Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
Advertisements

Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kryss-subsidiering og andre feller
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Formelt interkommunalt samarbeid
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eierstyring – roller og ansvar
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Utskrift av presentasjonen:

Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap KomRev NORD, 27. april 2006 Direktør Runa Opdal Kerr, KS Bedrift

Kort om KS Bedrift Interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for bedrifter tilknyttet KS Eget styre Hovedarbeidsområder: Arbeidsgiverspørsmål Næringspolitikk Markedseksponering Rekruttering av medlemmer

Forts. KS Bedrift 442 medlemmer pr. 21. april 2006 De fleste tjenesteområder, men hovedtyngde: Energi Avfall Revisjon VA Eiendom

Kommunalt eide selskaper – i søkelyset Nedre Romerrike Trondheim Renovasjon ..... Statsråd Åslaug Haga: Ukultur Behov for bedre kontroll Fokus på styremedlemmene

Avklaringer før selskapsetablering Hvorfor organiseres tjenesten i selskaper? Finnes andre alternativer? Hvilken selskapsform passer best for denne tjenesten og for vår kommune? Hvordan ivaretas eierskapet i vår kommune? Husk politisk forankret beslutning!

Hvorfor dette fokuset? Kommunalt eide selskaper leverer i hovedsak tjenester innbyggerne/kommunene er grunnleggende avhengig av Behov for et godt omdømme

Kommunal vs privat sektor? Et skille som mer og mer viskes ut? Private bedrifter i kommunesektoren Offentlig eide selskaper i markedet Men interessentene de samme?

Samfunnsansvarlig forretningsdrift Bedrifter som tar samfunnsansvar produserer tjenester som dekker innbyggernes grunnleggende behov og har derfor fokus på selve tjenesten som drivkraft er opptatt av kvalitet, effektivitet og langsiktighet har eiere som pløyer det meste av utbyttet tilbake til samfunnet skal sikre eierne rimelig avkastning på investeringene  har ledere som bruker samfunnsansvaret strategisk

Selskapsorganisering Intet nytt, men økende tendens: Brønnøysundreg.: ca 2000 kommunale selskaper Kommunale foretak Interkommunale selskaper Aksjeselskap Stiftelser

Kommunal/interkommunal organisering Forvaltning Forretning aksjeselskap stiftelse (asl) (stiftelsesloven) etat (§10) institusjon (§11) foretak (kap.11) IKS (IKS-loven) samarbeid (§ 27) Selskap (kml. § 27) Eiere: begrenset Ansvar: ubegrenset Eiere: ubegrenset Ansvar: begrenset integrert del av (fylkes-) kommunen selvstendig rettsubjekt

Interkommunalt selskap (IKS) Kommunestyre 3 (1/3) Kommunestyre 2 (1/3) Kommunestyre 1 (1/3) Representantskapet Styret Daglig leder

Behov for klar eierstrategi KS/ECON undersøkelse 2004: Kommunale selskap etterlyser klare signaler på hva eierne vil med selskapet Et fåtall kommuner med klar eierstrategi Hva ønskes oppnådd? Kortsiktig Langsiktig

Eierne må være aktive Behov for styring og kontroll, men hvordan? Avhenger bl.a. av hva eierne vil med selskapet: Skal selskapet konkurrere på det åpne markedet eller være et ”forvaltningsselskap?”

Selskapskontroll Kommuneloven § 77, nr. 5: Kontrollutvalget skal påse at det føres kontroll med forvaltningen av kommunens eller fylkeskommunens interesser i selskaper m.m. Forskrift om kontrollutvalg § 14 Kontrollutvalget skal påse at det gjennomføres kontroll med forvaltningen av eierinteressene i de selskaper som er omfattet av slik kontroll, herunder å kontrollere om den som utøver kommunens eller fylkeskommunens eierinteresser i selskaper gjør dette i samsvar med kommunestyrets/fylkestingets vedtak og forutsetninger (eierskapskontroll). Selskapskontrollen kan også omfatte forvaltningsrevisjon, jf. forskrift om revisjon i kommuner og fylkeskommuner kap. 3. Bevisst sitt formål med å etablere eller investere i selskapet. Opptatt av selskapets formål og forretningsidé, strategi, utvikling og fremtid. Definerer sine forventninger til styret gjennom informasjon, samspill og rådgivning. Vurderer hva slags styre selskapet skal ha (kompetanse). Opprettholder distanse og overblikk.

Erstatningsansvar IKS-loven § 38    Deltaker, medlem av representantskapet, styremedlem, daglig leder og medlem av avviklingsstyret, plikter å erstatte skade som vedkommende forsettlig eller uaktsomt volder selskapet, den enkelte deltaker eller andre.     Erstatningsansvar etter første ledd kan lempes for såvidt dette finnes rimelig under hensyn til utvist skyld, skadens størrelse, økonomisk evne og forholdene ellers.

