Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Prosesstyring som styringsverktøy
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system

Hvorfor kvalitetssystem? •NVH ønsker en kultur for kvalitet og kvalitetsutvikling for å kunne tilby gode studier for studenten og samfunnet •Krav i Lov om universiteter og høgskoler

NVHs visjon •Å være blant de fremste veterinærmedisinske utdanningsinstitusjonene i Europa Mål for kvalitetsarbeidet •Kvalitetsarbeidets fremste oppgave er å bidra til at NVHs høye mål om kvalitet nås •Å optimalisere studiekvaliteten gjennom aktivt å bruke kvalitetssystemet til forbedring og utvikling •Sikre at studietilbudene ved NVH har samfunnsrelevans i vid forstand

Kvalitetskultur og verdier hos NVH •Kvalitetsarbeidet skal bidra til at studenter og ansatte jobber sammen mot felles mål om gode utdanninger •NVH skal være en ”lærende organisasjon” og kvalitetsarbeidet skal bidra til reelle prosessendringer både hos den enkelte og for hele organisasjonen NVHs verdigrunnlag •R •Respektfull •A •Ambisiøs •U •Uavhengig •S •Samarbeidende

Hva er NVHs kvalitetssystem? •Kvalitetssystemet er høgskolens verktøy for å sikre og utvikle kvaliteten i alt som har med studiene å gjøre: –Fra markedsføring av studietilbudene, opptak, mottak, studieinformasjon, undervisning, eksamen, studentfasiliteter, studentservice, administrasjon av studiene og til å utvikle gode studieplaner. Kvalitetssystemet skal også sikre kompetansen til de kandidater NVH uteksaminerer

NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-, styringssystem og ordinære drift •Prinsipper for kvalitetssirkelen skal bidra til kvalitetskultur (God planlegging - god gjennomføring - evaluering og forbedring) •Systemet skal være mest mulig transparent for derigjennom stimulere til kvalitetsutvikling og medvirkning •Systemet skal være minst mulig byråkratisk

Hva legger NVH i begrepet «god studiekvalitet»? • At studiets faglige innhold er godt • At studiet gir kompetanse som samfunnet etterspør •At studentene opplever kvaliteten som god

Prosessen rundt utviklingen av NVHs system (1) : Innstilling fra styringsgruppen for arbeidet med kvalitetsreformen ved NVH ble forelagt Styret : En prosjektgruppe startet arbeidet med å utvikle NVHs kvalitetssystem. Gruppen bestod av en representant fra hvert institutt og 2 studentrepresentanter. Kvalitetsrådgiver var leder. Ledergruppen var styringsgruppe : Prosjektgruppen leverte sin innstilling. Denne gikk på høring i organisasjonen og til alle studentene : Hovedtrekkene ble vedtatt av styret. Parallelt pågikk arbeidet med å utvikle en strategi for studiekvalitetsarbeidet ved NVH for tidsrommet Denne ble også vedtatt av styret.

Prosessen rundt utviklingen av NVHs system (2) : En prosjektgruppe ble etablert for å videreutvikle kvalitetssystemet til en elektronisk nettbasert håndbok. Prosjektgruppen bestod av administrerende direktør (leder), fire instituttledere, studiesjef og kvalitetsrådgiver (sekretær). VSU fikk utkastet til uttalelse før dette ble implementert på internett : Den elektroniske nettbaserte håndboken ble publisert på internett under tittelen: «Kvalitetssystem» : NVH fikk brev fra NOKUT om at NVHs kvalitetssikringssystem skal evalueres våren 2007.

Oppbyggingen av kvalitetssystemet på NVH •NVH har inndelt kvalitetssystemet i seks kvalitets- områder (NVHs viktigste områder for studiekvalitet), med overordnet mål og ansvar. •Hvert kvalitetsområde er deretter inndelt i nøkkelelementer (De viktigste underområdene). •For hvert nøkkelelement er det satt opp kvalitetskrav som beskriver mål eller standard. •For hvert kvalitetskrav er det fastlagt aktiviteter og hvem som har ansvaret for å gjennomføre aktivitetene. •Utførelsen av aktivitetene skal gi god studiekvalitet og utvikle denne videre. (Hele systembeskrivelsen ligger på internett under: Kvalitetssystemet)

De seks kvalitetsområdene •Styringskvalitet •Inntakskvalitet –De studentene som starter ved NVH •Program- og resultatkvalitet –Studieplan, undervisning og studentenes resultater •Internasjonalisering •Rammekvalitet –Undervisningspersonalet, bibliotektjenester, arbeidsmiljøet til studentene og studieavdelingens tjenester •Doktorgradsutdanningen

Nøkkelelementer •Eksempel fra hovedområde 3: Program og resultatkvalitet –Studieinformasjon –Studieprogramkvalitet (kvaliteten i hele studieplanen) –Studienes vurderings- og sensurordning (hvilke systemer NVH har som sikrer god kvalitet hos kandidatene på institusjonsnivå) –Undervisningskvalitet (selve undervisningsblokkene som studiet er oppbygd av) –Resultatkvalitet (Hvordan studentene presterer) –Bruk av dyr i undervisningen –Utvikle nye studieprogrammer

Studiekvaliteten ved NVH 1.Hvordan skal kvaliteten ved NVH være? 2.Hva gjør vi for å oppnå ønsket kvalitet? 3.Hvem har ansvaret for at kvaliteten er god? 4.Hvor finner man informasjon over standarder og roller til bruk i det daglige arbeid? 5.Hvordan jobber NVH med løpende saker og kvalitetsutvikling? 6.Hva med avvikshåndteringen?

