Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Skoleprogrammet VIP for nye kontaktlærere
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Å lykkes eller være lykkelig?
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Vurdering for læring.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Drop-In metoden i skolen
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Time 1 FØLELSER.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Velkommen til foreldremøte!
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
1 Kommunikasjon.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Hvordan arbeide med elevene i tre skoletimer om psykisk helse? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Rammer som skaper trygghet Vær varsom-plakaten for arbeidet i klassen med temaet psykisk helse - s.6 i lærerveiledningen Personlig men ikke privat Det er naturlig at en eller flere elever har opplevd noe vondt eller står i en krise. Hva med de elevene man er ekstra redd for? Hvordan skal man tørre åsnakke om tema psykisk helse da? Viktig å gi detaljert informasjon om opplegget. Barn og ungdom kan fort tenke at dette er fordi JEG har mistet moren min. Nå vil de jeg skal si noe. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Bakgrunnstema for lærers bidrag i VIP, nr 1 av 5 VIP-programmet og læringsmiljøet Psykisk helse handler om hvordan vi har det, individuelt og med hverandre. Læringsmiljø er de betingelser i skolen som fremmer elevenes helse, trivsel og sosiale og faglige læring. VIP-programmet gir en mulighet til å arbeide i fellesskap om hvordan lærere/skolepersonell og elever ønsker å ha det sammen, og med sine egne kollegaer/medelever. 5-årig nasjonal satsning (2009-2014) www.udir.no/laringsmiljo Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljøet er utviklet av Forskergruppen ledet av professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark. Materiellet består av korte forskningsbaserte artikler om sentrale temaer som klasseledelse, relasjoner, forventninger, mobbing og samarbeid hjem-skole. I alle artiklene gis konkrete råd til skolens arbeid med læringsmiljøet. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Bakgrunnstema for lærers bidrag i VIP, nr 2 av 5 Forutsetninger for å utvikle og opprettholde et godt læringsmiljø God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen. Lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp Positive relasjoner mellom elev og lærer Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene Godt samarbeid mellom skole og hjem. 5-årig nasjonal satsning (2009-2014) www.udir.no/laringsmiljo Tekster, artikler, foredrag, refleksjonsoppgaver, spørreskjemaer og sjekklister som kan lastes ned og brukes ved hver skole. Definisjon elev og lærer: Det sosiale forholdet mellom lærer og elev Klasseledelse: Ledelse som lærer utøver i møte med ulike klasser og grupper av elever Relasjon mellom elevene: De sosiale relasjonene som eksisterer mellom elevene og den sosiale posisjonen som enkeltelevene har i fellesskapet. Regler: De regler som blir anvendt i skolen og ulike klasser som faktisk betyr noe for elevenes utvikling Forventninger: Det læringstrykket de forventningene og det engasjementet som er relatert til sosial og faglig læring og som preger opplæringen. hjem o g skole: Dialogen som forgår mellom foreldre og lærere, og den hjelp, støtte og oppmuntringen foreldrene gir til egne barns skolegang Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Bakgrunnstema for lærers bidrag i VIP, nr 3 av 5 Oppgaveklima: Framgang og innsats er sentralt for mestring Gir anerkjennelse og oppmerksomhet uavhengig av ferdigheter og prestasjoner Gir de unge valg og innflytelse Fokus på samarbeid de unge imellom Aksepterende holdning til prøving og feiling Yngvar Ommundsen: Bidrag til ”Oppvekst, om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø”, Øyvind Kvello (red) 2008 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Bakgrunnstema for lærers bidrag i VIP, nr 4 av 5 Prestasjonsklima Konkurranse og prestasjoner innad i gruppen sentralt for mestring Gir anerkjennelse og oppmerksomhet til de som mestrer best Styrt ledelse og liten innflytelse for de unge Liten aksept for prøving og feiling Yngvar