Hva med de som ikke kan eller vil bli "digitale borgere" Petter Bae Brandtzæg SINTEF ACTIVE 12.02.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Samiskopplæring i Nordland
Livsfilosofi for moden alder
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Hvem skal bestemme?.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Steffen Myklebust Velkommen til en presentasjon av «my good friends»
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Hønefoss politistasjon
Ærede deltagere, kjære alle sammen. Velkommen til Stavanger og til Fagreferentkonferansen Bibliotekverdenen, i alt sitt vesen og omfang, er gjenstand.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Til læreren/ veilederen
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Godt verktøy er halve jobben
Spøken som gir deg lykke!
Ordstilling.
Hvem er Jesus?.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
På vei mot likevekt! Likevekt!.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Introduksjonssenteret
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Om Norsk Finansbarometer 2014
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
1 2 Nasjonalt krafttak for seniorpolitikk i arbeidslivet.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
SAFT-undersøkelsen SAFT SAFT-prosjektet er et europeisk samarbeid som skal spre kunnskap om trygg bruk av Internett til barn og unge, foreldre,
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Velkommen til foreldremøte.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Livsstilsending - uke 5 -
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Seniornett Norge             Det glemte gullet – ingen har mer kapital og tid enn eldre, og de er på nett. Hvordan kan du utnytte dette til din fordel?
Utskrift av presentasjonen:

Hva med de som ikke kan eller vil bli "digitale borgere" Petter Bae Brandtzæg SINTEF ACTIVE

Hvem er jeg? 2

ACTIVE Hvem er det som er utenfor, hvor mange, hvorfor og hva er konsekvensene?

15 år siden og i dag - livene våre digitaliseres

En digital kultur 5 Jeg klarer ikke å ta i ark, så bøker er ikke helt for meg (…) jeg har faktisk skrekk for papir. Kilde. Natt & Dag 10/2012 – intervju med rosablogger Sophie Elise

6 18 mnd. gjennomsnittsalder for å begynne med Internett Kilde: E.Staksrud (2012)

7

8 De som er utenfor er mer utenfor enn noensinne!

Internett i endring - "enklere", men også mer viktig og mer komplekst Bredbånd 1990 Mobilt internett Modem 2005 Trådløst 2010 iPad Google glass 2014

10 Både privatsfæren og samfunnsdeltagelsen flyttes over på nett. Vi og tingene rundt oss blir i økende grad en del av Internett - Skillene mellom det digitale og fysiske viskes ut

ACTIVE DIGITALE SKILLER De som ikke kan eller vil bli "digitale borgere"

ACTIVE

Kjønnsforskjeller i tilgang og bruk ACTIVE

Hannas historie • 92-åringen har mobiltelefon, men hun synes det er vanskelig å lese sms, og hun klarer ikke å sende dem. – Når jeg kommer i minibanken synes jeg det er vanskelig å forstå hva jeg skal gjøre for å ta ut penger. Ofte må jeg ha hjelp av dem som jobber i banken. - Det er ikke alle som har råd til å kjøpe egen PC heller eller vet hvordan den skal fikses dersom det går noe galt med den. – Jeg kan ikke bare slå opp på nettet for å finne telefonnummer, og man får ikke telefonkatalogen lenger ACTIVE

Utstøtingsprosess - det er ikke lik informasjonstilgang for alle • Informasjonen du trenger er i økende grad på Internett ACTIVE

Digital forvaltning – en hovedregel ACTIVE

20 Utstøtingsprosess i tjenesteyting: Fra skranke til elektronisk selvbetjening

21

Hvem bruker hva og hvordan? ACTIVE

Jo eldre du er – jo mer foretrekker du nyheter på papir

ACTIVE Fjernsyn, fortsatt rimelig jevnt fordelt…

ACTIVE 50% av de mellom år bruker nettet en gjennomsnittsdag

ACTIVE Det er i dag mellom og som ikke bruker Internett i Norge

ACTIVE • Tilgang til internett (mange måter å ha tilgang på) • Bruk av Internett (mange måter å bruke nettet på ) Digital skiller blir mer komplekse Flere nivåer av digitale skiller

ACTIVE De eldre som er på nett…hva gjør de?

ACTIVE Sosial utstøtingsprosess – strukturelle endringer i hvordan vi snakker sammen

ACTIVE "Folk chatter og de ​​bruker Twitter, og gud vet hva alt er. (...) Jeg kan ikke tro at det i dag det synes umulig å kommunisere ansikt-til-ansikt. Når jeg går til banken ønsker jeg å snakke med en person, og de ​​er like overrasket hver eneste gang: "så du bruker ikke våre elektroniske banktjenester?" "(pensjonist, mann)

ACTIVE

58% bruker sosiale medier daglig.

ACTIVE 17% i aldersgr år bruker sosiale medier daglig.

ACTIVE "Jeg har ikke hatt mot eller ønske om å bruke Facebook, selv om jeg har blitt invitert til å begynne å bruke det. Jeg tror ikke noen ville være interessert i å vite noe om en gammel dame. Jeg har sett mine barnebarn, og jeg synes det er skremmende hva de deler om seg selv på Facebook." (Pensjonert dame) Ikke bare design eller tekniske barrierer, men også kulturelle barrierer

35 Eldrefloka

Opplevelse av Kommunikasjonsteknologi • Ansikt-til-ansikt oppfattes som idealtypen for kommunikasjon • "Alle" har mobil • Eldre er kritiske til sosiale medier • Skype og e-post er populære tjenester ACTIVE

Kritiske seniorer • Personvern og sikkerhet • Narsissistiske verktøy • Overflatisk, asosialt og kaldt • Teknologisk kompetente Illustrasjonsfoto : Pedro Ribeiro Simões (CC):

ACTIVE Seniorer som ikke opplever sosiale medier som relevante • Har ikke tid • Andre interesser • Ser ikke verdien av sosiale medier Illustrasjonsfoto: Levy Carneiro Jr. (CC):

Seniorer som ønsker å bruke sosiale medier • Ser nytten og verdien • Opplever manglende kompetanse og kunnskap Illustrasjonsfoto: Cristina Valencia (CC):

40 Utstøtingsprosess: Teknologi som årsak til tidlig pensjonering Én av fire anså innføring av ny teknologi som en viktig grunn til at de gikk av Kilde, 2004 Midtsundstad/FAFO og NOU, 2004:1

41 Digitale skiller – og fremtidens konsekvenser… • Demokratisk problem? • Menneskerettighetsproblem? • Sosialt isolert? • Problemer i jobbsammenheng?

42 Kommer denne digitale kløften til å bli mindre med nye generasjoner? Eller er det alderen i seg selv som gjør utslaget • Generasjonseffekt: Problemet vil forsvinne når nye generasjoner med eldre kommer til (mennesker som har vokst opp med Internett) • Aldringseffekt: Aldring gjør at eldre velger bort eller ikke greier å ta i bruk IKT

Hva skjer om ytterligere 15 år (vi blir flere eldre)