HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Informasjon om søknad til læreplass 2010
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
STØNADSORDNING OG BILTILPASSING
Informasjonsbrosjyre om behandlingshjelpemidler - for pasienter
NAV Hjelpemiddelsentral Arbeidsmetoder og samhandling Eli Hulbækdal NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
AVLASTNING Melhus
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
Hverdagsrehabilitering
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet

NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Oslo kommune Bydel Gamle Oslo
”Når vi bestemmer selv”
Hverdagsrehabilitering
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Fra individuell kunnskap til kollektiv kvalitet
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Hverdagsrehabilitering
Avdeling for barn og unge/Enhet for barnehabilitering Lærings- og mestringssenteret Side 1 © Hemit - team elæring 2011 Familien og ”jungelsystemet” Hjem.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
ENERGICAMP 25.mars 2009 EKSEMPEL 8.30 – 0900 Åpning av Energicampen v/ Roger Prang Østfold Energi 900 – 0930 Elevene jobber kreativt Oppdraget.
Tekniske hjelpemidler Aktivt liv og likestilling Guri Henriksen,
Ringerike kommune ALS-seminar oktober Park Inn Hotell, Gardermoen Ergoterapi, tilrettelegging og velferdsteknologi Kari Hidem Sætre,
Hjelpemiddelformidling - med brukernes perspektiv! Lars Ødegård Spesialrådgiver i Norges Handikapforbund. Kommunalpolitiker gjennom flere perioder. Medlem.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hva er viktig i livet ditt?
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
HVERDAGSREHABILITERING Gir hverdagsmestringmål
Informasjon til demensnettverk
Arbeidsrettede virkemidler
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Søkje på hjelpemiddel -frå NAV Hjelpemiddelsentral
Regelverk Kriterier og lovverk november 19
Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER HOLTHESVEI 1(BESØKSADRESSE) POSTBOKS 1853 STOA 4858 ARENDAL TLF: 37004350 (KUNDEMOTTAK) TLF: 37004360 (TEKNIKK) 0900-1400 WWW.NAV.NO / (WWW.TRYGDEETATEN.NO)

BARNEGRUPPA HMS-AUST-AGDER BERIT GUNDERSEN RÅDGIVER/KONTAKTPERSON BARN TRINE KILSTI VEDTAK TORE MOLØKKEN TEKNIKK BENTE ANDERSEN MA / BESTILLING Jobber med å få barnesakene fort igjennom systemet. Røde mapper på alle barnesaker. Velger sortiment på enkelte barnehjelpemidler så ting skal gå fortere (Arbeidsstoler, kjøreposer, regncape, matter, terapiballer…..) Arbeidsstol ABC / Sittemoduler Panda / Manuelle rullestoler / Komfort-rullestoler / Aktivline / Støp / Sitteputer Elektrisk rullestol / Raptor / Trax / Regncaper / Kjøreposer / Varmeposer / Seler/belter Seng / Bilseter / Dusj/toa-stoler / Lill-toa / Swan Balanse / Badekar /badekarheis / Stellebord Bokstøtte i tre…. / Bord / Vogn / Jogger / Sprikevogn / Ståstativ / Gåstativ/rollator / Gåvogn / Krykker Personløftere / Forflytningshjelpemidler / Ståstoler / Hjørneseter / Kjøreramper /   Hjelpemidler til trening/stimulering: Støttehjul / Sykler / Tandemsykler / Sykkelvogn Treningsmatter / Terapiballer / Terapimaster / Rullebrett / Balansebrett / Balansepute / Skråputer / Pøller / Huskeseter / Pulk / Akebrett / Snowracer / Skilator / Piggekjelke / Sitski / Biski / SkiCart ADL-hjelpemidler: Kopper / Bestikk / Sklikker / Grep til skriveredskaper / Hjelpemidler til trening/aktivisering Big Mac / Brytere osv.   Overvåkingsutstyr /   Syn/hørsel/IKT

