Motivasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Generelt ved medarbeidersamtaler
Mestring og forebygging av depresjon
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Mestring.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?

Mestring og forebygging av depresjon
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
NESO Formannsskole Motivasjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Ulikheter og variasjoner
HelART i Ulåsen barnehage
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Lederstil og Motivasjon.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Motivasjon i arbeidsforhold
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Klubben for alle.
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
Velkommen til foreldremøte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
7. Motivasjon i organisasjoner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Motivasjon

Motivasjon og påvirkning Motivasjon av latinsk movere (bevege) = gi motiver/ beveggrunner for en handling Motivasjonen er altså årsak til handling

Hva motiverer deg? Oppgave: Sett dere i grupper og diskuter hva som motiverer deg.

Kan stimulere motivasjonen Kan motvirke motivasjonen Lyst Behov Høy mestringsforventning Moderat konflikt mellom oppgaven og den enkeltes forutsetninger Nysgjerrighet Nyheter Spørsmål Aktivitet Deltakelse Forskning/prøving Stillhet Endrete rammer/Rollebytte Ulyst Manglende behov eller behovs-ubevissthet Lav mestringsforventning Ekstrem eller ingen konflikt mellom oppgaven og den enkeltes forutsetninger Selvfølgelighet Samme ”gamle” Svar og fasit Passivitet En bestemmer alt Mas Enetale Faste rammer og roller

Motivasjon og påvirkning STIL/METODE: Ris og ros: Straff, belønning, administrasjon av forutsetninger Entusiasme: Visjoner, følelser, ønsket situasjon i framtiden, pågående, målrettet

Motivasjon og påvirkning Medvirkning og tillit Deltakelse, bruke ressurser hos andre, dra med seg framfor å dytte Overtalelser og logikk Logikkens makt, fakta, bevis, lytter lite Moral Moralisme, dårlig samvittighet, du burde, følelser Mestring Realistiske mål, kontakter, learning by doing, opplevelseslæring, vokse ved å mestre

Motivasjon 5 ulike kilder til motivasjon - 2 hovedgrupper: Indre Indre motivasjon (aktiviteten i seg selv er belønning nok) Egne prestasjoner (jfr. indre motivasjon, men mer glede ved å møte krevende utfordringer) Mål-internalisering (det overordnede formålet er det viktige, prinsipper og idealer) Ytre Ytre motivasjon (anerkjennelse, ønske om tilbakemeldinger) Instrumentell motivasjon (lønn, belønninger, bonus, gaver)

Selvledelse og motivasjon Jeg fastsetter selv mål Jeg skaffer meg selv tilbakemelding Jeg vurderer meg selv Jeg belønner meg selv Forskning viser at: Økt grad av selvledelse viser lavere fravær, høyere kvalitet og høyere produktivitet

Det du er bevisst det styrer du, det du ikke er bevisst det styrer deg Å styre egne tanker Hvor mye fokuseres på det hemmende? (orker ikke, liker ikke, vil ikke, klarer ikke) Hvor mye fokuseres på det fremmende? (klarer, får til, liker, vil) Det du er bevisst det styrer du, det du ikke er bevisst det styrer deg

Å motivere andre Vær motivert selv - entusiasme og engasjement er smittende Gi folk utfordringer – å få til ting motiverer Behandle med respekt – alle har behov for oppmerksomhet og respekt Lytt til folk – alle vil bli hørt Hjelp folk å lære – vi liker å lære nye ting Vær åpen for vanskeligheter – mange liker det som er komplekst og vanskelig Anerkjennelse – det er den aller viktigste form for belønning

Selvtillit Er ingen individuell ferdighet, men utvikles i samspill med andre Oppleves som: Trygghet på egen kapasitet Trygghet i forhold til andre Ikke ta for lett på oppgaven du skal utføre Er situasjonsspesifikk; varierer avhengig av den situasjonen vi står overfor

ved å lykkes i det små! Gang på gang … Selvtillit Noe du får Noe du tar ved å lykkes i det små! Gang på gang …

Selvtillit Hvordan gjøre hverandre gode? Ærlighet i ros og ris Konstruktive tilbakemeldinger skal gå: - nedover - sideveis - oppover