Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet
Antall branner og brannøvelser • Ca husbranner i året • 1-2 øvelser per kommune per år (Ca. 500?) • Enkle bygg (eneboliger) • Bygningene brennes helt ned
Realistiske øvelser Minimere utslipp DSB – myndighet for brannvesenets operative evne. Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen All åpen brenning i utgangspunktet forbudt, F- loven § 7 +/- Lokal forskrift om åpen brenning i kommunene
Miljødirektoratets holdning SFT rundskriv(1995): « …Ikke nødvendig med utslippstillatelse etter F-lovens § 11..» ….»SFT forutsetter videre at alt vesentlig av avfall/materiale ut over gammelt trevirke blir fjernet før påtenning» Miljøkartlegging og -sanering i tråd med kravene i TEK 10
Ansvar Tiltakshaver: Må starte prosessen! Sørge for kartlegging av FA i de tilfellene det ikke kreves ansvarsrett, ansvarlig for brannavfallet etter øvelsesbrenning. Ansvarlig søker: ansvarlig for at søknaden er komplett Ansvarlig prosjekterende: Ansvarlig for miljøkartlegging og miljøsaneringsbeskrivelse (Tiltaksklasse 1 på øvelsesbrenning) Ansvarlig utførende: ansvarlig for miljøsanering, levering av FA Kommunen: Godkjenner riving og gir ansvarsretter. Tilsynsmyndighet på miljøsanering/avfallsplan/sluttrapport, forsøpling Brannvesen (kommunen): Ansvarlig for selve øvelsen. Plikter å sjekke om rivingstillatelse er gitt av byggesaksavdelingen Forsikringsselskap/skadesaneringsfirma: Opprydning og levering av brannavfall etter reelle branner (men tiltakshaver har i realiteten stort ansvar) Fylkesmannen: Tilsyn mottak og mellomlagring av farlig avfall, deponier. Klageinstans på eventuelle vedtak
Håndtering av brannavfallet Farlig avfall til korrekt håndtering (OBS asbest, eventuelt dispensasjon fra kravet om maks karboninnhold (TOC)) Aske(under 10 % TOC)/forurenset jord: Deponi for ordinært avfall, basiskarakterisering, evt. utlekkingstest Brennbart: avfallsforbrenningsanlegg (ikke farlig avfall med over 1 % halogen) EE: EE-retursystem eller som farlig avfall Betong: Til Deponi eller til nyttig bruk
Konklusjoner øvelsesbrenning Kommunene har en sentral rolle Praksis for øvelsesbrenning er svært varierende Kommunene eller brannvesen bør be om miljøsaneringsbeskrivelse og eller ha tilsyn før øvelsesbrenning
Noen aktuelle lover/forskrifter Forurensningsloven § 7 – forbud mot forurensning Avfallsforskriften kap 9 om deponering av avfall Avfallsforskriften kap 10 om forbrenning av avfall Avfallsforskriften kap 11 om farlig avfall TEK 10 kap 9 om ytre miljø SAK 10 kap12 Ansvar SAK 10 § 3-1. Mindre tiltak på bebygd eiendom. Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen: § 7-1.