Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Lek og begynneropplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon Lenden - ressurssenter En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Elevens arbeidsmiljø.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Lesskriv 4.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002

Generelt om læreverket Verket består av ei lesebok, arbeidsbøker, rettskrivningsbøker, plansjebok, utlyttingsbilder og ei lærerveiledning Lærerverket er laget for 2. klasse Kostnader : 15 138 kr med 1 lærer, 25 elever videre - 10 375 kr pr år

Leseboka Primært laget for barn som ikke kan lese Hjelp til å knekke lesekoden Progresjon og metode skal gi mestringsopplevelser Kombinert metode med hovedvekt på lyd-metoden

Lydmetoden Bokstaver og bokstavlyder til ord Ord leses og automatiseres som ordbilder Setninger leses/automatiseres som helheter

Hva handler boka om? Mor, far, Lise, Ole og Oda Mange dyr blir omtalt Familien reiser mye, går på skole, leker sammen og gjør ellers hverdagslige ting

Miljøet i boka Familien er fra landsbygda, bor på gård og er mye ute i naturen. Realistisk/idyllisk Handlingen utspeiler seg over flere årstider

Temaet i boka Ikke ei sammenhengende handling Bildene sier mer enn teksten Teksten er usammenhengende og delvis uten mening Temaet er kanskje ”Vår hverdag”?

Sjanger Hovedsakelig sakprega tekst Noen skjønnlitterære tekster informativ tekst (beskriver bildet) Noen skjønnlitterære tekster dikt, rim, regler og sanger Forfattere: Odd Haugstad A.Prøysen, I.Hagerup

Vurdering Ingen stor litterær kvalitet på de sakprega tekstene Tekstene er styrt av lesemetodiske hensyn Eks: se sel Ole les Ole les sel Ole se sel Ole se sel

Bildestoff Illustratør Ingrid Haugstad Pedagogiske bilder Enkle/konkrete, klare farger og med situasjoner hvor elevene skal kjenne seg igjen og bli stimulert til samtale Oppdragelse i lesing av bilder

Ikke flerkulturelt innhold i leseboken Prøver å ”likestille” kjønnsrollemønsteret Legger mye vekt på kjærligheten til naturen, hjemmet og fedrelandet

Arbeidsbøker / Oppgaveheftet 1. boka er rettet mot bokstavlyd og bokstavforståelse Eks: bokstaven O, og bilde av en ost.

2. og 3. boka, gradvis progresjon

Eksempler på oppgaver

Arbeid med oppgaveheftet synliggjør skriften i stor grad Oppgavene gir bare ett løsningsalternativ Oppgavene stimulerer til videre arbeid En del samarbeidsoppgaver, lite konkurranseoppgaver ABC-en opererer med gode oppgaver

Vanskelighetsgraden Er variert Proksimale utv.sone vil utfordres Eks: Læring av nye bokstaver. Først sporing – deretter uten hjelpelinje I 1. og 2. klasse – stort sprang på elevenes ferdighetsnivå

Læring ved hjelp av læreverket Elever som ikke kan lese og skrive vil kunne opparbeide seg disse ferdighetene ved hjelp av blant annet dette læreverket. Verket bør brukes som en idèbank og et fint hjelpemiddel til elevens læringsprosess.

ABC-en og L97 Verket som helhet oppfyller en del av målene i L97 Generelt : Å styrke morsmålet og å gjøre elevene til bevisste deltakere i sin egen læringsprosess og språkutvikling Småskoletrinnet : Å lese og møte andre gjennom tekst og bilde Lære å skrive, erfare at skrivekunsten er viktig Samtale om ulike typer tekster

Spesifikt for andre klassetrinn : Bruke bokstavene og gradvis erobre skrivekunsten. Ta i bruk sammenhengende skrift (...) Møte barnelitteratur med roller barn kan identifisere seg med Granske bilder i bøker Arbeide med bokstavene, bli kjent med at bokstavene har navn og representerer språklyder

ABC-ens lærerveiledning Lærerveiledninger er ofte oppskrifter for læreren Dette er teorilæring for klasselederen Praktisk-teoretisk veiledning Læring om prosesser ligger til grunn for en vellykket leseopplevelse Metodikk for læring

Miljøet rundt elevene En viktig rammefaktor Materiell lett tilgjengelig Kategoriseringer etter farger eller tegn Klasserommet bør ha medier som tv, radio, kassett/cd-spiller og flere pc’er Klassebibliotek

En høyre hånd For de nyutdannede En nødvendighet Ressursbok kontra oppskrift/bruksanvisning Nye impulser for de som har jobbet lenge