Stenrød Barnehage i Halden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Matematikklek i Solsletta barnehage
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Kompetansekartlegging
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
MANGFOLD I HVERDAGEN.
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Prosjekt Halden Kommune
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Bokpresentasjon Bergen
Kvisla/Reinsholm Birgit,Heidi,Rutta og Anne
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Kvalitet og brukermedvirkning
Brattås skole Brattås skole ligger på Nøtterøy. Brattås skole ble bygget i Skolen er en 1-7 skole med 180 elever fordelt på åtte klasser. Skolen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Suksesskriterier.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
-ikke bare for zippylæreren…
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Dette er bare starten! Vi har flere forventninger til FoU- samarbeid” Randaberg kommune: innbyggere elever fra Trinn Ressursbruk skole.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Oppdatering fra Ålesund. Her skal dere få et innblikk i hva vi har gjort med midlene vi har mottatt fra av dere.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Daniel Stern`s Teori.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Fortellinger som metode.
Dramafaglig prosjektarbeid
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Prosjektoppgaven.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Etterarbeid Balkongen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Stenrød Barnehage i Halden

Barnehagen har i dag barn i alderen 2-6 år Er en privatdrevet barnehage i utkanten av Halden sentrum, med nær tilknytning til flott tur - og leketerreng. Barnehagen har i dag barn i alderen 2-6 år Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden Hovedmål: Alle barnehager skal finne fem til et system som sikrer kvaliteten og gjør at den videreutvikles og fornyes. Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden VÅR UTFORDRING Hvordan skal vi klare å nå disse målene innenfor dagens personal og tids ressurser? Hvilke metoder og fremgangs måter skal vi ta i bruk? Hva gjør de andre barnehagene? Er det vi tenker godt nok? Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden HVA GJORDE VI Fylkesmann i Østfold utlyste midler til å hjelpe kommunene til å være pådriver overfor barnehagen med arbeidet. Halden kommune søkte og fikk midler til å kjøre prosjekt sammen med 3 private barnehager. Stenrød Barnehage i Halden

Arbeidet ble satt i gang Stenrød Barnehage i Halden

Det ble mange plenumsmøter med tema vurderingsarbeid Stenrød Barnehage i Halden

VURDERINGSARBEID Prosjektet med vurderingsarbeid i barnehagen var i gang. Prosjektet startet med en felles kursdag for alle ansatte i de medvirkende barnehagene. Det ble opprettet styregrupper, veiledningsgrupper og det ble gjort plass til prosjekt i den enkelte barnehage. Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden Vi jobbet i hver enkel barnehage for å finne vårt eget satsingsområde. Det ble brukt tid til avklaring av sentrale begreper og det ble lest literatur Vi satte først i gang med praksisfortellinger Så prøvde vi fotografering og samtaler med barna om bildene Barnesamtaler/intervju Til slutt fikk vi prøvd oss på video som verktøy Stenrød Barnehage i Halden

HVA VILLE VI JOBBE MED PROBLEMSTILLING Hvordan opplever barna oss voksne i overgangen mellom lunsj – toalett – garderobe / påkledning Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden MÅL FOR ARBEIDET Skape en god overgangssituasjon der vi tar oss tid! Skape en god ”læringssituasjon” der kommunikasjon og samspill mellom barn – barn og barn – voksen er i stadig utvikling. Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden HVA LÆRTE VI Her kommer våre lysbilder fra hovedvisningen med essensen fra vårt arbeid med vurderingsarbeid i barnehagen. Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden RAPPORT Vi utarbeidet også en rapport som er tilgjenglig her i dag. Alle rapportene fra de andre barnehagene som deltok er også tilgjenglig her. Stenrød Barnehage i Halden

Stenrød Barnehage i Halden Litteratur Louise Birkeland ( 1998) Pedagogiske erobringer Kari Pape ( 2002) Fra ord til handling - fra handling til ord Stenrød Barnehage i Halden

EN SPESSIELL TAKK TIL : Turid Thorsby Jansen Vår veileder i prosjektet: Turid Thorsby Jansen Som har fått oss til å gjøre de ”latterlig enkle tingene” gjøre mer av det vi kan Se mulighetene innenfor rammene Stenrød Barnehage i Halden

Takk for oppmerksomheten Stenrød Barnehage i Halden