FOU prosjekt ”Politisk styring og kontroll av kommunalt eide selskaper” – KS og Nordlandsforskning Oppstart mai 2006 Ferdigstilles primo desember 2006

God eierstyring Avhenger av hva eierne vil med selskapet! Avhenger av om eierne klarer å forene sine interesser Eierne må være oppmerksomme på selskapets rammevilkår Eierne må formidle eiersignaler som grunnlag for styrets selskapsstrategi

Eiers forhold til selskapet Politisk nivå Representantskapet Eierforhold (vedtekter) kommunen selskap Administrativt nivå Daglig leder Driftsforhold (driftsavtaler)

Eierstrategi Hvorfor skal kommunen eie selskapet? Hva er forutsetningene for å eie? Bevisst valg av styrerepresentanter? Skal kommunen/fylkeskommunen kjøpe tjenester av selskapet? Hvordan kommuniserer eierne med selskapet og vs? Hvordan kommuniserer selskapet med kommunen som evnt. kunde?

Hva vil eierne med KomRev NORD? ”skal utføre de lovpålagte revisjonsoppgaver for deltakerne Kan utføre andre revisjonsoppdrag og rådgivning for deltakerne. Kan utføre revisjonsoppdrag og rådgivning for andre selskaper. kommuner m.v. ” Jf. selskapsavtalens § 4

Klarer eierne å forene sine interesser? Eierinteressene utøves gjennom eierorganet – Representantskapet Til diskusjon: Mange eiere – en utfordring? Enig om ”kjøreregler”? Hvordan hentes styringssignalene?

Hva er selskapets rammevilkår? Lov om interkommunale selskaper Selskapsavtalen Eiernes styringssignaler Kundene/markedet Øvrig lovverk Annet

Interkommunale selskaper Hjemmel: IKS-loven av 29. januar 1999 nr. 6 Kun fylkeskommuner, kommuner og IKS kan være deltakere, jf. § 1 Ubegrenset ansvar innenfor sin eierandel, jf. § 3 Kommunal instruksjonsrett kun gjennom sin representant i representantskapet, jf. § 7 første ledd Representantene har personlige varamedlemmer, jf. § 6 første ledd Styret samme myndighet og ansvar som styret i andre selskaper (AS), jf. §§ 13 og 38 Daglig leder forestår daglige ledelse av selskapet, som ikke omfatter saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller av stor betydning, jf. § 14

Hva er ”markedet” for offentlige revisjonsselskaper? Kommuner Kommunale foretak IKS Kirkelige regnskaper Stiftelser Hva med kommunale AS?

Offentlig anskaffelse og egenregi Forskrift om offentlig anskaffelse (foa): Kontrakter om salg av varer og tjenester til det offentlige over en viss verdi (terskelverdi) skal baseres på konkurranse Egenregi Forskjellige juridiske personer: ”oppdragsgiver må utøve kontroll over leverandøren som ved egen avdeling (kontrollkriteriet). Omsetningen må i hoveddel skje til oppdragsgiver (omsetningskriteriet)”

IKS AS Egenregi kriteriene: Egenregi Innenfor egen kommune (eks. KF) Oppfylt Ikke oppfylt Egenregi kriteriene: Egenregi Offentlig anskaffelses regelverket gjelder Innenfor egen kommune (eks. KF) IKS AS Kontroll Omsetning Kontroll Omsetning Eierskap? Kommuner/fylkeskommuner Tjenestekjøp

Relevante avgjørelser fra EF-domstolen Teckal-saken (1999) Stadt Halle-saken (jan. 2005) Coname-saken (juli 2005) Parking Brixen-saken (okt. 2005) Klar tendens – strammer grepet for egenregi

Offentlig støtte Utgangspunktet all støtte til næringsvirksomhet - 4 kumulative vilkår: offentlige midler vri konkurransen begunstige enkelte påvirke samhandelen (EØS) Markedsinvestorprinsippet Selskap med ubegrenset offentlig eieransvar - IKS-loven av 29. januar 1999

Offentlighetsloven Ot prp nr. 9 (2005-2006) Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) Forslag – eierskap avgjørende Unntak – i hovedsak driver i konkurranse

Alternativ: Konsernmodell Moderselskap IKS/AS -forvaltning Datter AS -monopol Datter AS -konkurranse

Selskapets rammevilkår Til diskusjon: Hva er rammevilkårene i dette selskapet?

Selskapets omdømme – behovet for å opptre samfunnsansvarlig Optimalisere bedriftens tillitt generelt Øke de ansattes trivsel, motivasjon og tillitt til ledelsen Være en attraktiv arbeidsgiver Øke selskapets realverdi

forts. behovet for å opptre samfunnsansvarlig Sikre og øke kundegrunnlaget Unngå negative medieoppslag Synliggjøre bedriftens verdigrunnlag Forebygge behov for streng lovgivning

Etikk- til diskusjon Bør det stilles strengere krav til selskap som er offentlig eid når det gjelder korrekt opptreden og etiske regler? Kan for strenge etiske regler gjøre at selskapet ikke blir konkurransedyktige mot private selskap? Hva kan dere som eierorgan gjøre for at SF revisjon skal få et godt omdømme? Hvilke verdier mener dere bør være viktig for revisjon?

Hvorfor offentlig revisjon? Billigere over tid? Kvalitet Tillit i det offentlige rom Årelang erfaring og kunnskap om den ”offentlige” kulturen/lokalkunnskap Uavhengighet – vs leverandører og kommune Kommunene har innsyn og kontroll med revisjonen, kostnadene osv. Ikke opptatt av egen profitt, men samfunnets beste? Tilgjengelighet og nærhet