Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Maja Michelsen Norsk november 2010
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Sammensatte tekster.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Media og informasjon.
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
”Morderne” Fra novelle til film.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Bedre vurderingspraksis
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Sammensatte tekster ALU
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet

•Forklaring: I denne presentasjonen går vi gjennom emnet samansette tekstar i den nye fagplanen for skuleverket. Det som er merkt med raudt er nye emne som vi må ha inn i lærarutdanninga

•Sammensatte tekster •Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster.

Kompetansemål etter 2. årstrinn Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne • arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing • uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser • samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier

Kompetansemål etter 4. årstrinn Sammensatte tekster •Mål for opplæringen er at eleven skal kunne •lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde •drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster

Kompetansemål etter 7. årstrinn Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne •lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy •bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner •bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon •vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner •bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

Kompetansemål etter 10. årstrinn Sammensatte tekster •Mål for opplæringen er at eleven skal kunne •bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster •vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder •gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster

Kva vi bør gjere: •Ta utgangspunkt i standardprogram og utvikle metodikk kring dei: –Eksempel: –Tekstbehandling: Utnytte redigeringsfunksjonen i prosessorientert arbeid –Presentasjonsprogram: Utnytte det multimodale, utnytte det til å trene på forteljestrukturar –Arbeid på nettet: Trene på innhenting av stoff, omarbeiding, kritisk søk –Bildebehandlingsprogram: Bearbeide bilde

Kva vi bør gjere 2: •Tilby relevante vidareutdanningar •IKT for lærarar (pedagogisk bruk av IKT) lyd, bilde, skriving for nett, kritisk søk, juss, hypertekst, •Norsk vidareutdanning: Vekt på lesing, skriving og bruk av IKT hypertekst, arbeid på nettet, samansette tekstar

Kva vi ikkje bør gjere •Kjøpe inn masse dyrt utstyr og dyre program (filmredigeringsutstyr?) •Satse tungt på å øve opp tekniske ferdigheiter. •La emnet samansette tekstar bli ein lausriven del av norskfaget

Konklusjon: •Arbeid med samansette tekstar skal føregå på norskfaget sine premissar og ut frå norskfaget sine verdiar. •Det skal ikkje bli noko problem!