Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Klasseregler.
Kognitiv utvikling Hukommelse, begreper, læring og opplæring
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Atferdsanalyse Vernepleierutdanningen 1.kl. våren 2004
Hønefoss politistasjon
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Avoidance Frode Svartdal Okt
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Roman- og novelleanalyse
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
I dag: litt om kommunikasjon
Læringsperspektiver En første innføring i læringsperspektiver med utgangspunkt Svanberg og Wille 2009.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Avdeling for sosionomutdanning
Utfordringer i familien
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Samhandling og kommunikasjon
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Å snakke med seg selv, fali det?
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Aggresjon.
Allmennlærerutdanningen/ 1
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Kapittel 7 Læring.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Kapittel 11 Læringsteori.
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring Stephen von Tetzchner Utviklingspsykologi Barne- og ungdomsalderen Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Hukommelse Arbeidshukommelse/korttidshukommelse - omfatter det vi gjør mens vi gjør det Langtidshukommelse - prosedural - hvordan vi går fram - deklarativ – det som gjenkalles som et bilde eller et utsagn Disse antas å ha ulikt nevrologisk grunnlag Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Arbeidshukommelse Arbeidshukommelse/korttids- hukommelse. Vanlig å måle ved at en gjengir et antall tallsifre i korrekt rekkefølge: voksne 7±2, 2-åring 2, 5-åring 4, en 7-åring 5 - hva med telefonnummer? Erfaring påvirker arbeidshukommelsen – f.eks. når en blir vist et bilde av noe er interessert i, vil en huske flere ting enn den som ikke er interessert Strategier for å huske utvikles med alder – f.eks. å gjenta for seg selv, eller å danne visuelle bilder av hendelser, motoriske mønstre Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Langtidshukommelse 1 Deklarativ kunnskap kan være - semantisk, dvs. at den omfatter fakta, ”det man vet” eller - episodisk, dvs. at den omfatter det en selv har deltatt i Prosedural kunnskap kan være vaner, lærte ferdigheter Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Langtidshukommelse 2 gjenkjenning – dvs. at en viser at en har kunnskap når en reagerer som om et fenomen er kjent, f.eks. når en ser et bilde i avisa som en tidligere har sett på utstilling gjenkalling – dvs. at en først blir presentert for et fenomen og så kjenner det igjen, f.eks. når en forteller om noe som har hendt Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Hukommelse hos barn Barn under 3 år husker semantisk – som fakta (s.223) Barn over 3 år husker episodisk – fakta ledsaget av følelse av deltakelse og involvering jf. å få søsken for barn ± 3 år Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Hukommelse og språk Det er ingen klar sammenheng mellom språkutvikling og hukommelse. Dvs. at barn med mangelfull språkutvikling kan bli undervurdert mht. hvor mye de husker Alternativer til å be barna tale kan være å be dem gjøre/vise, tegne/male Det er en klar sammenheng mellom barns evne til å uttrykke seg språklig da de utførte en aktivitet og deres evne til å fortelle om den seinere Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Hukommelse om barndom hos voksne Barn under 3 år husker semantisk – som fakta (s.223) Barn over 3 år husker episodisk – fakta ledsaget av følelse av deltakelse og involvering jf. å få søsken for barn ± 3 år Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Barn som vitner Yngre barn gir sjelden feil info når de bare blir bedt om å fortelle om noe som har skjedd Men de er sårbare for påvirkning, som blir større når de blir spurt av en autoritet. De reagerer neg. på mye stress med større usikkerhet Barn som blir intervjuet av kjente personer som virker støttende husker mer Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Læring og opplæring Læring er en relativt varig endring i atferdspotensiale, som følge av tidligere erfaring (Dalland) Læring blir vanligvis def. som forholdsvis varige endringer i opplevelse og atferd som er resultat av erfaring (Tetzchner) Læring er et relativt varige endringer i atferd som skyldes erfaring, og ikke modning, skader, eller forgiftning (Svartdal og Flaten) Læring er en prosess med et resultat Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Læring - Habituering Habituering – et barn presenteres for et fenomen en rekke ganger til det slutter å reagere med oppmerk-somhet på fenomenet – barnet blir vant til det, dvs. har lært det å kjenne Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Læring – Klassisk betinging En ubetinget stimulus (f.eks. en lyd ved øret) fører til en ubetinget reaksjon/respons (fryktreaksjon) En ny stimulus (en hvit kanin) vises straks før den ubetingete stimulusen (lyden ved øret). Den nye stimulusen er nøytral Ved gjentatte presentasjoner vil den nøytrale stimulusen alene føre til fryktreaksjon hos barnet. Den blir en betinget stimulus og reaksjonen blir en betinget respons – den er lært Den nøytrale stimulusen må komme før den ubetingete for at barn skal lære Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Læring - Operant betinging Atferd endres som følge av de konsekvenser atferden har hatt Atferdens konsekvenser påvirker sannsynligheten for atferden Eks - gjør lekser, får gode karakterer, gjør mer lekser - kjører fort, får bot, kjører etter fartsgrensene Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Operant betinging – belønning og straff Belønning/forsterkning øker atferds sannsynlighet Forsterkning kan være positiv – få noe en ønsker, eller negativ – fjerne ubehag eller noe en ikke ønsker Straff minsker atferds sannsynlighet Straff kan være positiv – tilføre ubehag eller noe en ikke ønsker, eller den kan være negativ ved at en fjerner noe som ønskes Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Belønning og straff - eksempler Positiv forsterkning – Per arbeider og får skryt for vel utført arbeid Negativ forsterkning – Kari rydder rommet og mor lar være å skjenne Positiv straff – Håvard kaller Bente ei hurpe og mor smikker til han på munnen Negativ straff – Bodil gjør ikke leksene, men leker med Herdis i steden. Hun blir sendt på rommet sitt uten Herdis Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Imitasjon Imitasjon er handlinger som gjentas etter observasjon av andres handlinger. Kalles også observasjonslæring Umiddelbar eller utsatt imitasjon Imitasjon reduserer barns behov for å lære ved å prøve og feile Sentral teoretiker: Albert Bandura – Social learning theory Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Læring ved prøving og feiling Læring ved innsikt En prøver og lykkes og gjentar det samme Eller en prøver, feiler, prøver igjen og lykkes til en viss grad, gjentar med noe endring til en lykkes Innsikt forutsetter begreper om de gjeldende fenomener, kognisjon/tanker om det som skal utføres – mental prøving/feiling og så iverksetting Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Perspektiver på opplæring Logisk konstruktivisme Læringen kommer som et resultat av utviklingen – barn konstruerer sin kognisjon Opplæringen er barnesentrert og legger til grunn barns utviklingsnivå som setter grenser for hva barn kan lære Barn er aktive deltakere i egen læring Læreren legger til rette situasjoner og spørsmål og barn skaper sin egen intellektuelle vekst Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Perspektiver på opplæring Sosialkonstruktivisme Læringen kommer som et resultat av at barn er sosialt beredt, aktivt og i samhandling med mer kompetente barn og voksne Lærerens rolle er å være regissør og veileder Virksomheten i læringssituasjonen er kulturbestemt Opplæringen tar hensyn til den nære utviklingssonen og læreren eller mer kompetente barn bidrar med hjelp (stilas) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen