Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Deltaking, inkludering og velferd
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Ettervern og samarbeid
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Joachim Bjerkvik
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
”Fylkesmannens forventninger om oppfølging av sosialtjenestelovens ansvarsområde”
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Nettverkssamling om barnefattigdom
Drammen kommune Anne Bøhm
Barneverntjenesten ISK
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Seminar om bosetting av flyktninger
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Om barne- og familievernet
FELLESORGANISASJONEN FO Hordaland 30. oktober 2014 BARN I NAV Ved Ellen Galaasen Medlem av arbeidsutvalget og leder av seksjonen for barnevernpedagoger.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17
Etat for sosiale tjenester
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Sosialtjenesten i Bergen
Oppvekst med funksjonsnedsettelser – fra Barneombudets perspektiv
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
På vei til egen bolig i Stavanger
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
«Å komme sammen er begynnelsen, å holde sammen er fremgang, å arbeide sammen er suksess!» Henry Ford Torunn Dahlberg Frances Reardon Undervisning medisinerstudenter.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Nettverksmøte den
Boligpolitikkens rolle i fattigdomsbekjempelsen
NAV mulighetenes marked
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet? Nettverk for implementering av barnekonvensjonen i kommunene, Bodø 22 – 23 januar 2013 Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet?

Formålet med lov om sosiale tjenester i NAV Bedre levekårene for vanskeligstilte Bidra til sosial og økonomisk trygghet Den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig Fremme overgang til arbeid Fremme sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet Bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud Bidra til likeverd og likestilling Forebygge sosiale problemer

Rundskriv til lov om sosiale tjenester i NAV Lov 2009-12-18 nr 131 Korttittel: Lov om sosiale tjenester i NAV Forkortes STL Trådte i kraft 1.1.2010 Loven regulerer de kommunale, sosiale tjenester som inngår i NAV-kontoret (utgjør minimumsløsningen) Hovednummer 35 – Lov om sosiale tjenester i NAV – Rundskriv – Rettskildene Utarbeidet 22.06.2012, Arbeids- og velferdsdirektoratet

Barnekonvensjonens artikler 26 og 27 SOSIALTJENESTER Staten skal sikre at barnet får den sosiale hjelpen og den økonomiske støtten det har krav på etter landets lover. LEVESTANDARD Barnet har rett til en levestandard som er tilstrekkelig på alle områder. Foreldrene, eller andre som har ansvar for barnet, har det grunnleggende ansvaret for å sikre de livsvilkårene som er nødvendig for barnets utvikling. Staten har plikt til å støtte de foresatte.

Rundskriv til lov om sosiale tjenester i NAV - § 18 – Stønad til livsopphold Hvis tjenestemottaker har barn, skal det tas særlig hensyn til barnas behov i alle vurderinger som foretas. Barn og unge skal sikres en trygg oppvekst og kunne delta i alminnelig skole- og fritidsaktiviteter, uavhengig av om foreldrene har en vanskelig økonomi. Utgifter til barn og unge skal være en del av livsoppholdet.

Barnekonvensjonens artikkel 12 Å SI SIN MENING OG BLI HØRT Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets meninger skal tillegges vekt. STL § 42 – Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med tjenestemottaker. Det skal legges stor vekt på hva vedkommende mener. Hvis barn er berørt, skal deres behov og synspunkter fremmes gjennom foreldre eller foresatte Tilrettelegge for medvirkning, f eks oppsøkende virksomhet når det gjelder vanskeligstilt ungdom Barn skal aldri brukes i stedet for tolk

Dagens situasjon – Erfaringer fra tilsyn med sosialtjenestens barneperspektiv Statens helsetilsyn har i 2012 gjennomført landsomfattende tilsyn med økonomisk stønad til personer med forsørgeransvar. I omkring 2/3 av de undersøkte NAV-kontorene er det funnet avvik. Eksempel på avvik: Sikrer ikke at barn sine behov blir forsvarlig kartlagt i saker som gjelder økonomisk stønad til personer med forsørgeransvar for barn. Underkant av ¼ av NAV-kontorene har fått merknader. Eksempel på merknad: Innføre skriftlige rutiner/beskrivelse av lovkrav i forhold til kartlegging for å redusere risiko i forhold til etablert praksis.

