NPM og den fragmenterte staten Del 1 – Hva er NPM?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
10Velstand og velferd.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Sosiologi i barnehagen
Styresett og demokrati i Norge
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
11. Legitimitet og makt Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Sammen mot fattigdommen
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Departementets styring og styrenes rolle
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunal styring og privatisering.
Hva er prinsippene i modellen
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Framtidens ledelse i kommunene
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Framtidens ledelse i kommunene
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
1. Innledende påstander om organisasjoner
Arbeiderpartiet - Høyre
1. Innledende påstander om organisasjoner
Reformarbeidet i offentlig sektor
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

NPM og den fragmenterte staten Del 1 – Hva er NPM? Utdanningsforbundet Østfold Københavnkurset 2011 27. januar 2011

New public management (NPM) NPM er en fellesbetegnelse på en global reformbevegelse i offentlig sektor fra rundt 1980 og fremover, med utgangspunkt i Margareth Thatchers reformer i Storbritannia og Ronald Reagans reformer i USA. Både Thatcher og Reagan bygde sin politikk på Milton Friedmans neoklassiske økonomiske teori. De konkrete reformtiltakene varierer fra land til land og med ulik vekt på symbolplanet og realitetsplanet Effektene av tiltakene har vært varierende

Husholdning - inkorporasjon Samfunnet har ulike prinsipper for finansiering Vi har blandingsøkonomi, med både stats-, markeds- og husholdningsøkonomi Husholdning - inkorporasjon Felles- vesen Blandingsøkonomi Plan- økonomi Markeds- liberalisme Stat - makt Marked - bytte

Old public management Det gamle styringssystemet i offentlig sektor, som var i funksjon frem til midten av 1980-tallet, var preget av Sentral statlig detaljstyring og koordinering av virksomheter og kommuner Politisk detaljstyring av administrasjonen Administrasjonen som et utførende ledd med lite handlingsrom Det gamle styringssystemet baserte seg på Sosialøkonomisk teori som forutsetter at de sentrale politiske organene kan være fullt informert og rasjonelle i sine valg Webers byråkratteori Det gamle styringssystemet ble utfordret av Veksten i offentlig sektor Praktiske erfaringer til politikere, administrasjon og borgere Autoritære styringsstrukturer fikk svekket legitimitet Herbert Simons teori om begrenset rasjonalitet Milton Friedmans monetaristiske neoklassiske økonomiske teori Humanistisk psykologi

Forholdet mellom stat og marked 1700-talls merkantilisme 1800-talls liberalisme Stat Stat 1950-talls keynesianisme 1990-talls liberalisme Stat Stat Stat Stat

Ideologiske endringer i økonomifaget 1870 - 2011 Umyndiggjort Myndiggjort Planøkonomi Radikal kollektivisme Keynesianisme Finansutvalgets innstilling Reregulering Samspill kollektiv - individ Liberalisme Nyklassisk økonomi Nyliberalisme NPM Radikal individualisme

Grunnleggende antagelser i ulike deler av samfunnsvitenskapene Noeklassisk økonomisk teori Aktørene samhandler gjennom kjøp og salg på et marked Aktørene er frie og uavhengige Aktørene søker å tilfredsstille sine egne interesser og behov Aktørene er fullt informerte og rasjonelle Konkurranse sikrer både egeninteresser og fellesinteresser Staten bør være liberalistisk og lage spilleregler for markedet, men blande seg lite inn i det økonomiske liv Produksjon av varer og tjenester bør overlates til markedet Teorien om markedets usynlige hånd Institusjonell organisasjonsteori Alt samspill mellom mennesker er historisk betinget, det varierer ut fra tid, sted og situasjon Aktørene kan samhandle med bruk av makt, gjennom inkorporasjon og bytte på et marked Aktørene kan være avhengige og uavhengige Samhandlingen kan være fiendtlig, nøytral eller vennlig. Aktørene har ofte begrenset informasjon og rasjonalitet Både konkurranse og forpliktende samarbeid kan være hensiktsmessig Staten kan være liberalistisk, styringsorientert eller utviklingsorientert

Det teoretiske grunnlaget for NPM Management teori Neoklassisk økonomisk teori (F. A. Hayek, M. Friedman) Annen økonomisk teori (J. M. Keynes, den tyske historiske skole m.v.)

Milton Friedmans økonomiske teori - aktørnivå Friedman bygger på en radikal individualisme, og knytter seg til tradisjonen etter Hobbes og Bentham. En nasjon er en samling individer Etiske spørsmål skal overlates til individene, som selv må bestemme hvordan de vil bruke sin frihet Individene er ufullkomne, samfunnet må hindre dem i å skade andre Individene søker å tilfredsstille sine egne interesser gjennom rasjonell nyttemaksimering På markedet er individene frie og uavhengige, og samhandler frivillig Enhver kunde kan bestemme hva hun vil kjøpe og enhver selger kan bestemme hva hun vil selge Markedet gjør det mulig for fiender å samhandle konstruktivt

Milton Friedmans teori, strukturnivå En konkurranseorientert kapitalisme, der hoveddelen av det økonomiske liv er organisert som private selskap på et fritt marked, er et system som gir individene økonomisk frihet, og det er en forutsetning for politisk frihet. Staten skal lage reglene for markedet, tolke dem og se til at de blir overhold. Så bør den overlate til markedet å organisere økonomiske aktiviteter. Statsmakt bør begrenses og delegeres. En sterk, aktiv og regulerende stat, slik Keynes foreskrev, virker mot sin hensikt. Staten kan bruke pengepolitikken til å styre samfunnet gjennom økonomiske kriser

Organisatoriske tiltak innen NPM Strukturer, begreper og modeller fra privat næringsliv innføres som forbilder for offentlig sektor. Økt konkurranseeksponering og privatisering. Den politiske ledelse avgrenses til overordnet strategisk ledelse, og den administrativ ledelse styrkes som en profesjonell ledelse, basert på management-teori Mål-, ramme- og resultatstyring, budsjettdisiplin og kostnadskutt Markedslignende strukturer som bestiller-utfører modellen innføres. Det forutsettes at komplekse strukturen med fordel kan splittes opp i enkle, oversiktlige enheter. Desentralisering og delegering, oppsplitting og desintegrering horisontalt og vertikalt, fristilling og nye tilknytningsformer

Tiltak i NPM overfor ansatte og borgere Personalpolitikk med nedbygging av kollektive avtaler, styrking av individuelle avtaler, økte krav om fleksibilitet, prestasjonslønn, lønnsulikhet, kontrakter, flere midlertidige ansettelser Innbyggerne omtales som kunder og brukere, rollen som politisk ansvarlige borgere nedtones. Offentlige virksomheter beskrives som tjenesteytende bedrifter. Det legges vekt på brukerstyring gjennom fritt valg i et marked, og markedsstyrt servicekvalitet

To teorier om styring og ledelse – (N)PM og (N)PA (Lundquist 1998:236) PUBLIC MANAGEMENT PUBLIC ADMINISTRATION Vektlegger allmenne styrings-funksjoner som planlegging, organisering, kontroll og belønning Instrumentelt orientert mot økonomi og effektivitet Pragmatisk fokusert på mellomledere Management ansees allmenngyldig Fokuserer på organisasjonen med eksterne relasjoner, som oppfattes på den samme rasjonelle måten som de interne operasjonene Sterk tilknytning til ”scientific management” Diskusjon av sosiale verdier og byråkratiske og demokratiske konflikter Orientert mot rettferdighet, responsivitet og politikk Innrettet på de politiske elitene Betoner forskjeller mellom offentlig og privat sektor Fokuserer på lover, institusjoner og politisk-byråkratiske prosesser Sterk tilknytning til statsvitenskap og sosiologi

To samfunnsmodeller bak teoriene om styring og ledelse Individualistisk orientert Fellesskapsorientert Prosedyrer Rettigheter for individene Beslutningsevne Elitekonkurranse Få saksområder med et bestemt innhold (Nattvekterstaten) Beslutningenes substans Folkemakt Individutvikling Massedeltakelse Mange saksområder med et bestemt innhold (Velferdsstaten) Kilde: Lundquist 1998:80

Samfunnsmodellenes sterke og svake sider Individ- ualisme Felles- skap Egen- skaper Fordeler Integritet Autonomi Solidaritet Omsorg Bakdeler Egoisme Den sterk- estes rett For- mynderi Kilde: Lundquist 1998:68

Statens roller overfor arbeidslivet Fastsette ramme-vilkår Utvikle teknologi Eie og drifte Styrings orientert x x x Utviklings-orientert x x Liberalistisk x

Sysselsatte i offentlig sektor som andel av samlet sysselsetting i Norge Kilde: SSB Arbeid og lønn

New Public Management og Humanistiske fag Økonomiske rammer har forrang for faglige krav Faglige krav har forrang for økonomiske rammer effektiv- isering NPM Marked Metoder Humanisme bruker- medvirk- ning Myndig subjekt Kunde Delegering + lojalitet myndig- gjøring Delegering + skjønn

Finansutvalgets utredning: Fra deregulering til reregulering Nordisk samarbeid om strengere krav fra staten til finanssektoren Regulering av risikoen i finanssystemet Skattesystem som supplerer reguleringen av finansmarkedet Sterkere forbrukervern i finansmarkedene

Etikk: Konsekvensetikk, Logikk: Kritisk realisme Ontologi: Virkelighet er delt i tre domener og stratifisert Epistemologi: Både empiriske undersøkelser og teoridanning Etikk: Konsekvensetikk, deontologisk etikk (plikt/rett) dygdsetikk Logikk: Induktiv, deduktiv, abduktiv og retroduktiv

Neoklassisk økonomisk teori Ontologi: Radikal individualisme Economic man forutsigbar Epistemologi: Vitenskapsideal fra naturvitenskapene Etikk: Utilitaristisk konseveksetikk Economic man Logikk: Induktiv og deduktiv