Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Generelt om læreverket Verket består av ei lesebok, arbeidsbøker, rettskrivningsbøker, plansjebok, utlyttingsbilder og ei lærerveiledning Lærerverket er laget for 2. klasse Kostnader : 15 138 kr med 1 lærer, 25 elever videre - 10 375 kr pr år
Leseboka Primært laget for barn som ikke kan lese Hjelp til å knekke lesekoden Progresjon og metode skal gi mestringsopplevelser Kombinert metode med hovedvekt på lyd-metoden
Lydmetoden Bokstaver og bokstavlyder til ord Ord leses og automatiseres som ordbilder Setninger leses/automatiseres som helheter
Hva handler boka om? Mor, far, Lise, Ole og Oda Mange dyr blir omtalt Familien reiser mye, går på skole, leker sammen og gjør ellers hverdagslige ting
Miljøet i boka Familien er fra landsbygda, bor på gård og er mye ute i naturen. Realistisk/idyllisk Handlingen utspeiler seg over flere årstider
Temaet i boka Ikke ei sammenhengende handling Bildene sier mer enn teksten Teksten er usammenhengende og delvis uten mening Temaet er kanskje ”Vår hverdag”?
Sjanger Hovedsakelig sakprega tekst Noen skjønnlitterære tekster informativ tekst (beskriver bildet) Noen skjønnlitterære tekster dikt, rim, regler og sanger Forfattere: Odd Haugstad A.Prøysen, I.Hagerup
Vurdering Ingen stor litterær kvalitet på de sakprega tekstene Tekstene er styrt av lesemetodiske hensyn Eks: se sel Ole les Ole les sel Ole se sel Ole se sel
Bildestoff Illustratør Ingrid Haugstad Pedagogiske bilder Enkle/konkrete, klare farger og med situasjoner hvor elevene skal kjenne seg igjen og bli stimulert til samtale Oppdragelse i lesing av bilder
Ikke flerkulturelt innhold i leseboken Prøver å ”likestille” kjønnsrollemønsteret Legger mye vekt på kjærligheten til naturen, hjemmet og fedrelandet
Arbeidsbøker / Oppgaveheftet 1. boka er rettet mot bokstavlyd og bokstavforståelse Eks: bokstaven O, og bilde av en ost.
2. og 3. boka, gradvis progresjon
Eksempler på oppgaver
Arbeid med oppgaveheftet synliggjør skriften i stor grad Oppgavene gir bare ett løsningsalternativ Oppgavene stimulerer til videre arbeid En del samarbeidsoppgaver, lite konkurranseoppgaver ABC-en opererer med gode oppgaver
Vanskelighetsgraden Er variert Proksimale utv.sone vil utfordres Eks: Læring av nye bokstaver. Først sporing – deretter uten hjelpelinje I 1. og 2. klasse – stort sprang på elevenes ferdighetsnivå
Læring ved hjelp av læreverket Elever som ikke kan lese og skrive vil kunne opparbeide seg disse ferdighetene ved hjelp av blant annet dette læreverket. Verket bør brukes som en idèbank og et fint hjelpemiddel til elevens læringsprosess.
ABC-en og L97 Verket som helhet oppfyller en del av målene i L97 Generelt : Å styrke morsmålet og å gjøre elevene til bevisste deltakere i sin egen læringsprosess og språkutvikling Småskoletrinnet : Å lese og møte andre gjennom tekst og bilde Lære å skrive, erfare at skrivekunsten er viktig Samtale om ulike typer tekster
Spesifikt for andre klassetrinn : Bruke bokstavene og gradvis erobre skrivekunsten. Ta i bruk sammenhengende skrift (...) Møte barnelitteratur med roller barn kan identifisere seg med Granske bilder i bøker Arbeide med bokstavene, bli kjent med at bokstavene har navn og representerer språklyder
ABC-ens lærerveiledning Lærerveiledninger er ofte oppskrifter for læreren Dette er teorilæring for klasselederen Praktisk-teoretisk veiledning Læring om prosesser ligger til grunn for en vellykket leseopplevelse Metodikk for læring
Miljøet rundt elevene En viktig rammefaktor Materiell lett tilgjengelig Kategoriseringer etter farger eller tegn Klasserommet bør ha medier som tv, radio, kassett/cd-spiller og flere pc’er Klassebibliotek
En høyre hånd For de nyutdannede En nødvendighet Ressursbok kontra oppskrift/bruksanvisning Nye impulser for de som har jobbet lenge