ANDRE SOM JOBBER MED BARN: BOLIGGRUPPE: MARKETTA + HALVOR SITTEKLINIKK: TOR + BERIT + GRETE P. HABU SYN: HEGE + KRISTIN VARSLING: OVE HØRSEL/KOMMUNIKASJON: GRETE S + OVE + PER + TROND DATA / IKT: MOHAMOUD BIL: HALLGEIR + SVEIN KOGNISJON:TORIL B. TOLKETJENESTEN: TOVE + BENTE Bolig: trappeheiser/sjaktheiser/takmonterte personløftere/ramper/Kjøkken hev/senk skap, hev senk vask etc omgivelseskontroller Sitteklinikk: Samarbeid med 1. Linje, kartlegging av sittestilling og utfordrende sitteproblematikk. Trykkmåling. Kartlegging av bevegelighet i ledd, skjevstillinger, spasmer sett i forhold til valg av sitteløsninger. Syn: Luper/lesebrett/stativ/lese-tv/filterbriller/daisy lydbokspiller/blindetekniske hjelpemidler- punktskrift/leselist til PC, Skråpulter, Lamper, Kikkerter Varsling: Epilepsialarmer/monitorer for overvåking/varsling av telefon/brann/dørklokker etc.etc. dørmatter… Hørsel: teleslynge/FM-mottaker skole/barnehage/vasling av klokke/brannalarm ++. Høyttalersystemer. Kommunikasjon: Stemmeforsterkere / Rolltalk / øyepeketavler / pekebøker / bærbare samtaleapparater / lightwriter Data/IKT: Alternativ styring av datamaskiner: Forskjellige erstatninger for mus og tastatur, bryterstyrt data, øyestyring, hodestyring. Touch-skjermer. Pedagogiske programmer til hjemmebruk: Aktivisering/stimulering. Rolltalk. Bil: Kognisjon: Persepsjon (det å se, bli oppmerksom på), læring og tenkning, hukommelse Huskeklokker, hjelpemidler for tid og hukommelse, handi Kognisjon er et psykologisk begrep som betegner de funksjonene i hjernen som hjelper oss å forstå, lagre og bruke informasjon. Kognisjon omfatter bl.a. Hukommelse, innlæring, språk, problemløsning, oppmerksomhet og konsentrasjon.

HJELPEMIDDELSENTRALEN HAR KOMPETANSE OM: funksjonshemninger og konsekvensen av dem mulige løsninger produkter som finnes på markedet tilpasningsmuligheter muligheter for reparasjon, vedlikehold og gjenbruk

HJELPEMIDDELSENTRALEN HAR KOMPETANSE OM: Hjelpemiddelsentralene har også oversikt over hvilken kompetanse andre har på hjelpemiddelområdet og tilstøtende områder. tilrettelegging av det miljøet som hjelpemiddelet skal brukes i, både i hjemmet, på skolen, i arbeid og fritid.

SAMARBEID MED KOMMUNEN Alle kommuner har inngått samarbeidsavtale med hjelpemiddelsentralen i sitt fylke. Mye av arbeidet skjer ute i kommunen - i brukerens eget nærmiljø, og sammen med fagpersoner i kommunen. Hjelpemiddelsentralene gir råd og veiledning til kommunene og andre samarbeidspartnere.

HVEM KAN FÅ HJELPEMIDLER? §10-6 kan uttrykkes slik: ”Den som har fått sin funksjonsevne i dagliglivet vesentlig og varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte kan få låne hjelpemidler som er nødvendige og hensiktsmessige”. Det er et absolutt vilkår at ytelsen/hjelpemiddelet er både nødvendig og hensiktsmessig. I tillegg til loven finnes forskrifter og rundskriv.

§ 10-7 STØNADSFORMER Et medlem som fyller vilkårene i § 10-6 (dagliglivet) kan få stønad i form av utlån av, tilskott til eller lån til: hjelpemidler, herunder skolehjelpemidler med unntak av læremidler

VILKÅR PÅ ULIKE OMRÅDER/ARENAER 2 hjem/Avlastning Skole/barnehage Data Leker/sportsutstyr Varmehjelpemidler Klær Leker/sportsutstyr: Trampoline/sykler/mobiltelefoner

