Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
VURDERING.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lærekandidatordningen
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug Fagsamlinger 2013 Foto: Crestock

Utfordring Stor andel av elevene søker spesialundervisning I Nordland : ca 900 søkere per år PP-tjenesten gir anbefaling om spesialundervisning Behandling av søknad om spesialundervisning er delegert til skole-nivået Mange får avslag (variasjon mellom skolene) med begrunnelse i tiltak innenfor tilpassa opplæring Mye tidkrevende saksbehandlingsarbeid – i tillegg skal alle elever som får vedtak om spesialundervisning skal også ha individuell opplæringsplan ( IOP ) og skriftlig halvårsrapport to ganger per år

Nasjonale mål St.meld. Nr.30: Kultur for læring (2003-04) ”Det er imidlertid et klart mål at spesialundervisning skal være nødvendig for en lavere andel elever enn hva tilfellet er i dag” Økning av vedtak om spesialundervisning de siste årene, spesielt på ungdomstrinnet. Intensjonen framover er å bruke mer ressurser på tidlig innsats i på barnetrinnet for å forebygge økende problemer på ungdomstrinnet Enkeltvedtak medfører i stor grad individretta tiltak for enkeltelever. Ressursene skal i større grad rettes mot hele elevgruppen for å gi bedre tilpassa opplæring for alle elever Det betyr: vil kunne gi tilbud til mange av de som i dag får vedtak om spesialundervisning innenfor ordinær tilpassa opplæring.

Viktige prinsipper i norsk skole Inkluderende opplæring Likeverdig opplæring Tilpassa opplæring

Spesialundervisning Rett til spesialundervisning § 5.1 i opplæringsloven : «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet , har rett til spesialundervisning» - PP-tjenesten er sakkyndig instans for å tilrå spesialundervisning Individuell rett hjemlet i enkeltvedtak Klagerett i henhold til forvaltningsloven

Tilpassa opplæring Tilpassa opplæring § 1-3 i opplæringsloven: «Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten» Et generelt prinsipp for skolens / bedriftens virksomhet og kjennetegnes av variasjon av arbeidsoppgaver, lærestoff, arbeidsmåter, læremidler og variasjon i organisering av og progresjon i opplæringa Ikke en individuell rett – ordinær opplæring for alle Ikke enkeltvedtak Ikke klagerett i henhold til forvaltningsloven

Avklaring Fagsamling ved Fylkesmannen i Nordland, nov -2012 Foreleser Walter Frøyen, leder PP-tjenesten i Oslo - presisering av hva som er spesialundervisning: avvik fra læreplanene i kunnskapsløftet på det aktuell trinnet erstatte innholdet i læreplanene med opplæring på andre områder organisering av opplæringa utenfor skolens ordinære rammer

PP-tjenesten 2-delt mandat: Individrettet arbeid Utredning av behovet for spesialundervisning hos elever og lærekandidater - Sakkyndig vurdering med tilrådning om spesialundervisning Systemrettet arbeid Hjelpe skolene og bedriftene i arbeidet med systemtiltak innenfor tilpassa opplæring ( eks. klasseledelse, tilpasning ved spesifikke lærevansker, psykiske vansker) Problemstilling: Det brukes betydelig mer tid på indidvidrettet arbeid enn på systemtrettet arbeid – hvordan snu dette?

forts Tilbakemelding fra PP-tjenesten: Vanskelig å vite hvilke systemtiltak skolene/ bedriftene har innenfor tilpassa opplæring som eleven kan nyttiggjøre seg for å få hjelp til sine vansker ( eks dysleksi, oppmerksomhetsvansker, matematikkvansker ) Anbefaler spesialundervisning for å sikre at skolen blir kjent med elevens behov Skolene planlegger tiltak hvert år ut fra de elevene har søkt spesialundervisning og får skoleplass Vår oppgave: Gi råd skolene og bedriftene råd om hvordan etablere forutsigbare systemtiltak innenfor tilpassa opplæring og til spesialundervisning for eleven som har behov for det.

Virkemidler Forslag til endring av opplæringsloven – høsten 2012 «Skolens plikt til å vurdere elevens utbytte av ordinær tilpasset opplæring før vedtak om spesialundervisning» En presisering av plikten skolene i dag har til å vurdere om elevene får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen og prøve ut nye tiltak før henvisning til PP-tjenesten og det blir gjort sakkyndig vurdering i forbindelse med vedtak om spesialundervisning. Bakgrunn: Målet med lovforslaget er å sikre at skolene faktisk gjør en grundig vurdering av om elevene kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet før de melder elever til PP-tjenesten.

Systemtiltak - eksempel Elev som har dysleksi Mål: fagbrev / studiekompetanse – skal følge de ordinære læreplanene i alle fag Behov for ekstra hjelp i fagene norsk og engelsk Systemtiltak kan være ekstra lærer i klassen i fagene – kan brukes fleksibelt i klassen eller ta ut elever i gruppe Tiltaket kan planlegges samtidig med timeplanlegging for klassene Flere elever kan nyttiggjøre seg tilbudet Erfaring tilsier at behovet for ekstra oppfølging hos elevene på for eksempel VG1 TIP, ikke endrer seg mye fra år til år på den enkelte skole

Økonomiske ressurser Rammetildeling til skolene Skal dekke : - Spesialundervisning - Styrke tilpassa opplæring ved behov Ramma justeres hvert år – noen får mer, andre får mindre Kan søke ekstra ressurser innen 1. oktober ved store individuelle utfordringer NB: ekstra ressurser løser ikke alle utfordringer! Viktig: diskusjon og erfaringsutveksling om tilpassa opplæring med positivt fortegn

Veien videre…….. Skolebesøk – råd og veiledning - Tema på spesialpedagogisk samling for skolene i mai/juni 2013 Fokus på de vellykkede tiltakene i NyGiv - prosjektet – videreføring når prosjektet er ferdig Bruk av lærere som har fått kurs i FYR og NyGiv - pedagogikk Samarbeid om overganger: grunnskole til videregående skole og Vg2 til Vg3 / bedrift Andre innspill??