Barnefamilier som mottar sosialhjelp Omkring 56 000 barn i hushold som mottok sosialhjelp i 2010 Omkring 25 000 barn med foreldre som mottok langvarig økonomisk stønad i seks måneder eller mer i løpet av året ¼ av sosialhjelpsmottakere forsørger barn under 18 år i 2011. Av disse: - Nær halvparten forsørget et barn - Litt mer enn ¼ forsørget to barn

Barnefattigdom i Norge EUs mål: I underkant av 8 prosent av barna opplevde vedvarende lavinntekt i 2008-2010 – tilsvarer 74 300 barn OECDs mål: 5 prosent av barna opplevde vedvarende lavinntekt 2008-2010 – tilsvarer 47 400 barn Innvandrerbarn er overrepresentert: Fire av ti barn med lavinntekt har innvandrerbakgrunn - Blant annet de med bakgrunn fra Somalia, Irak, Afghanistan, Pakistan og Tyrkia Andre utsatte: Barn med en forsørger, i barnerike familier, forsørgere utenfor arbeidslivet Økning i en tiårsperiode, men stabilt de siste årene Fattigdom går i arv Problemer som fører til sosialhjelpsmottak går i arv

Utfordringer Barneperspektivet i NAV – Hindre reproduksjon av fattigdom – Sosialtjenesteloven Forebygging – Hindre sosiale problemer i samarbeid med andre Mange mangler fullført videregående opplæring – få yrker som ikke krever videregående opplæring Integrering – Lav yrkesdeltakelse særlig blant kvinner – ytelser vs arbeidsinntekt overfor barnerike familier – Har vi gode nok virkemidler? Sosiale tjenester og inntektssikring dersom en ikke kan jobbe

Arbeids- og velferdsdirektoratets rolle og oppgaver Arbeider mye gjennom Fylkesmannen Tilsyn bidrar til å avdekke forhold Opplæring av NAV-kontorene i rundskrivet Tilskudd til NAV-kontorene for å bidra til å forebygge og bekjempe fattigdom i barnefamilier og boligsosialt arbeid - primært bidrag til sosial inkludering og oppfølging av vanskeligstilte Satsinger rettet mot ungdom - Ny GIV, utviklingsarbeider rettet mot NAV-kontorenes satsing på ungdom, Ungdom i svevet, fokus på psykisk helse og minoriteter – direktoratene koordinerer seg

Forebygge og bekjempe fattigdom og sosial eksklusjon blant barn, unge og barnefamilier Styrke forebyggende arbeidet rettet mot barn og unge Utvikle tjenestene og sikre barneperspektivet i tjenesten Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier ved bruk av hele NAVs virkemiddelapparat Utvikle samarbeidsstrukturer og rutiner for samhandling med det øvrige tjenesteapparatet Særlig fokus på innvandrerfamilier og ungdom mellom 15-25 år som er utenfor skole og arbeid Sikre barns ferie- og aktivitetstilbud som en integrert del av en helhetlig oppfølging Utvikling av kommunale handlingsplaner for utsatte barn og ungdom – Sjumilssteget en viktig del av dette arbeidet

En trygg og god bosituasjon er en viktig forutsetning for å sikre barns oppvekst, jf STL § 15 Viktige elementer i det boligsosiale (tilskudds)arbeidet: redusere bruken av midlertidige botilbud –  Spesielt viktig ifht barnefamilier og ungdom legge til rette for et helhetlig boligsosialt arbeid lokalt – Spesielt viktig ifht barnefamilier og ungdom tiltak overfor ungdom og yngre voksne i etableringsfasen  - De fleste tiltak retter seg mot personer over 18 år, men noen har med ungdom ned til 15 år.  Viktig : En helhetlig kommunal boligpolitikk Gode kartlegginger og analyser Fokus på arbeid og aktivitet (for å sikre varige botilbud) Forhindre utkastelser, utkastelser spesielt traumatisk for barnefamilier/barn og unge Tett individuell oppfølging – mange parallelle prosesser. Individuell plan og vedtak på tjenestene

Midlertidig bolig, STL § 27 Kommunen er forpliktet til å finne midlertidig botilbud for dem som ikke klarer det selv. Kun unntaksvis til barnefamilier og ungdom Ikke være stigmatiserende Ivareta barn og unges rett til privatliv og sosialt samvær med andre Mulighet til å gjøre lekser uforstyrret Når benyttes skal NAV-kontoret så vidt mulig umiddelbart iverksette tiltak for å sikre overgang til varig botilbud 207 husstander med barn i midlertidig bolig i 2011 2009: 133 og 2010: 147 33 husstander med opphold i mer enn 3 måneder i 2011 2009: 31 og 2010: 30