Ommundsen: Bidrag til ”Oppvekst, om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø”, Øyvind Kvello (red) 2008 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Bakgrunnstema for lærers bidrag i VIP, nr 5 av 5 Etablering av et oppgaveklima er gunstig for de unges psykiske helse og sosiale tilpasning Dette bidrar til: Bedre vennerelasjoner At utøverne ikke blir overdrevent opptatt av egne resultater At utøverne ikke blir kronisk bekymret om de ikke gjør det perfekt At de unge opplever psykisk velvære og følt overskudd Yngvar Ommundsen: Bidrag til ”Oppvekst, om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø”, Øyvind Kvello (red) 2008 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF GJENNOMFØRING Tverrfaglig opplæringskonferanse 1 dag Arbeid i klassene med kontaktlærer 3 timer Klassebesøk av helsepersonell 2 timer Evalueringsmøte / tilbakemelding Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF VIP-materiell: Lærerveiledning Elevhefte Veileder for klassebesøk VIP-permen DVD med to filmer www.vipweb.no Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Elevheftet Del 1 (s 7-15) Generelt om psykisk helse Del 2 (s15-32) Psykiske plager og lidelser Hver elev får sitt eget hefte Heftet kan gjennomgås med hel klasse, i grupper eller individuelt Se s 6 i lærerveiledningsheftet om tips til bruk av elevheftet Hver elev får sitt eget hefte (betydningen av å oppbevare heftet) Oppgaver om følelser s.10-12 i elevheftet Oppgaver om kriser og påkjenninger s. 13-15 i elevheftet Oppgaver i brosjyren ”Ungdom og psykisk helse” Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF 10

Lærerveiledningsheftet Tips til bruk av elevheftet s 6 Forslag til gjennomføring s 7 Faktastoff og begrepsavklaringer s 11og 19 Lærerens rolle s 14-16 Psykososiale tiltak s 17-18 Oppgaver til bruk i timene s 22-25 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF VIP-permen Del 1: Oversikt over gjennomføringen av VIP ved en skole Del 2: Gjennomføring for lærere Del 3: Gjennomføring for helsepersonell med fokus på klassebesøket Del 4: Evalueringsskjemaer for alle aktører i gjennomføringen Del 5: Presseomtale av VIP Del 6: Fagartikler om VIP Del 7: Betingelser for et godt læringsmiljø Kortfilmer med oppgaver om ungdom og psykisk helse: ”Alle har en psykisk helse” (Victoria) ”Bare meg alene” (Kjetil) ”Ungdom og psykisk helse” (6 t-skjortefilmer), Oppgavene er i permens del 2 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF ”Bare meg alene” (en av to filmer på DVD om psykisk helse og ungdom) - forslag til oppgaver for bruk i klassen av kontaktlærer: Spørsmål til elevene: Beskriv Kjetil (Hvem er han, hva er han opptatt av, hva tror du han har opplevd..osv – bruk eksempler fra filmen) Hvis du var Kjetil: Hvordan ville du likt at de rundt deg var mot deg (kjæreste, venner, foreldre, søsken, kontaktlærer, trener m.flere) Hvis du var en god venn av Kjetil: Ville du reagert på noe ved Kjetil, i så fall hva – og hvordan ville du ha møtt Kjetil Hvis du var kontaktlæreren til Kjetil: Ville du ha merket noe spesielt hos eleven Kjetil? Hvis du var bekymret for Kjetil: Hva ville du i så fall ha gjort? Spørsmål til kontaktlærer: Hvordan ville du møtt Kjetil? (stikkord: samtale, faglig, fravær, foresatte – del dine tanker med elevene) Diskusjonstemaer som Kjetil tar opp: Overfølsomhet for lyder (to lause planker…eg blir galen) – Diskuter hva irritabilitet og overfølsomhet kan være uttrykk for Hva er grunnen til at folk føler seg glad, og hvordan føle seg bra med seg sjøl – Diskuter Kjetils alternativ: Ved å ha makt, ved å ha penger, ved å bruke all energi på å føle seg bra eller bruke all energi til å få andre til å føle seg bra Hva er grunnen til at folk blir lei seg, diskuter Kjetils alternativ: Er det impulser som kroppen sender til hjernen eller er det impulser som hjernen sender til kroppen? Kjetil lurer på hva vi egentlig bruker kroppen til. Diskuter om det er noen sammenheng mellom fysisk aktivitet og psykisk helse? Hvis å dø er det eneste vi mennesker må gjøre, hva er vitsen med å gjøre alle de ”teite” tinga vi gjør? Diskuter denne påstanden Musikken i filmen: Vedlagt er teksten til ”Hjemmefra” hvor Sigvart Dagsland synger. Forslag til oppgaver knytta til