=mønstre (for samhandlingen (interaksjonen))

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
- roller og forventinger
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Symbolsk interaksjonisme
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Perspektiver i sosiologien
Rollebegrepet, rolleforståelse hos Sulkunen og Goffman
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Goffman, Garfinkel og Giddens
Samfunnvitenskapelige begreper
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
6 Kulturmøter.
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Morten William Knudsen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Grupper.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

=mønstre (for samhandlingen (interaksjonen)) Å tenke sosiologisk Bauman snakker om menneskene som påvirker oss (enten de er fjerne eller nære) Dette handler om sosiale strukturer. Hvordan vi påvirkes og formes av dem. Strukturbegrepet =mønstre (for samhandlingen (interaksjonen))

Økte stereotypier Mindre empati Grovere kategorier Handling (spor, overføring av mine fortolkede verdier Jeget Forgjengere Konsosiater (nære) Etterfølgere Tradisjon / historisk hukommelse Interaksjon / kommunikasjon Påvirkning Sosial avstand Samtidige (fjerne)

Brudd i kontinuiteten: Vi og de Inngruppen Oss og Vi – ofte familien eller andre primærreasjoner Utgruppen De og Dem – andre ofte ”sekundærrelasjoner”

Sosial avstand Inngruppen Utgruppen Sosial konstruksjon S Vi / oss Sosial konstitusjon De / dem ”En gruppe jeg hverken kan eller vil tilhøre” Utgruppa gir / representerer Jegets tilhørighet Tilhørighet Trygghet Nærhet Fortrolighet Lojalitet Ro Forutsigbarhet Klart bilde Positive forventninger Mistenksomhet Motvilje Redsel / frykt Uro Uforutsigbarhet Syndebukk for inngruppens sosiale problemer Kan utgjøre et fiendebilde

Inngruppe – Utgruppe Omtales i finere, mer nyanserte kategorier Kan føle seg truet av utgruppa Samlende fiendlighet overfor utgruppa (etablering av fiendebilder av ”dem”) Preget av ideen om klare – statiske skiller mellom oss og dem Språ / uttrykk / beskrivelser av bestemte Handlinger – som representerer forandring ”Frihetskamper” / krig Demonstranter Revolusjon Vagt bilde Negative forventninger Mistenksomhet Motstand Omtales i form av grove Kategorier Generalisert ”Fremmed” Kan representere trussel mot inngruppa Terrorisme Bråkmakere Opptøyer / revolt

Motsetningen er uoppløselig. Det ene går ikke uten det andre

Mitt klassifiseringsprinsipp for å ordne verden Bruken av ”oss” eller ”vi”: Det gode – det onde Kjønn Klasse Nasjon

Eksempler (husk at grensene mellom inn- og utgruppa er relative og bevegelige, ikke endelige og statiske! Barnet som observerer sin ”inngruppe” fra utsiden Drømmen som løsning – wannabe’s? Vi i prosjektgruppa skulle møte De innsatte VI vant, DE tapte (landslagskampen) JEG FIKK en god karakter, DE GA meg en dårlig VI ansatte, DE pasientene VI elever og DERE lærere Opptattheten av kategorier (Definisjonen av ulike studenter – i en forsamling av studenter – sortere barnevernsstudenter og sosionomstudenter) Hottentott-venus / Darwin: ”Normalitet” – det kjente vs det ”abnorme”, det ukjente Fysisk antropologi / raseforskning / skallemåling

Sosiologi / samholdslære (Durkheim) Integrering – integrasjon – desintegrasjon Hva holder et samfunn sammen? (Durkheim) Høy grad av arbeidsdeling Organisk solidaritet (prinsippet om forskjell, fotballaget) Lav grad av arbeidsdeling Mekanisk solidaritet (prinsippet om likhet, roerne) 2 revolusjoner Franske Trigger / muliggjør sosial / politisk endring Industrielle Trigger / muliggjør teknologisk / økonomisk industriell endring

Fig. Normer og roller. Utgangspunkt: Sulkunen (1990)

