Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevdisiplinen skal strammes inn
Advertisements

Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
TØYENSTANDARDEN.
Klasseregler.
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
KLASSEHJELPER`N.
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Læreren som leder Assertive Discipline.
Mestring og forebygging av depresjon
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Aggression Replacement Training
Avoidance Frode Svartdal Okt
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Generelle tiltak og forebygging
Barns læring, voksnes ansvar!
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
1 Jeg og samfunnet.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
Handlingsplan mot mobbing
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Pedagogikk og elevkunnskap
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
Ambulant team for barn og ungdom
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Kartlegging og analyse av atferd
Negative konsekvenser
Velkommen til foreldremøte
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
7. Motivasjon i organisasjoner
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser

Brusetkollen skole og ressurssenter - L.D - K.A.H Virksomme tiltak har: Fokus på elevens helhetlige situasjon og skolen som system Fokus på felles forståelse av forventet atferd/ regler og håndtering av disse Fokus på positiv forsterkning og positiv involvering Tydelige, forutsigbare, milde og umiddelbare konsekvenser for negativ atferd Negative konsekvenser for å hindre destruktiv atferd fra å forstyrre skolens miljø (negative konsekvenser alene forandrer ikke negative atferdsmønstre) 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter - L.D - K.A.H 2

Håndtering av problematferd Skille mellom hva som er alvorlig problematferd og hva som er mindre alvorlig problematferd. Bruke gode beskjeder for å få elever på sporet igjen. Ha en fast prosedyre for håndtering av mindre alvorlig problematferd. Ha en trygghetsplan for håndtering av alvorlig, utagerende problematferd. Benytte avtalte, forutsigbare konsekvenser. Re-lære og forsterke ønsket atferd. Benytte hendelsesrapporter for å få oversikt og planlegge tiltak på individ-, gruppe- og arenanivå.

Prinsipper for bruk av konsekvenser Milde Forutsigbare Avtalte på forhånd med elever og foreldre Logiske eller naturlige Nært knyttet i tid til problematferden

Bruk av konsekvenser Samtale/problemløsning Tap av privilegium/gode ”Time-out” Vist til ledelsen Erstatning Kontakt med foresatte Individuell gjenlæring/instruksjon

Huskeliste for de voksne Tenk deg om før du handler Velg rett tidspunkt for gjennomføring av de negative konsekvensene Vær rolig, men likevel bestemt Handle så raskt som mulig Vær konsekvent Unngå straffepreken Unngå trusler, bruk prosedyren, gi eleven valget

Bruk av time-out Handler om å fjerne eleven fra det som bidrar til å forsterke den negative atferden Er en forutsigbar reaksjon for å redusere eller stoppe uønsket atferd som opprettholdes ved oppmerksomhet eller andre positive forsterkninger Brukes for å dempe gemyttene og skape et brudd i en situasjon for å unngå at den trappes opp Er ikke effektiv på atferd som motiveres ved unnslippelse eller unngåelse Kan ikke benyttes på selvforsterkende atferd som det å drømme seg bort i timen Må læres bort til elevene i ”freds-tid”

Ulike grader av time-out Planlagt ignorering Fjerning av materiale, arbeid eller leke Bruk av time-out sted i klasserommet Den voksne må kunne se/ha oversikt eleven Time-out på gangen anbefales ikke. Dårlig oversikt over eleven, kan forstyrre andre Er helt fjernet fra læringsmiljøet

Tap av gode/privilegium Kan benyttes som en egen konsekvens eller som en konsekvens når eleven ikke vil gå til time-out. I kombinasjon med time-out, må tapet av gode være mindre attraktivt enn å velge å gå til time-out. To viktige premisser: Har jeg kontroll over godet? Kan det fjernes?

Oppgaver til avdelingene Se på oversikten over mindre alvorlig problematferd og alvorlig problematferd Hva slags konsekvenser er nyttig å bruke i forhold til de ulike typene av problematferd? (skriv ned) Lag en plan for hvordan dere skal formidle prosedyren for håndtering av problematferd og presentere konsekvensene for elevene. Tenk gjennom hvordan time-out kan gjennomføres i klasserommet.