sangteksten: Gi eksempler på hvordan teksten kan beskrive Kjetil Hva er budskapet i teksten? (gi eksempler fra teksten) Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF ”Alle har en psykisk helse” (en av to filmer på DVD om psykisk helse og ungdom) - forslag til oppgaver for bruk i klassen av kontaktlærer:   Victoria sier at psyke bl.a er hva vi tenker og føler. Diskuter hvordan tanker og følelser henger sammen? Victoria snakker om at antallet unge som sliter øker. Hun beskriver også en rekke forventninger til de unge i dag. Hvordan vil du definere tilstanden ”å slite psykisk” ? Hvordan virker forventninger inn på vår psykiske helse? Victoria beskriver ensomheten vi ofte opplever når vi sliter psykisk. Mange som har det vanskelig føler seg ensomme, hva kan dette komme av? Hva er forskjellen mellom å føle seg ensom og å være alene? Venner har ikke taushetsplikt, sier Victoria. Hva tenker du om denne påstanden? Når opphører taushetsplikten? Alle har vanskelige perioder i livet (f.eks kjærlighetssorg, skilsmisse, sykdom, død m.m) Hva kan vi gjøre selv for å komme oss gjennom en slik periode? Hva trenger vi fra andre?(foreldre, kontaktlærer, helsesøster, venner m.fl) Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Tips til innledning for lærer Presentasjon av VIP – hvorfor startet det, og hva er skolens motivasjon for å delta. Lærer presenterer sin rolle som arbeidsleder i VIP (3 timer av 5 totalt) – avklar fordeling av de 3 timene. Innledning og motivasjonsdel: Bruk kortfilm til drøfting: ”bare meg alene”, ”alle har en psykisk helse” eller ”t-skjorte-filmene” – oppgaver til filmene er i VIP-permen. Hvordan ønsker elevene å bruke timene? Dialog om hva elever og lærer er opptatt av med temaet psykisk helse. Kilde: Lærerveiledningen side 7 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF UNGDOMSTID Hva er normalt? Hva er ikke normalt? Hva er psykiske lidelser? Hvor går grensen mellom syk og frisk? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

psyke <gresk> sjel Psyke betyr sjel. Psykiske lidelser handler om å ha det vondt inni seg - i sjelen. Fortell elevene hva som skal skje og hvilken rolle du som lærer har: - Idag skal vi undre oss sammen. - Her er ingen av oss eksperter. Eksperten – fra BUP (barne- og ungdomspsykiatri) kommer til oppsummeringen. Spørsmål kan spares til da. Gjør klar en konvolutt eller eske som anonyme spørsmål kan samles i. Presisere at det er lov til å spørre om alt mulig – det behøver ikke være noe som angår den som spør. Det er lov til å spørre om alt man lurer på som har med psykisk helse å gjøre. VIP – en dag for undring Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Angst Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

”Oppvarmingsspørsmål” til klassen Hvordan skapes et godt læringsmiljø? Hvordan skapes en kultur, hvor man ikke er redd for å dumme seg ut? Hvordan skapes en kultur hvor alle føler seg som en del av klassen? Hva betyr det å ha god psykisk helse? Hva vet dere om hvilke psykiske problemer unge sliter med? Hva tenker dere jeg som kontaktlærer kan bidra med hvis dere har det vanskelig? Hvordan kan elever være en god venn? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Temaer for samtaler i klassen Klassemiljø Positiv energi i hverdagen Stressmestring Balansen mellom utfordringer og komfortsone Rusmidler (holdninger, myter og fakta) Forelskelse, kjæresteforhold, seksualitet Kilde: Oppgaver til bruk i timene s 22-25 i lærerveiledningsheftet Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Inkluderende vennemiljøer - gruppeoppgave: Noen har få eller ingen fortrolige venner. Den som savner venner kan gjøre noe selv, men det er også viktig at miljøet rundt legger forholdene til rette for at alle kan få venner. Diskuter i gruppe og noter svarene: Hvordan ville du likt at andre (medelever, lærer, foreldre) handlet overfor deg dersom du har få eller ingen venner? PS se også neste side for momenter for oppsummering av oppgaven venner Her er noen råd for lærere, foreldre og alle som selv har venner; Skape gode klassemiljø, fritidsmiljø, vennemiljø og hjemmemiljø der det er en åpen og trygg atmosfære slik at alle kan inkluderes selv om man er forskjellige. Få ungdom til å tenke over hva de selv ville likt at andre gjorde mot dem dersom de ikke hadde venner? Fremheve positive sider og egenskaper ved den som faller utenfor. Se den enkelte ungdom, også de som trekker seg unna eller er de som skaper uro. Lytt til den unge. Høre med den enkelte hva som ville betydd mye og hvilke ønsker og forventninger de har. Overholde taushetsplikten, avklare med elevene hva som skal formidles i klassen eller videre til andre. Noe som er godt ment kan gjøre vondt verre. Ha regler i klassen. Elevene deltar i utarbeidelsene av reglene og bidrar til at de blir fulgt. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Til oppsummering av gruppeoppgaven om vennemiljøer: For den enkelte som savner venner: Vit at alle har noe å bidra med, i hvertfall du. Vær deg selv, det er slitsomt både for deg selv og andre hvis du prøver å være annerledes. Tenk på hva du er interessert i og prøv å oppsøke noen med samme interesser som deg selv. Husk at de som virker kule ikke alltid føler seg så kule inni. De kan ofte være usikre. Ta initiativ til kontakt, kanskje du kan invitere noen til noe hyggelig, spennende eller overraskende. Meld deg på i skolearbeidet, gruppeprosjekter, dugnadsarbeid og fritidsaktiviteter og vis oppriktig interesse for hva de andre driver med. Konkrete oppgaver og hobbyer gjør det lettere å være sammen med andre. Hvis du ikke har venner i klassen, ta kontakt med noen som har noen av de samme interessene som deg i andre sammenhenger. Skaff deg en samtalepartner, for eksempel sosiallærer eller helsesøster på skolen. Tenk på hva du setter pris på hos andre mennesker. Slike kvaliteter vil kanskje andre se etter hos deg også Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Prestasjonsangst - gruppeoppgave Det er vanlig å grue seg til å fremføre noe foran klassen, og for en del elever går dette utover deres læring. Hva kan dere som klasse gjøre for å gjøre det lettere for den enkelte elev å fremføre? På hvilken måte kan den enkelte elev forberede seg for å minske angsten? Hva kan lærer bidra med for å legge til rette for den enkelte elev som skal fremføre? Fortell for hverandre om en fremføring dere opplevde som en god mestring. Hva var det som fungerte? Hvordan ble du møtt? Hvordan hadde du forberedt deg? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Til oppsummering av gruppeoppgaven om prestasjonsangst: Tiltak i klasserommet Snakk om det! Bevisstgjør eleven i forhold til hva han føler i forhold til prestasjonssituasjoner. Den voksne må tilkjennegi at det er lov til og vanlig å grue seg for ting. Det er lettere å takle prestasjonsangsten når en vet hva det er. Legg til rette for et varmt og inkluderende klasseromsklima hvor det er lov til å feile. Læringsmiljøet er avgjørende for elevens motivasjon. Vær modell for eleven i forhold til hvordan du tenker i forhold til sjansen for å lykkes Tilbakemeldinger gis både i læringsprosessen og ved utført arbeid. Si hva eleven har fått til og hva som kan forbedres. Vær nøyaktig i beskrivelsene slik at eleven har grunnlag for å gjøre det bedre neste gang. (elevsiden.no ved Odd Ivar Strandkleiv og Sven Oscar Lindbäck) Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Følelser…. Hva har følelser med sansene våre å gjøre?? Åhh.. Så kleint!! Sanser + følelser: musikk, lukt, smak, Høre på musikk! Dele ut haug med lapper der det står navn på ulike følelser. Gå sammen i grupper; når oppstår disse følelsene? Hvordan oppleves det å ha en slik følelse?? Diskusjon i plenum. Hva er det som gjør det så vanskelig å snakke om følelser? Hvordan viser vi følelser? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Forholder vi oss likt til følelser? SINNE Hva gjør oss sinte? Hvordan viser vi andre at vi er sinte? GLEDE Hva gjør oss glade? Hvordan viser vi andre at vi er glade? Del gutter og jenter. Diskutèr problemstillingene. Kom frem til et samlet svar, finn en talsperson. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Gruppeoppgave om følelser Del ut en lapp med 1 stk følelse til hver elev (se eget ark med følelser) Elevene setter seg sammen (3 - 4 pr gruppe, gjerne blande jenter og gutter) Elevene forteller de andre i gruppa om sin følelse ut ifra spørsmålene Hvordan merke/gjenkjenne følelsen? Eksempler på situasjoner følelsen opptrer? Gruppa samler seg om en av følelsene og presenterer denne til resten av klassen Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Diskusjon: Jenter har flere og sterkere følelser enn gutter Jenter kan vise følelser bedre enn gutter Det er viktigere å ta hensyn til mennesker rundt seg, enn å ta hensyn til egne følelser og behov! (Kilde: Elevheftet s.11) Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Tilpasning til ulike fag Ta utgangspunkt i læreplan for felles programfag og øvrige fag Gå inn på www.phis.no lærer vgo → fagtimer → norsk, kroppsøving, engelsk, samfunnsfag Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Norsk Velg en hovedperson fra litteratur du har lest, eller fra en film eller TV-serie, og skriv et essay om denne personens psykiske/mentale tilstand, gjerne om hva som ligger til grunn for denne og/eller hvilke følger denne tilstanden får for hovedpersonens liv. 2. Skriv inntil  tre dikt. Hvert av diktene skal uttrykke en psykisk tilstand. Forslag til arbeidstitler kan være: ”Sorg”, ”Glede”, ”Håp”, ”Ensom”, ”Blant venner”. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Samfunnsfag Oppgavene i samfunnsfag er spesielt knyttet til området “Individ og samfunn” i fagplanene for Vg1/Vg2 i videregående opplæring. Gå gjennom dagens avis og se hva du finner om psykisk helse. Beskriv det lokale hjelpetilbud for ungdom som har psykiske problemer. ”betroelser og taushetsløfter”: en venninne/venn forteller deg at hun/han skal fortelle deg en hemmelighet hvis du lover aldri å si det til noen. Du føler på deg at her kommer det noe alvorlig. Hva svarer du? Hvorfor? Hvis du svarte at du ikke skulle si noe videre og får vite at venninna/vennen din er utsatt for seksuelle overgrep eller har tenkt å ta sitt eget liv. Hva gjør du da? Diskuter i klassen. Gruppeoppgave: Hvilke steder i ditt nærmiljø/kommune/din bydel/på din skole kan du søke hjelp for psykiske problemer? Hva slags hjelp kan gis? Hver gruppe presenterer resultatene sine for klassen eller ei stor gruppe. Velg selv om dere vil lese opp, bruke lysark, plakat eller kanskje lage et rollespill. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Engelsk Book or film analysis: About a boy by Nick Hornby: Who do you think is the real ”boy” of the title? Use your ideas to write a paragraph. Remember to give examples from the book or the film. Which of the main characters grows up at the end of the story? Describe how and give the reasons for the changes in attitudes and behavior (you may consider more than just one character) What is Marcus` problem? What`s the turning point in the film? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF REM ”Everybody hurts” When the day is long and the night, the night is yours alone, When you're sure you've had enough of this life, well hang on Don't let yourself go, 'cause everybody cries and everybody hurts sometimes Sometimes everything is wrong. Now it's time to sing along When your day is night alone, (hold on, hold on) If you feel like letting go, (hold on) When you think you've had too much of this life, well hang on 'Cause everybody hurts. Take comfort in your friends Everybody hurts. Don't throw your hand. Oh, no. Don't throw your hand If you feel like you're alone, no, no, no, you are not alone If you're on your own in this life, the days and nights are long, When you think you've had too much of this life to hang on Well, everybody hurts sometimes, Everybody cries. And everybody hurts sometimes And everybody hurts sometimes. So, hold on, hold on Hold on, hold on, hold on, hold on, hold on, hold on Everybody hurts. You are not alone Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Bruk av musikk og tekst Del ut teksten”Everybody hurts” til elevene og spill musikken La de snakke sammen to og to etterpå Hva handler teksten om? Invitere elevene til å dele betydningsfull musikk med hverandre, dvs musikk elevene ”bruker” for å trøste, glede, psyke seg opp/ned osv… Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Naturfag Kompetansemål for opplæringen i hovedområdet ernæring og helse, Vg1: Eleven skal kunne drøfte spørsmål knyttet til ernæring, trening, slanking, spiseforstyrrelser, livsstilssykdommer og soling. Hovedområdet kropp og helse dreier seg om hvordan kroppen vår er bygd opp, og hvordan kroppen påvirkes og endres over tid. Respekt og omsorg for andre står også sentralt innenfor området. Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er viktig for å kunne ta ansvar for egen kropp og fysisk og psykisk helse. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Kroppsøving Lag en liste over aktivitetene folk trives med i klassen Lag en liste over aktiviteter folk kunne tenke seg å prøve. Hvordan påvirker ulike typer av fysisk aktivitet vår psykiske helse Beskriv sammenhengen mellom fysisk aktivitet og psykisk helse Dusje i forhold til kropp MOTIVASJONSKLIMAFramgang og innsats er sentralt for mestring Gir anerkjennelse og oppmerksomhet uavhengig av ferdigheter og prestasjoner Gir de unge valg og innflytelse Fokus på samarbeid de unge imellom Aksepterende holdning til prøving og feiling Yngvar Ommundsen: Bidrag til ”Oppvekst, om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø”, Øyvind Kvello (red) 2008 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Media og kommunikasjon Grupper på ca. 3 – 5: Lag en bildeserie gjerne med lydspor/musikk som skal uttrykke en psykisk tilstand. Bruk et digitalt kamera og et digitalt bildevisningsprogram på datamaskin og vis på pc-skjerm, TV eller storskjerm. Forslag til arbeidstitler kan være: ”Sorg”, ”Glede”, ”Håp”, ”Ensom”, ”Blant venner” Oppgaven kan også løses som videoproduksjon. Magasin fra Sandvika Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Kombinasjon av elevarbeid i VIP og pensum i Media og kommunikasjon Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Design og håndverk Rosen symboliserer at det er plass for alle Noen elever faller alltid igjennom eller utenfor. Nettet er der for å symbolisere at det burde finnes noe som fanger dem opp. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF ..den rosa, blanke siden – dette er selvfølgelig det rektor vil vise frem. Alle forsøker å vise utad at de er glade, at de har det helt fantastisk, men om man ser på innsiden så har de det vondt. Noen går i tre år uten å åpne seg. Og så finnes det noen som har det godt på utsiden som også har det godt på innsiden. Alle forsøker å vise utad at de er glade, at de har det helt fantastisk, men om man ser på innsiden så har de det vondt. Noen går i 3 år uten å åpne seg Vi har en god del som går stille omkring og som holder seg utenfor. Hvis man går stille rundt og ikke åpner seg, så finnes det ingen på skolen som gjør noe med det. Manger er målbevisste og jobber for å nå målene. Mange er opptatt av klær og biler, men på innsiden har de mange tanker, har de det vondt, må tenke videre. Og så finnes det noen som har det godt på utsiden som også har det godt på innsiden. Ungdom generelt har følelsesmessige problemer. Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Oppfordre elever til å skrive ned spørsmål til tema som leveres til helsepersonell. Gjerne via e-post i forkant av klassebesøket. Eksempler fra tidigere VIP gjennomføringer: Er det å være lei seg en psykisk lidelse? Hvordan kan jeg hjelpe en venn med angst? Hva skal man gjøre hvis man føler seg seksuelt presset? Kan noen psykiske lidelser være arvelige? Hvordan får jeg bedre selvfølelse? Jeg har en venninne som i mange år har slitt med spiseforstyrrelser. Har blitt bedre nå, men er lagt fra frisk. Har fortsatt noen sperrer til hva hun spiser og ikke. Jeg synes det er vanskelig å hvite hva jeg skal si og ikke. Har dere noen tips? Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF

Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Oppgave: Forbered de tre timene dere skal ha med klassen om psykisk helse Sitt sammen i grupper: Bruk elev- og lærerveiledningsheftet + evt annet relevant materiell Tilpass temaet ”psykisk helse” i forhold til ditt fag/avdeling Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF 42

Henvendelse om VIP-programmet Anne Gro Tvedt, leder Telefon: 918 39 494 E-post: annegro.tvedt@vestreviken.no Espen Hansen, veileder Telefon: 995 72 518 E-post: espen.hansen@vestreviken.no Mia Iversen, veileder Telefon: 911 89 766 E-post: mia.iversen@vestreviken.no Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF