Tusen takk – var i fjor, fin å være tilbake

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Lørenskog Idrettsforening
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Avoidance Frode Svartdal Okt
Roman- og novelleanalyse
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Leken i et samfunnsperspektiv
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kontrafaktisk tenkning
Årsaker og funksjon Svein Øverland
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
12 Reflekterende lesing.
Toppidrett og holdninger
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Ved Henning Herrestad, spesialrådgiver RVTS Øst. Fordi … oppdrag.
Ansatte på sitt beste Støperi bransjesamling
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Holdninger.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Tusen takk – var i fjor, fin å være tilbake MIND: faglig leder og stjerne v PhD – første foredrag etter 9 år hvor jeg ikke lenger er stipendiat! Helsefremming i praksis, Alta 17.10.2013 Helsefremming i praksis: Positive faktorer som drivkraft for gode prestasjoner Åshild M. Stavnes Foredragsholder og Veileder

Mitt første møte med psykologi var i psykiatrien

PP er opptatt av hva som fører til vekst og utvikling, hva hensikten med positive følelser er, og hva funksjon de har. Vi spør oss hva som leder til beste prestasjon, hvordan bruke mental trening ift prestasjoner, og hva leder til helsefremmende arbeid og arbeidsmiljø.

14:1 Negativ vs positiv 8072 Sinne 57800 Angst 70856 Depresjon Myers (2000) Målet må jo være å nå en ratio på 1:1 Positiv psykologi utvikler et komplementært vokabular som gjør det like naturlig å snakke om og forske på menneskelige ressurser og styrker. Like naturlig som å snakke om angst og depresjon Er mer interessert i hva som gjør folk langtidsfrisk enn langtidssykemeldt 8072 Sinne 57800 Angst 70856 Depresjon 851 Glede 2958 Lykke 5701 Tilfredshet

HILSEØVELSE - først negativ så positiv De holdninger og det fokus vi tar med oss i møtet med andre mennesker vil påvirke hvordan i føler oss og får andre til å føle seg. Fokus og holdning til oss selv – påvirker. Fokus og holdning til arbeidsoppgavene vi skal gjøre – vil påvirke hvordan vi føler og tenker omkring våre prestasjoner. Skaper en naturlig link til fagfeltet jeg jobber med -

Hvorfor lykke? Grunnleggende ønske og mål hos alle mennesker Avgjørende for samhold, tilhørighet, kontakt Betydning for suksess og gode prestasjoner – motiverer til handling! Funksjon i overlevelse (regulerer av atferd) Sterk sammenheng med helse Hvor mange så premieren på mandag? Hvorfor doktorgrad, hvorfor tv-serie? Både som forsker, som praktiker og som utøver har æ fått erfare hvor stort potensial vi har til å utvikle oss LYKKE ER SELVE GRUNNSTEIN I FOLKEHELSA – SKAL VI JOBBE HELSEFREMMENDE ER VI NØDT TIL Å TA TAK I DE RESSURSEN FOLK HAR, OG IKKE BARE JOBBE MOT Å REDUSERE RISIKOFAKTORER!!.

Ekte lykke? Akkurat her – lettelse, nytelse, glede Noen timer før: strev, motgang, utforinger – men fortsatt lykke! HVA ER LYKKE? Fått spm veldig mange ganger siste tiden – samme svar: mest kompliserte jeg forsker på

Functional Well-Being Approach Vittersø, 2013; Straume & Vittersø, 2012 Hedonia ”Feeling good” Presence of pleasure, absence of pain Reach goal Eudaimonia “Doing well” Realization of potentials Being in the process FRA DET DAGLIGDAGSE BEGREP LYKKE TIL MER FAGLIG WELL-BEING DISSE TO DIMENSJONER – ULIK FUNKSJON, REGULERER ATFERD FORSKJELLIG MEN LIKE VIKTIG STABIL MEN IKKE UFORANDERLIG , MEN OPPLEVELSESKVALITETER KAN VI PÅVIKRE! Trait Stable evaluations Life Satisfaction Quality of life State Fluctuating feelings Pleasure, satisfaction, enjoyment, contentment Trait Stable evaluations Personal Growth Meaning State Fluctuating feelings Interest, engagement, inspiration, flow

SÅ FOR Å GÅ LITT I DYBDEN… tilfredshet

Motiverer til lek, deltakelse, å dele – former sosiale relasjoner

Sinne motiverer til å fight – ta opp kampen, gå i konfrontasjon

Redsle er den berømte flight-response

Functional Well-Being Approach Vittersø, 2013; Straume & Vittersø, 2012 Hedonia ”Feeling good” Presence of pleasure, absence of pain Reach goal Eudaimonia “Doing well” Realization of potentials Being in the process Trait Stable evaluations Life Satisfaction Quality of life Satisfaction ”back to setpoint (homeostasis) Calming and relaxed Cognitive flexibility Opens up attention Builds social relations, cooperation Driven by ”The liking” system (opiates/oxytocin, morphin and heroin) Trait Stable evaluations Personal Growth Meaning Interest Commitment and expectation Postpones homeostasis Activating (physically and mentally) Focus attention Motivates to problem solving and endurance Learning and development Builds skills Driven by ”the wanting” system (dopamine, amphetamine, ecstasy) It has been debated whether distinction between H & E is functional, if it translate well to science. We argue it does, becuse they have different function in how it contributes to the good life and how it regulates behavior.

Tilfredse ansatte skaper produktive ansatte? Tilfredshet har en viktig funksjon ift det å bygge relasjoner, det igjen skaper trygghet, tillit og åpenhet, og vi vet at det er helsefremmende. Bra . Myte ”the happy worker is a productive worker” Ikke rot i forskning, ingen sammenheng. Det har vært investert enorme ressurser i bedrifter og organiasjoner rundt omkring for å få tilfredse ansatte, uten at det har påvirket resultatene. Og det er logisk. Tilfredshet betyr at vi er fornøyde, trenger ikke anstrenge oss for å prestere. Skal du inn i endringsprosesser må du sørge for at dde ansatte blir engasjert, oppslukt, nysgjerrig og interessert. Da er vi på, da bøyer vi oss fram og bretter opp armene og er klar! Skaper motivasjon og vi tenker dette skal vi få til! Tilbake til vekst, resultater, produksjon og verdieskapning – det er også vårt mål – men vi ser at for å nå de tallene, er du avhengig av å bygge på de ressursene deres ansatte sitter på . Dere trenger ansatte som er villig til å gå den løypa sammen med dere.

Effekten av lykke og positive følelser (Lyubomirksy et al., 2005) Får folk til å tenke og handle på måter som øker sannsynlighet for suksess Bedre selvtillit Styrker sosiale relasjoner Bedre på konfliktløsning Oppnår mål man har satt seg Mer sjenerøs (altruisme, frivillig arbeid) Kreativ, fleksibel, originale løsninger Helsegevinst og levealder Igjen – positive følelser ER SELVE GRUNNSTEIN I FOLKEHELSA – SKAL VI JOBBE HELSEFREMMENDE ER VI NØDT TIL Å TA TAK I DE RESSURSEN FOLK HAR, OG IKKE BARE JOBBE MOT Å REDUSERE RISIKOFAKTORER!!.

Når vi bruker våre styrker! Hvilke positive faktorer er drivkraft for gode prestasjoner? Når vi bruker våre styrker! MED DETTE SOM INNLEDNING – HVA SKAPER GODE PRESTASJONER?

Verdier og holdninger Verdier Bevisste eller ubevisste leveregler Noe ønskelig - en klar forestilling om at det bør være slik. Relativt stabile og ofte knyttet til religiøse, politiske, filosofiske eller nasjonale spørsmål. Holdninger Innlærte egenskaper som består av kunnskap, følelse og atferdmønstre som følge av verdiene vi har Forutsigbare reaksjoner på andre mennesker, hendelser eller ting Noen holdninger er bevisste, andre ikke. Dette skiller holdninger fra meninger. Meninger vet vi at vi har.

Styrker BEVISSTGJØRE ---- UTFORSKE --- ANVENDE Definisjon: Grunnleggende mønster av tanke, følelse og atferd som er ekte, skaper energi og leder til beste prestasjon. Styrker uttrykkes og er synlig gjennom engasjement, entusiasme og energi. Folk blir levende i mimikk og kroppsspråk og stemme når de snakker om situasjoner hvor de har anvendt sine styrker BEVISSTGJØRE ---- UTFORSKE --- ANVENDE

Hvilke styrker?

Styrkekartlegging ”Føler” ”Antenne” kreativ ”Parabol” Rettferdig Når er du mest motivert? Hva gir deg energi? Hva gjør deg sint og frustrert? Visjonær Pliktoppfyllende Observant

Beskriv hvordan du skal bruke dine styrker Starte på dansekurs Lage en visuell framstilling av prosjektet kreativ Rettferdig Lage workshop med de ansatte på visjon, innlede med mine tanker Gjøre avtaler med meg selv hvor jeg trener på teknikkene Visjonær Pliktoppfyllende Dele mine observasjoner i dialog med andre Observant

Strength-spotting 2x2 Fortell en historie om når du var på ditt beste Den som lytter skal spotte minst 5 styrker som den andre brukte i situasjonen han/hun forteller om

Metoder og teknikker Formidle kunnskap i positiv psykologi Kartlegge og bygge på folks styrker Lage handlingsplaner på hva man vil oppnå heller enn unngå Future best possible self Takknemlighetsdagbok / brev Mentale teknikker på selvregulering (ex visualisering) Oppmerksomhetstrening / mindfulness Bygge nære relasjoner Lære nye ting Vær fysisk aktiv Gi / gjør gode gjerninger Kunnskap fantastisk killde til inspirasjon – berede grunnen til tiltak - troverdig

5 om dagen Du har knyttet nærmere relasjoner Du har lært noe nytt Du har vært oppmerksom og tilstede Du har vært aktiv Gi

Hvem har ansvaret?

www.mind.no #mind_mender #nrklykke