Eks. på avvik som brudd på sosionom-normaliteten (forventningene knyttet til sosionomrollen Dating av klienter Kriminell sosionom Å være naken på jobben Å jobbe mot de andres måter å utøve yrket på Tilslag på alle søknader Eller avslag Den nye – revolusjonere arbeidsmetoder ”Farlig konformitet”, lite kritisk vurdering / skjønn / bom

F eks ”kultur”: -Kan ses som mønster av …. Sosialt avvik =brudd med forventningene knyttet til en rolle / en egenskap, f.eks kjønn: Menn i skjørt Mozart Den kvinnelige soldaten Læreren som sitter under talestolen Bestemor m bukser Langt hår på gutter 60-tallet Gro H. Homofili i USA el N. frem til 70-tallet Espen Esther ”Den første hjemmepappa” Å jobbe som en av få menn i en barnehage -Brudd med forventninger knyttet til helse Sanksjoner / disiplin Mønster = struktur F eks ”kultur”: -Kan ses som mønster av …. Ideer om normalitet – for eks sunne kropper, femininitet, maskulinitet, seksualitet Sosial identitet ( egen oppfatning om hvem vi er ) Normer = regler Verdier = oppfatninger av godt og ondt i et samfunn F. Eks et tradisjonellt heterofilt kjønnsrollemønster som ”idealfamilien” Sosialisering: overføring av kultur –verdier og normer, læring av sosiale ferdigheter Sosial gruppe (lite sosialt system), preget av en fast(ere) interaksjons(samhandlings)struktur Roller = forventninger Knyttet til bestemte posisjoner, oppgaver eller situasjoner i et sosialt system Eks.: i forhold til kjønn Eller førskolelærerprofesjonen Eller foreldrerollen/rollen som mor eller far. Motstand / problem Serie Serialitet

Sosiologi: den generelle samfunnsvitenskapen Avgrensning av sosiologi fra andre fag Ulike forståelser av samfunn Kropp Maskin Summen av all interaksjon Formasjon av institusjoner Sosiale systemer

Grupper av mennesker Relasjoner mellom mennesker Sosial konstruksjon "stort kompleks av mellommenneskelige forbindelser..." (Interaksjonssystemer)

Interaksjonssystemer Nasjonalstat Sosialkontoret Det psykiatriske sykehuset Familie Fokus: menneskelige fellesskap ("sosiale systemer") Grupper Organisasjoner

Grunnleggende tema: Sosiale relasjoner, interaksjon (samhandling) og sosiale situasjoner Definisjon av sosiologien: ”Det systematiske studiet av den sosiale virkelighet. Den samfunnsvitenskapen som systematisk empirisk utforsker og beskriver relasjonene mellom individer eller større og mindre grupper av individer. Sosiologiens mål blir dermed den samlede kunnskapen om mønstrene og prosessene i sosialt liv.”

Sosiologiens tema og definisjon forts. Legger vekt på den sosiale situasjonen (Max Weber) "En situasjon der menneskene orienterer sine handlinger mot hverandre . -Det vev av meninger, forventninger og handlinger som er et resultat av slike gjensidige orienteringer...”

Virksomheten i barnehagen som eksempel Sosial samhandling mellom de ulike aktørene Sosial samhandling - Gjensidig påvirkning - sosial og personlig utvikling - sosial identitet Sosial gruppe: preget av regelmessig sosial samhandlig Sosial struktur

utvikling av en egen gruppekultur egne normer og verdier, bestemte forventninger som ikke rettes mot folk utenfor gruppa. Gruppa ofte sett på som et ”sosialt system” Mer regelmessig og forutsigbart, tydeligere normer for handlingsmønsteret - tydeligere handlingsmønstre

Andre sosiale systemer / fellesskap organisasjonen storsamfunnet Organisasjon større ofte mer målrettet handling og samhandling

Gruppa Minst to personer (dyade) = minst én relasjon ofte definert som mer enn en relasjon (ikke fasitsvar) Samhandlingen i gruppa er preget av noe varighet gjentakelse samhold (integrasjon)

