Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Estetisk læreprosesser
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Den estetiske dimensjon i L-97
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Lekens egenverdi.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kompetansebegrepet  Brukes gjennom hele utdanningsløpet for å sette fokus på læringsresultatet  ”Evnen til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet eller oppgave”  Basiskompetanse eller grunnleggende ferdighet  Opplæringsloven: Et helhetlig og bredt kunnskapssyn og kompetansebegrep der det estetiske inngår

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell kompetanse  ”Den kulturelle skolesekken skal bidra til å styrke og virkeliggjøre den estetiske dimensjonen i opplæringen. Målet med tiltaket er å sikre alle elever i grunnskolen profesjonelle kulturtilbud og heve deres kulturelle kompetanse.” (s.44)

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Estetiske fag  ”Departementet legger til grunn at kunst og kultur har en stor egenverdi og mener at estetiske fag derfor skal ha en sentral plass i skolen” (s.43)  Dvs. alle de estetiske fag og den kulturelle skolesekken skal styrke og virkeliggjøre den estetiske dimensjonen i opplæringen –  Og målet er kulturell kompetanse!  Kulturell kompetanse = å virkeliggjøre den estetiske dimensjonen

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Den estetiske dimensjonen og L97  ”Dep. vil framheve at de sansemessige, estetiske og opplevelsesmessige sider ved alle fag må løftes fram. Opplæringen må derfor sikte mot å gi elevene estetisk fostring og mulighet til å utfolde egne skapende krefter. Denne dimensjonen omfatter skapende virksomhet, refleksjon, opplevelse og uttrykk, og en bevisst holdning til kunst og estetikk” (St.meld. 29, 94-95: s.18.)  Det betyr at den estetiske dimensjonen omfatter: - estetisk opplevelse - estetisk erfaring/ praksis - estetisk vurdering/ kritikk

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse Å kunne  delta i kunstneriske prosesser  bruke kunstfaglige kunnskaper og ferdigheter  analysere og vurdere kunstuttrykk  forstå kunstens rolle i samfunnet

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell kompetanse - 1  Å kunne delta i kunstneriske prosesser. Elevene kan: - skape og uttrykke kunstneriske ideer - lytte til og forstå andres kunstneriske ideer - utforske kunstneriske ideer gjennom eksperimentering og improvisasjon - utvikle kunstneriske ideer gjennom refleksjon over det kunstneriske uttrykket - presentere eller framføre sine kunstneriske uttrykk til andre

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell kompetanse - 2  Å kunne bruker kunstfaglige kunnskaper og ferdigheter. Elevene kan: - beherske et utvalg av kunstfaglige teknikker og ferdigheter - forstå og anvender kunstfaglige uttrykksmidler og konvensjoner - bruke tradisjonell og ny teknologi i det kunstneriske arbeidet

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell kompetanse - 3  Å kunne analysere og vurdere kunstuttrykk. Elevene kan: - analyserer og reflekterer over kunstneriske uttrykk og opplevelser - reflekterer over den skapende prosessen i eget arbeid - vurderer profesjonelle kunstneriske uttrykk

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell kompetanse - 4  Å forstå kunstens rolle i samfunnet. Elevene kan: - verdsette kunstfaglig arbeid og viser positive holdninger til egen kreativ virksomhet - bruke sin kjennskap til til norsk og internasjonal kunst – og kulturarv - forstår den historiske og kulturelle bakgrunnen for ulike kulturers kunstuttrykk - forstår forholdet mellom kunstproduksjon og ressurstilgang

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Estetiske fag, danning og erkjennelse  Læring er en elevaktiv kreativ prosess: Skapende arbeid kan åpne opp for estetisk erkjennelse når tanker og følelser integreres i selve den estetiske erfaringen og arbeidet veksler mellom innlevelse/ refleksjon eller nærhet og distanse

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Estetiske fag og engasjement  Læring forutsetter engasjement og motivasjon: Skapende arbeid utvikler engasjement og glede, når sanser, følelser og kropp naturlig integreres slik at arbeidet både utfordrer elevene og gir dem mestringsfølelse

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Estetiske fag og utholdenhet  Læring forutsetter utholdenhet: Skapende arbeid utvikler motivasjon og dermed utholdenhet når resultatet ikke er gitt på forhånd; problemløsning og det uforutsigbare er målet.

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Estetiske fag og det sosiale  Læring er en sosial prosess. Skapende arbeid utvikler elevenes sosiale kompetanse når arbeidet foregår i grupper og når det kunstneriske uttrykket er avhengig av alles samarbeid og samspill

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Estetiske fag og det å lære  Læring er å lære av å lære: Skapende arbeid lærer elevene å strukturere kreative prosesser når de selv deltar i strukturerte kreative prosesser

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse I dans, drama, kunst og håndverk, media og musikk må læreren kunne  Strukturere og delta i kunstneriske prosesser  bruke kunstfaglige kunnskaper og ferdigheter  analysere og vurdere kunstuttrykk  forstå kunstens rolle i samfunnet Hvilken kulturell kompetanse gir lærerutdanningen?