Eksempler på mål for kvalitetsområder og nøkkelelementer: Mål for kvalitetsområde 3, Program og resultatkvalitet: •Undervisningen ved NVH skal være forskningsbasert og holde høy faglig og pedagogisk kvalitet. Uteksaminerte kandidater skal ha høy kompetanse og være godt forberedt for samfunnsoppgaver innenfor NVHs fagfelt Kvalitetskrav for nøkkelelement 3.2, Studieprogramkvalitet: •NVH skal tilby studieprogram med høy faglig og pedagogisk kvalitet Studiekvaliteten ved NVH 1.Hvordan skal kvaliteten ved NVH være?

Under hvert nøkkelelement er det satt opp aktiviteter som skal bidra til at kvaliteten sikres og utvikles: Eksempler fra nøkkelelement 3.2, Studieprogramkvalitet: 1.Gjennomføre studieprogrammene i tråd med gjeldende mål og planer. 3.Følge opp studentevaluering av studieprogrammene årlig. 6.Gjennomføre EAEVE evaluering av veterinær- utdannelsen minimum hvert sjuende år fra Utføre arbeidsmarkedsundersøkelser av veterinær- og dyrepleierutdannelsen minimum hvert 5. år. Studiekvaliteten ved NVH 2.Hva gjør NVH for å oppnå ønsket kvalitet?

•Styret har det øverste ansvar for studiekvaliteten og behandler hvert år Studiekvalitetsrapporten som skal gi en helhetlig og overordnet vurdering av studiekvaliteten ved institusjonen og oversikt over opplegg og tiltak i kvalitetsarbeidet. •Rektor eller administrerende direktør har ansvar for hvert av de 6 områdene. •Linjeledelsen i NVHs organisasjonskart eller utvalg har ansvar for aktivitetene som skal utføres under nøkkelelementene. •Alle ansatte og studenter har ansvar i forhold til sin rolle og for å utføre sine oppgaver i henhold til NVHs regelverk og andre dokumenter som setter standard og beskriver rutiner. Studiekvaliteten ved NVH 3.Hvem har ansvaret for at kvaliteten er god?

Studiekvaliteten ved NVH •Under hvert nøkkelelement i web-versjonen av kvalitetssystemet ligger regelverk og dokumenter. •Under rollen din i web-versjonen er også de mest sentrale dokumenter tilhørende din rolle samlet. Eksempler på svært viktige dokumenter i studiekvalitetssammenheng: –Forskrift om opptak, studium og eksamen –Studieplan med emnebeskrivelse av 2002, revidert 2006 –Serviceerklæring for studenter Eksempel på håndbøker og rutinebeskrivelser: –Håndbok for blokkansvarlig –Håndbok for studenter –Studentevalueringsrutine 4.Hvor finner man informasjon over standarder og roller til bruk i det daglige arbeid?

•NVH er kort fortalt et lite samfunn i miniatyr bygd opp etter demokratiske prinsipper for styre og medvirkning. Kvalitetssystemet plasserer ansvar for aktiviteter og oppfølging. •Eksempler på hvor det foregår prosesser ved NVH: –På instituttene (der den faglige aktiviteten utspilles) og på de ulike avdelinger (studienes støttefunksjoner). –I de ulike blokker og gjennom rapportering til ansvarlig institutt. –I systemer for medvirkning gjennom deltakelse i Styret, utvalg og verv og deltakelse i og oppfølging av evalueringer. –Gjennom syklisk aktivitet med rapporter, strategier og budsjettprosess. Studiekvaliteten ved NVH 5.Hvordan jobber NVH med løpende saker og kvalitetsutvikling?

Studiekvaliteten ved NVH •Dvs. gjennom prosesser som foregår her:

•NVHs system er på grunn av institusjonens størrelse og transparens relativt skjønnsmessig og prosessorientert og mindre avviksorientert. Ofte er årsaker til avvik sammensatte og kan både være på individ og systemnivå. Avvik kan også være symptomer på andre underliggende faktorer på systemnivå. •NVHs prosessorientering er både systemets styrke og svakhet. Det gjør det mulig å være fleksible og mindre byråkratiske. Men det gjør også systemet mer avhengig av personer i sentrale posisjoner og at prosessene blir gode. •Ærlighet og transparens vedrørende nøkkeltall og evaluerings- resultater og den grundige organisatoriske behandlingen av studiekvalitetsrapporten skal motvirke svakhetene i systemet. •NVH har eksplisitt satt avvikshåndtering for noen svært sentrale nøkkeltall. Det gjelder f. eks strykprosent hvor avvik over 15 (30) prosent skal følges opp. Studiekvaliteten ved NVH 6.Hva med avvikshåndteringen?