Gruppa forts. Grunnenhet i all sosial interaksjon Primærgrupper (”Den første”) Vanlig å bruke om familien. P.-preget av følelsesmessig tilknytning, allsidighet, personorientering Sekundærgrupper Integrasjonsfaktoren: bestemt oppgave, sakstilknytning, "spesifisitet", saks (objekts) orientering

Inngrupper Utgrupper Referansegrupper Roller, forventninger Kulturbegrepet: normer, verdier rett, galt, stygt, pent, nyttig, unyttig,verdifullt og ikke, skikk og bruk, språk, produkter, Arbeid med barn: kulturoverføring Kultur - áll menneskelig virksomhet som er lært Læres gjennnom sosialiseringsprosessen

Andre sentrale fagbegreper / variabler Sosialisering Sosial ulikhet, klasser og lag Kjønn Det flerkulturelle og multietniske Samfunnsendringer og barns oppvekstvilkår Kulturell frisetting

Diskusjon: Etnosentrisk holdning eller kulturrelativistisk?

Innse at andres normer, verdier og forestillinger også har noe for seg = ha flere perspektiver i situasjonsanalyser vi må med andre ord være litt sosiologer i sosialt arbeid Perspektiv-poenget Etnosentrisme og kulturrelativitet

Rollebegrepet, rolleforståelse Avgrensning av rollebegrepet definerer den sosiale interaksjonens former (Sulkunen) Baserer seg på andres forventninger Internalisering Gradvis prosess hele livet, der man stadig bytter roller (Sosialiseringsprosessen) Internalisering som kroppsliggjørin Jfr. visse yrker. Rolleattributter Markering ved hjelp av tegn Overgangsriter

Ulike typer roller Erhvervede i størst grad knyttet til hva vi gjør Situasjonsbundne Preedy Hyggelige, metodiske, fornuftige, katteaktige, skjødesløse og fiskeren Preedy posisjons- el. stillingsroller (f. eks. knyttet til yrker) kan ses i sammenheng med sosial mobilitet - (Linton) både som makrofenomen og mikrofenomen Åpent samf.: stor sosial mobilitet, sosial bevegelse

Ulike typer roller, rollekonflikt forts. Tilskrevne (statusroller (status quo, preget av stabilitet))

Rollerepertoaret og dets problemer (sosius) Rollesettet (settet av forventninger til én og samme rolle) Sosius Rollekonflikter Rollesettkonflikter Sosiuskonflikter

Eksempel: førskolelæreren (Basert på Sataøen og Hyrve, 1994: s. 123)

Fig. Skoleelevens rollesett Referansegruppenes forventninger Inngruppas / ”sammenlikninmgsgruppas” forventninger Utgruppas forventninger En i gjengen Barnet Klasse-kameraten Eleven Korps-medlemmet Kameraten Vennen Naboens barn (Sulkunen, 1990)

Sulkunen forts. Referansegrupper Reransegrupper - bevegelige, det samme med inn/ og utgrupper sender forventninger

Rollebalanse og rollekonflikt fungerer de ulike rollene harmonisk eller står de i motsetning til hverandre? Samme spm. vedrørende forventningene til en rolle innen samme gruppe

Rollerigiditet (spesielt innen marginal/grenseroller) Når sosial mobilitet er umulig, men forventningene om det er sterke fremhevning av rollekjennetegnenes betydning Uniformshysteriet i Frelsesarmeen Vaktmesteruniformen eller de hvite frakkene. "overdrive rollens mest oppskattede sider” Kvinner som nedtoner sin intelligens og fremhever det mannen liker best Avgrensninga av rollen nedover Identifisering med rollen oppover

Rolleforståelse og avvik stempling primær- sekundæravvik Rollen betoner avvik som relasjon, interaksjon, ikke som individuell egenskap

Goffman og dramaturgien Preedy Rollen som iakttatt Rollebevissthet og makt. Definisjon av situasjonen Opptredener. Masken Backstage Frontstage / fasaden Kulisser Om å avgi (ikke-trad) og gi inntrykk (trad.)