FamilieART luke moynahan 2003 © nordART. BATSHAW modellen (Calame, Parker & Choi, 2001) • forarbeid • send informasjonsbrosjyret om FamilieART til foreldrene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
TIDLIG HJEM Borte bra hjemme best.
Sosial ferdighetstrening
Klasseregler.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Hønefoss politistasjon
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Sør-Afrika KFUM Tensing
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Utviklingsøkologiske modell
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Mestring og forebygging av depresjon
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Skolen som kvalifiseringsarena
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russetid ved.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Aggression Replacement Training og mennesker med utviklingshemming
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Invitasjon til Helt sjef!
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Matematikk i skole og hjem
Helsesøster Revheim skole
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Skole- hjem samarbeid.
Når mor og far får demenssykdom
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

familieART luke moynahan 2003 © nordART

BATSHAW modellen (Calame, Parker & Choi, 2001) • forarbeid • send informasjonsbrosjyret om FamilieART til foreldrene – treningstider, treningssted, varighet – e.mail, telefonnummer • telefonkontakt – muntlig orientering om familieART • besvarer spørsmål der og da

første sesjonen • isbrytere (icebreakers) – oppvarmingsleker • gjennomgang av mål for foreldregruppen – bedre forståelse av ART og barnets opplevelser – foreldrenes rolle som ”familie coach” – bedre forståelse av barnets/ungdommens mål • introduksjon til ART : skillstreaming, sinnekontroll og moralsk resonneringstrening – hva de er • fellesregler for familieART gruppen – rollespill som hovedteknikk – – ønsker om aktiv deltakelse • spørrerunde - fokus på gode øyeblikk med barnet/ungdom; reaksjoner når hun/han begynte på ART; egne minner om egen barndom/ungdomsperioden • positiv avslutning (vennskaps sirkel m.m.) – velkommen tilbake!

andre sesjonen – grunnleggende skillstreamingsferdigheter nb kun foreldre tilstede • utdeling av barnas/ungdommens handouts • trenernes demonstrasjon – ungdommen kommer hjem fra skolen, ringer kameraten og avtaler møtetid og sted. Mor overhører samtalen og er lei seg fordi hun har laget favoritt maten til ungdommen etter avtale. Ungdommen har tydeligvis glemt avtalen. Moren holder på å bli sint men bruker ferdigheten ”Konstruktiv klage” – ungdommen kan bruke ”Aktiv lytting + forstå andres følelser” • foreldrene identifiserer delferdighetene (komponent ferdighetene) • foreldre øvelse – ”å gå i en følelses fotspor” kjøres uten å snakke – bruk stikkord eller en setning • foreldre øvelse – felles irritasjonslogg • foreldre rollespill + bruk av skillstreaming/sinnekontroll ferdighet • hjemmelekse – bruk de(n) utvalgte ferdigheten(e) hjemme • positiv avslutning - velkommen tilbake

tredje sesjonen – viderekommende ferdigheter • isbryter øvelse • fokus på ferdighetskombinasjoner hos barnet/ungdom og foreldrene • trenernes demonstrasjon – å takle avtale brudd (ungdommen kommer for sent hjem) kombinasjon av aktiv lytting, forstå andres følelser, kompromiss m.m. – foreldrene rollespiller ønsket ungdoms og foreldreferdigheter • arbeide nedover felles irritasjonslogg fra forrige sesjon – foreldrene rollespiller begge rollene – bruk av flere sammensatte ferdigheter • hjemmelekse – bruk ferdighetene sammen med partner, bruk ferdigheten i hjemmet • positiv avslutning – velkommen tilbake

fjerde sesjonen – foreldrene + ungdommen • isbryter • felles – å gå i en følelses fotspor • trenernes demonstrasjon – ungdom kommer sent hjem, foreldrene anklager henne/ham men de tar feil – ungdommen har en legitim forklaring • ungdommen bruker ferdighet ”å håndtere en beskyldning” – foreldrene bruker ferdigheten ” å be om unnskyld” ungdommen bruker ”selv-evaluering fra sinnekontrolltrening” • fokus på atferdsspesifikk feedback • flere rollespill (bruk gjerne felles irritasjonslogg) • rollereversering (foreldre/ungdom) • positiv avslutning – velkommen tilbake

femtesesjonen – hele familien • isbryter øvelse • hjemmeleksesjekk • sinnesyklusen – hva vi gjør som kan bidra til andre blir sinte • foreldrene lager liste • barna lager lister (hvert barn lager egen liste) • kommer sammen og sammenlikner • familiens felles lister over utløsere • ungdommene kan dele egne lister fra skoleART med foreldrene • familien forplikter seg til å forandre 3 målatferd • familien velger en problemsituasjon med utgangspunkt i felleslisten og rollespiller løsningen gjennom bruk av ART ferdigheter • hjemmelekse • positiv avslutning - velkommen tilbake

sjette sesjonen • fokus på sinnesyklusen + feedback og forsterkning • isbryter • hjemmeleksesjekk • fortsette med sinnesyklusen – hva gjør vi som bidra til at andre blir sinte • bruk gjerne vignettene fra ”situational perception training” (Prepare kurs) • fullføre arbeidet basert på felles irritasjonslogg, fellesutløserliste – avtale begrenset antall sesjoner og dato for avslutningssesjonen • lag hjelpemidler til bruk i hjemmet - ukens ferdighet(er), plakARTer, telefon oppringing, hjemmebesøk, hjemmetrening m.m. • fortsette med hjemmelekser • positiv avslutning

avslutningssesjonen • favoritt isbryter øvelse(r) • familien kan invitere nære venner/slektninger • familiene demonstrerer • noe godt å spise • utdeling av diplomer • feedback fra familiene • avtale to boostersesjoner innen 8 – 16 uker • positiv oppfordring og avslutning

FFT - familieferdighetstrening

interventiv kartlegging • interventiv kartlegging – familiemedlemmer identifiserer familiens styrker og sukksesser – familiemedlemmene identifiserer utfordringer (problemer) – familiemedlemmer identifiserer unntak til problemet (overraskelser) • familiemedlemmer deler ansvar for ”sporing” av styrker/suksesser og problemer – annenhver dag i 7 – 14 dager

interventiv kartlegging • fellesanalyse av data • reframing av problemer – finner frem til funksjonelle hypoteser på problem atferd eller utfordringer – bruk a – b – c modellen – stadfestelse av familiens styrker i forhold til a – b- c modellen

overgang: interventiv kartlegging - kompetansestyrking • valg av målsituasjoner for alternative samspillsferdigheter – familien lager situasjonshierarki • idédugnad på alternativer til problematferd som tilfredsstiller ”samme behov/hensikt” (funksjonelle alternativer) – analog utprøving - bruk gjerne video! – bruk ulike teknikker og tilpasse disse til familiens styrker og smak! • trippeldansen • vendepunkt • four – step • to klokker • avtal utprøving i hjemmet på bestemte dager – bruk gjerne paradoksale instruksjoner – dere får ikke lov å bruke positive alternativer på onsdager

kompetansestyrking og koblingssfase • arbeider med flere høy frekvente samspillsproblemer – vekking om morgen – legging – avtalebrudd – krangling – måltider, huslige gjøremål, lommepenger osv – TV/musikk/videospill • familien velger – avtale ”hjemme hos” trening om nødvendig/ønskelig • hjemmeleksesystem – kjør enighetsbonus mellom familiemedlemmer – bruk belønningssystem i form av utflukter og fellesaktiviteter

kompetansestyrking og koblingsfase • utfordre familien på å finne frem til felles aktiviteter – kobling av familien til nye arenaer – kobling av familien til nye aktiviteter – kobling og gjenkobling av familien til nye og gode aktører • far og sønn, far og datter, mor og sønn, mor og datter, søsken + far, søsken + mor, foreldrene sammen osv osv • hele familien; to familier; familien + slektninger; venner; naboer osv osv

konsolidering • bruk konsolideringsteknikker slik de er beskrevet i ”fra systematisk generalisering til konsolidering” moynahan, 2003