeskommuners oppgaver i folkehelsearbeidet Ot. prp. nr §3 Fylkeskommunens oppgaver med å fremme folkehelse innen de oppgaver som fylkeskommunen er tillagt, herunder regional utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting. Fylkeskommunen skal være pådriver for, og samordne folkehelsearbeidet i fylket, bl.a. gjennom alliansebygging og partnerskap og ved å understøtte kommunenes folkehelsearbeid. §4 Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer i fylket Som grunnlag for folkehelsearbeidet i fylket, jf. § 3, skal fylkeskommunen ha den nødvendige oversikt over helsetilstanden i fylket og de faktorer som kan virke inn på denne, herunder trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale helseforskjeller.

Verktøy for å skaffe relevante folkehelsedata Kommunehelseprofiler www.helsedirektoratet.no/kommunehelseprofiler Kommunebarometeret http://nesstar.shdir.no/kommunebarometer/ Norgeshelsa www.fhi.no Kostra www.ssb.no/kostra Helsebiblioteket www.helsebiblioteket.no

Kommunehelseprofiler Kommunebarometer Barometeret viser korleis kommunen avvik frå landssnittet Nye indikatorar i Kommunehelseprofiler Fråfall i vidaregåande skule, Lovbrot Netto driftsutgifter pr innbyggar til idrett Netto driftsutgifter til kultur i prosent av kommunens totale driftsutgifter

Planlag – planforum, eit svar på? Behov for betre kommunal samordning Lite systematisk arbeid med kommuneplanane sin samfunnsdel Arealfokus, tradisjonelt i kommuneplanarbeid Nye forventningar frå kommunane, staten og lovgivinga

Ei reform er heilt nødvendig Vidareføring av noverande utvikling ikkje berekraftig: behovsauke økonomi personelltilgang Pensjonsreforma og NAV-reforma

Utvikling i helseutgifter per innbygger Prioritering Utvikling i helseutgifter per innbygger Norge Island Danmark Sverige Finland Kilde: OECD

Situasjons- analyse Mål – ønskt utvikling Verkemiddel

Folkehelsearbeid Folkehelsearbeid er samfunnets samlede innsats for å fremme helse, redusere risiko for sykdom og skade, samt beskytte mot ytre helsetrusler Målet er flere leveår med god helse i befolkningen og å redusere sosiale helseforskjeller Strategien retter seg mot hele befolkningen I tillegg til helsesektorens innsatser, ligger påvirkningsfaktorer i alle samfunnssektorer St.meld.47; Samhandlingsreformen

Samhandlingsreformen Pasientene skal få bedre behandling der de bor. Det skal lønne seg å forebygge sykdom i forkant i stedet for å reparere i etterkant. Regjeringen vil satse mer på å unngå at folk blir syke og vil sørge for at det lønner seg for kommuner og sykehus å samarbeide. Dette er de viktigste målene i St. meld. nr. 47 (2008-2009), Samhandlingsreformen – Rett behandling – på rett sted – til rett tid, som i dag legges fram.

Ny nasjonal helseplan Hovudlinjene frå Folkehelsemeldingen vert vidareført Redusere sosiale skilnader i helse som eit gjennomgangstema Omtale av helsetenesta si rolle i folkehelsearbeidet Førebyggande innsats i ulike deler av tenesta Arbeidslivet som arena for førebygging og intervensjon Kan bli aktuelt å kople lokalbaserte aktivitetar nærare mot NAV Fastlegen skal bli navet i kommunehelsetenesta Styrking av skulehelsetenesta er eit viktig tiltak og mål i reforma. Ei kartlegging av kapasiteten vert gjennomført i desse dagar Nytt lågterskeltilbod i alle kommunar Lærings- og meistringssenter i kommunane

Nye tiltak i kommunehelsetenesta? Kommunale lærings- og meistringstenester Tverrfaglege team Behandling av pasientar før, i staden for og etter sjukehusinnlegging Helseovervaking, folkehelsearbeid, samfunnsmedisinske oppgåver, planarbeid, samarbeidsavtalar

Nytt lågterskeltilbod til kommunane Frisklivsresept skal erstatte grøn resept Frisklivssresept skal verte eit tilbod til alle som vil endre livsstil Det er forslag om at alle som vil kan melde seg? Brukarane skal få tilbod om ein helsesamtale med vekt på endringsfokusert rådgiving I helsesamtalen skal oppfølgingsbehov kartleggast, og individuell plan for endring av livsstil utarbeidst Lågterskelsentralane skal tilby intensive program og kurs innan fysisk aktivitet, kosthald og røykjeslutt Lågterskeltilbodet skal ha tilsett minst ein person med helsefagleg kompetanse (autorisasjon)

Aktivitetshåndboken Fysisk aktivitet i førebygging og behandling Del 1 handlar om fysisk aktivitet i eit folkehelseperspektiv, med fokus på motivasjon, tilrettelegging og generelle aktivitetsråd. Del 2 presenterer konkrete råd for bruk av fysisk aktivitet i behandlinga av 33 ulike sjukdommar og tilstandar. Mellom anna er følgjande råd skissert for Avhengihet og misbruk: Organisert fysisk aktivitet og trening kan dempe subjektivt ubehag i den akutte abstinensfasen. Ein anna verknad av fysisk aktivitet i avgiftningsfasen er betre søvn Betring av fysisk form er den viktigaste langtidsverknaden av regelmessig fysisk aktivitet Betre hjartefunksjon, perifer sirkulasjon, normalisering av blodsukkernivå og nevrologiske symptom Reduksjon av depresjon og angst