SÆRSKILTE ORDNINGER Individuell Plan Brukerpass Fast Kontaktperson Individuell Plan: Må sende hele planen til hjelpemiddelsentralen og Hjelpemiddelbehovet må være en del av planen. Krever: God funksjonsvurdering Beskrivelse av hjelpemiddelbehov sett i sammenheng med mål og andre tiltak. Samtykkeerklæring Kontaktperson i forhold til hjelpemidler. Tidsperiode planen gjelder for. Brukerpass: Skal være i stand til å finne sine egne løsninger/hjelpemiddelbehov. Hvorfor og Hva ønsker de brukerpass til. Det kommer eget søknadsskjema etter hvert. Fast kontaktperson: Må søke. Mål: trygghet og forutsigbarhet. Koordinert tilbud. Kontaktpersonen blir koordinator i forhold til hjelpemidler. Gi informasjon om rettigheter, produkter og løsninger. Egen gruppe på sentralen som tar seg av søknader om kontaktperson og Brukerpass: Mohamoud, Terje, Hallgeir, Aage og Mette. Ekstern gruppe: Aslaug Håland (FFO), Bjørn Gunnar Åsbø (NHF-norges handicapforbund), Karin Krogh (kommunene), Karine Wenstøp(NHF- norges handicapforbund), Nina Sandberg(HBF- handicapede barns forening), Signe Ramberg(FFO-funksjonshemmedes fellesorganisasjon).

HVORDAN SØKE PÅ HJELPEMIDLER: BEVISSTGJØRING HVA ER VANSKELIG Å UTFØRE PGA BARNET’S FUNKSJONSHEMMING HVA ER BARNET’S RESSURSER OG INTERESSER HVA SKAL TIL FOR AT FAMILIEN SKAL KUNNE FORTSETTE SITT LIV SOM FØR. HVA TRENGER VI HJELP TIL

TENK KREATIVT: Det finnes ofte enkle løsninger som kan fungere greit

HVORDAN SØKE PÅ HJELPEMIDLER: KONTAKTE FYSIO / ERGO-TERAPEUT I KOMMUNEN (EVNT PPT) SOM HJELPER MED Å SKRIVE/ BEGRUNNE SØKNADEN + HJELPESKJEMAER BESKRIVE BEHOVET GODT BILDE AV HJELPEMIDDEL /KOPI AV KATALOG / NETTSIDE VÆR TIDLIG UTE. Hvem er leverandøren. Kan bestilles fra hvor. Alder på katalogen.

VALG AV HJELPEMIDLER SORTIMENT UTPRØVINGER LEVERANDØRER UTLEVERING VIA LAGERET UTLEVERING DIREKTE OPPLÆRING (kommunens ansvar) OPPFØLGING (kommunens ansvar) REPARASJONER Viktig å være bevisst på valg av hjelpemiddelet. Må bevisstgjøre seg om dette virkelig vil fungere tilfredsstillende på alle områder. Gi tilbakemeldinger. Man skal alltid ha en godkjenning fra HMS før man prøver ut nye hjelpemidler. Stor konkurranse blant leverandørene. Forvaltningsmessingsmessig ansvar for å komme frem til beste rimeligste hjelpemiddel

OPPLÆRING Er viktig Etterlys opplæring hvis du ikke har fått det.

HVIS NOE IKKE FUNGERER GI TILBAKEMELDING SÅ FORT SOM MULIG KONTAKT FYSIO/ERGO I KOMMUNEN. EVNT. RING HJELPEMIDDELSENTRALEN

AKUTT REPARASJON Hjelpemiddelsentralen har ikke generelt tilbud om reparasjon om kvelden og i helgene. Dersom feil ved hjelpemidlet setter deg i en nødsituasjon (fare for liv og helse), kan du ringe en egen vakttelefon utenom arbeidstid (Falken: 47805575).

OPPFØLGING BARN VOKSER FORT TA KONTAKT TIDLIG FOR BYTTE JUSTERING AV HJELPEMIDLER DERE HAR FÅTT TING TAR TID

HVOR FINNER MAN INFORMASJON Internett NAV http://www.trygdeetaten.no http://www.nav.no fra 1/10-06 Trenger hjelpemidler For barn VEIVISEREN AUST-AGDER (trygdeetaten.no-ditt fylke-hjelpemiddelsentralen-veiviseren) Hjelpemiddeldatabasen http://www.hjelpemiddeldatabasen.no

HVOR FINNER MAN INFORMASJON forts. Firmasøk f.eks: http://www.medema.no http://www.handicare.no http://www.etac.no http://www.bardum.no http://www.hm-spes.no http://www.invacare.no http://www.sunrise.no http://www.amajo.no http://www.varodd.no http://www.quality-care.no http://www.aktiv-hjelpemidler.no http://www.mollervital.no http://www.permobil.no