A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Ansvar og prosesser i skolen
Røyken vgs Fokus på framtiden
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
EKSAMEN VGS.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Foreldremøte 26.september 2012
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Husregler.
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg1 YF,
Videregående skoler i Skien
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte 8.september trinn
Klasse: Tillitsvalgte elever: Kontaktlærere:
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Regelverk og rutinar Frammøte, vurdering, varsel, eksamen, dokumentasjon, klage på vurdering.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Fraværsgrense i videregående opplæring 1  Fra skoleåret er det innført en fraværsgrense på 10% i de videregående skolene  Hensikten er å redusere.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Sagt om utdanning….
Temamøte om avslutning av grunnskolen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Fraværsgrense i videregående skole
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Elevenes rettigheter og plikter
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?

Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift  Læringsplakaten er fin, læreplaner også  Ordensreglementet til fylket og skolen  Rundskriv osv. til spesielle saker

Rett til gratis opplæring  Alle som har fullført grunnskolen har rett på gratis videregående opplæring.  Elever på VG1 pålegges å kjøpe undervisningsmateriell  Skolene kan ikke kreve egenbetalinger for ekskursjoner og lignende.  Behovsprøvd stipend i lånekassen  Elever på VG2 og VG3 i har rett på:  Gratis læremidler og utstyr  Ikke-behovsprøvd stipend til individuelt stæsj  Egenandel på bærbare PCer er maksimalt like mye som stipendet

Fravær (Forskrifta § 4-35)  Alt fravær skal føres med noen unntak:  Organisert eller selvstendig studiearbeid  Skoleadministrative gjøremål, for eksempel elevrådsarbeid  14 dager politisk arbeid etter godkjenning fra rektor, for eksempel arbeid som tillitsvalgt, hjelpearbeid, lovpålagt oppmøte, helse og velferdsgrunner osv.  2 av disse dagene kan brukes ved religiøse høytider for medlemmer av andre trossamfunn enn statskirken  Årsaken til fravær kan kreves at føres på vitnemål og kompetansebevis

Manglende vurderingsgrunnlag  I § 4-7 Forskrifta står det at: Stort fråvær, same kva grunnen er, kan føre til at grunnlaget for å gi vurdering med standpunktkarakter manglar.  Det avgjørende her er ikke hvor mye eleven fysisk har vært til stede, men hvilke kompetanse eleven faktisk kan dokumentere. (Utdanningsdirektoratet 2005)  15 %- regler og lignende er altså lovstridig

Varsel  I følge § 4-10 i Forskrifta er det krav om varsel dersom:  Det er tvil om det er nok grunnlag for å få terminkarakter eller standpunktkarakter i et fag  Du står i fare for å få nokså god eller lite god i orden eller atferd  Varsel skal være skriftlig og gis uten ugrunnet opphold  Slik at bedre innsats eller bedre orden eller atferd kan påvirke karakteren

Klaging  I følge Forskriftas kapittel 5 kan du klage på:  Skriftlig eksamen (faglig og formelt, uten begrunnelse)  Muntlig eksamen (formelt, med begrunnelse)  Standpunktkarakterer (formelt, med begrunnelse)  Standpunktkarakterer i orden eller atferd (formelt, med begrunnelse)  Klagefristen er 10 dager  Fag/svenneprøver (faglig og formelt) 15 dager frist

Vurdering - tilbakemelding  Rett på løpende tilbakemelding (§ 4-5 i Forskrifta)  Vurdering skal gis uten karakter i form av en beskrivende vurdering av hvordan eleven står i forhold til kompetansemålene… Det skal kunne dokumenteres at vurdering er gitt.  Eleven skal kunne delta i vurderingen av eget arbeid. Elevsamtale skal gjennomføres minst en gang i halvåret  Læraren skal jamnleg ha dialog med eleven om utviklinga

Vurdering - sluttvurdering  Det er forskjell på underveis og sluttvurdering  Standpunktkarakterer er karakterer som blir gitt ved slutten av opplæringen på hvert årstrinn. Standpunktkarakterene skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget. (Forskrifta § 4-6)

Tilpasset opplæring  Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i norsk skole  Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven og lærlingen. (Opplæringslova § 1-2)  Det kan bety å lage egne arbeidsplaner, bestemme hvordan vi skal lære, vurderingsform og evaluere arbeidet.

Elevmedbestemmelse  Medbestemmelse på skolen og i fag er en rett:  Elevene skal kunne delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen.  Elevmedvirkning forutsetter kjennskap til valgmuligheter og deres mulige konsekvenser (Prinsipper for Opplæringen)

Skolemiljø – Opplæringslova 9a  Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring. (§ 9a-1)  Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane (9a -2)  Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø (9a -3)  Rett til å klage  Økonomi er ikke relevant for hvorvidt retten skal oppfylles eller ikke (Kunnskapsdepartementet 2006)

Skolemiljø – Opplæringslova 9a  Ting det finnes regler for  Luftkvalitet  Temperatur: 19-26°C, over 22 °C kun i kortere tidsrom  Areal: minimum 2 til 2,5 m² per elev  Bord og stoler skal kunne tilpasses  Radonnivå, støv, gasser, muggsopp,  Lys

Orden og atferd  Skolens ordensreglement og regler  Kan ikke bryte loven og forskrifta  Kun ”straffer” nevnt i reglementet kan brukes  Rett til å forklare seg  Kollektiv avstraffelse er forbudt  Karakterer i orden og atferd  Kun klare eller ekstraordinære avvik kan gi nedsatt  Ugyldig fravær kan føre til nedsatt orden  Orden og atferd skal holdes skilt fra fagkarakterer

Bortvisning  Elever som alvorlig eller flere ganger bryter ordensreglementet kan vises bort i inntil 5 dager.  Kun rektor kan gjøre dette, samme gjelder for utestenging.  Bortvisning er et enkeltvedtak, det skal saksbehandles. Man skal kunne forsvare seg.  Alvorlige saker kan resultere i at fylkeskommunen bortviser for resten av skoleåret eller tar fra deg rett til opplæring.

Flere opplysninger  Elevråd, driftsstyret, skolemiljøutvalg og arbeidsmiljøutvalg  Rådgivning  Omvalg av program etter VG1  25 % timetallsfrihet i Kunnskapsløftet  Privatisteksamen

Rettighetshjelp  Ring eller..  Send e-post til