Forretningsdriften – strategi og muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Slik bruker du vår nettbutikk!
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Sommervikar i Blend.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Salgsteknikker & Sosial media
Generelt ved medarbeidersamtaler
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Resultater 2012.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Norske museers omdømme
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Lærlinger på v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Frontlinjeserivce
Velkommen til Technorama Det Sveitsiske vitenskapssenteret.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
DU HAR VUNNET REISE FOR 7000 EURO!!
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Opplæring av nyansatte hos Blend.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
"God bagasje på livets reise."
Camping Card Scandinavia
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
av Yocasta L. Sosa De Veisten
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
TILTAKSFORUM 15. OG 16. SEPT 2010 TØRVIS HOTELL Erfaring frå satsing i reiselivet i Sogn Rolf Wikborg.
Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Avd. møte(r) mai 2014 | Skyss Kundesenter |
Markedsføring.
Synlighet og oppslutning
Verving Thorbjørnrud
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Venner & valg Velkommen.
Award-konsept.
Verdier og visjon i nye Stavanger
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsdriften – strategi og muligheter 2013 Forretningsdriften – strategi og muligheter

Fakta Totalomsetning 19 mill > VSH entré 12,8 VSH butikk 5,3 HM butikk og entré 1,1 Cruisemarkedet representerer 20% av omsetningen ½ million besøkende pr. år VSH: Butikk økte med 28% i fjor VSH: Sommerbutikk testes og åpner 2013 En billett = to museer 2013 Gratis adgang mellom museene i 48 timer, testes i 2013 To ulike forretningskonsepter VSH og HM > VSH masseturisme HM selektivt nærmarked Alle omsetning går til forskning og utvikling av Kulturhistorisk museum

Museumsbutikkene skal være en forlengelse av utstillingene Visjon – et lærerikt og inspirerende sted å handle Verdier – ekte minner, verdier og kunnskap som forlenger besøksopplevelsen Sortimentet skal relateres til utstillingene og huset. Produktene skal formidle og «leke» historier så langt det lar seg gjøre. Eksempler: HM huset: Art nouveau: arkitektur, smykker, kunst.., VSH: Kopier av funn fra skipene: > Filmprodukter: «Gåten Ragnarok» «mennesket vet lite» og «dyrehodet» > Typiske turistprodukter som etterspørres

Salgs- og service opplæring 2013 Vår hustavle – ditt mål

Hustavle Slik skal det være hos oss på HM… ETTERLATT INNTRYKK Vi skal skape lyst til å komme tilbake til museet En unik og spennende opplevelse (og litt skummelt) Her finnes ”de ekte varene” Kunnskap i museumsinnpakning Sammen ivaretar vi kulturarven De ansatte har et godt kollegialt forhold, god kommunikasjon og hvor det er enkelt å spørre og hjelpe hverandre KUNDEOPPLEVELSE 1. Føle seg velkommen, være høflig (også internasjonale normer) hyggelig, blid og gi et smil, se folk i øynene.. 2. Snakk med de besøkende og vis aktiv interesse for å hjelpe 3. By på seg selv (når muligheten), vise folk rundt (hvis tid) og hjelpe til så godt du kan ved behov 4. Ha en god opplevelse i hele huset fra vestibyle, i butikk og på museet 5. Opplever faglig tyngde samt at det er kultur for å spørre/hjelpe hverandre 6. Kundefokus i butikk og er nøye med rabatter KUNNSKAP 1. Generelt kunne hele huset bra, og spesielt gullskatten, sverdsamlingen, Gjermundbuhjelmen og myntsamlingen 2. Vite hva som er viktigst (høydepunkter) på huset. (Sjekk nettsidene før du kommer på jobb) 3. Kunne både de faste og de rullerende utstillingene samt fremtidige utstillinger 4. Vite hvorfor man har dagens vareutvalget i butikkene (relevans opp mot utstillingen – ekte minner) 5. Vite hva pengene fra salget går til 6. Ha kunnskap om andre severdigheter i byen og vite litt om offentlig transport 7. Vite om tilbudet ”2 for 1 i 48 timer” OMTALE Ikke snakke negativt om eget museum, egen utstilling, egne kolleger eller andre severdigheter i byen

Hustavle Slik skal det være hos oss på VSH… ETTERLATT INNTRYKK 1. VSH er det stedet du skal se når du besøker Oslo 2. Unikt fantastisk og ekte Norgeshistorie 3. Skape lyst til å komme tilbake eller dele opplevelsene med andre 4. De ansatte har et godt kollegialt forhold, god kommunikasjon og hvor det er enkelt å spørre og hjelpe hverandre KUNDEOPPLEVELSE 1. Føle seg velkommen, være høflig (også internasjonale normer) hyggelig, blid og gi et smil, se folk i øynene.. 2. Snakk med de besøkende og vise aktiv interesse for å hjelpe 3. By på seg selv (når muligheten), vise folk rundt (hvis tid) og hjelpe til så godt du kan ved behov 4. Ha en god opplevelse i hele huset fra vestibyle, i butikk og på museet 5. Opplever faglig tyngde samt at det er kultur for å spørre/hjelpe hverandre 6. Kundefokus i butikk og være nøye med priser KUNNSKAP Generelt kunne hele huset bra, og spesielt fakta om Osebergskipet (herunder prosjektet Saving Oseberg) Vite hva som er viktigst (høydepunkter) på huset Vite om Vikinger i andre land Vite status på fremtidsutsikter (flytting) for museet Vite hvorfor man har dagens vareutvalget i butikkene (relevans opp mot utstillingen – ekte minner) Vite hva pengene fra salget går til 7. Ha kunnskap om andre severdigheter i byen og vite litt om offentlig transport 8. Vite om tilbudet ”2 for 1 i 48 timer” OMTALE 1. Ikke snakke negativt om eget museum, egen utstilling, egne kolleger eller andre severdigheter i byen

Nye billetter på VSH i 2013

Medarbeider mål Museets ansikt utad Operativ kasse, back-office, varehåndtering Produktkompetanse – produktkatalog og medarbeidere Lese og forstå rutinehåndboken Turist informasjon Faglig informasjon om museene «what´s up today» Salg- og serviceinnstilling Forhold deg aktiv til alt som skjer, - still spørsmål og føl deg som en del av museet!

Vi bygger ekte museumsopplevelser - hver dag