Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Evaluering av oktober på blå
Naturen som lekeplass for barnehagen
Månedsevaluering november 2011
Språk, Tekst og Kommunikasjon
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Rolighetsmoen barnehage
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
KALENDERUTGAVE 2012/2013 SOLGLØTT ELVETUN BARNEHAGE Elvetun barnehage
Evaluering av november på Blå avdeling:
Fysisk aktivitet i institusjonen
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
"God bagasje på livets reise."
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Avdeling: Gul Tema: Luft og påske.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
SKOG PROSJEKT NINA OG TONE.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
Årshjul grønnbasen
Ny Rammeplan – ny praksis?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
REalfagskommune!.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
SENTRUM BARNEHAGE Utarbeidet i 2010
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Utskrift av presentasjonen:

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men det gikk også masse i fantasilek og utforskninger rundt banen. Etter hvert gikk vi opp Askedalen og kom opp til en Gapahauk på toppen. Dette var helt topp, vi undersøkte maur og andre småkryp, bygde hytter og lot fantasi og frilek spille stor rolle. Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men det gikk også masse i fantasilek og utforskninger rundt banen. Etter hvert gikk vi opp Askedalen og kom opp til en Gapahauk på toppen. Dette var helt topp, vi undersøkte maur og andre småkryp, bygde hytter og lot fantasi og frilek spille stor rolle.

Nærmiljø og Samfunn Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna: -Blir kjent med og deltar i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet -Utvikler tillit til egen deltakelse i og påvirkning av fellesskapet -For å arbeide i retning av disse målene må personalet: -Være oppdatert og opptatt av samfunnet og vise interesse for barns bomiljø og lokalmiljøets mange muligheter -Bruke nærmiljøets ressurser til gode opplevelser og læringsmuligheter tilpasset barnas forutsetninger og interesser og sørge for at barnehagen bidrar aktivt i nærmiljøet Natur, miljø og teknikk Gjennom arbeid med natur miljø og teknikk skal barnehagen bidra til at barna: -Opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet -Opplever glede ved å ferdes i naturen og får grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen -Lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematiserer, beskriver og samtale om fenomener i den fysiske verden -Erfarer hvordan teknikk kan brukes i leken og hverdagslivet For å arbeide i retning av disse målene må personalet: -Ta utgangspunktet i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetninger og stimulerer dem til å oppleve med alle sanser, iakkta og undre seg over fenomener i naturen og teknologien -Inkluderer friluftsaktiviteter og utelek i barnehagens hverdagsliv -Kropp, bevegelse og Helse -Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna -Får en positiv selvoppfattelse gjennom kroppslig mestring -Skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer -Får gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider -For å arbeide i retning av disse målene må personalet: - organiserer hverdagen slik at det finnes en gjennomtenkt veksling mellom perioder med ro, aktivitet, og måltider, og bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper når det gjelder kost, hygiene, aktivitet og hvile -Tilrettelegge for og inspirere til trygg og utfordrende kroppslig lek og aktivitet for alle, uansett kjønn og kroppslig, psykiske og sosiale forutsetninger -Forstå og gi oppmuntrende bekreftelser på barns sansemotorikk og kroppslige lek og inspirere alle barn til å søke fysiske utfordringer og prøve ut sine kroppslige muligheter Nærmiljø og Samfunn Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna: -Blir kjent med og deltar i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet -Utvikler tillit til egen deltakelse i og påvirkning av fellesskapet -For å arbeide i retning av disse målene må personalet: -Være oppdatert og opptatt av samfunnet og vise interesse for barns bomiljø og lokalmiljøets mange muligheter -Bruke nærmiljøets ressurser til gode opplevelser og læringsmuligheter tilpasset barnas forutsetninger og interesser og sørge for at barnehagen bidrar aktivt i nærmiljøet Natur, miljø og teknikk Gjennom arbeid med natur miljø og teknikk skal barnehagen bidra til at barna: -Opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet -Opplever glede ved å ferdes i naturen og får grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen -Lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematiserer, beskriver og samtale om fenomener i den fysiske verden -Erfarer hvordan teknikk kan brukes i leken og hverdagslivet For å arbeide i retning av disse målene må personalet: -Ta utgangspunktet i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetninger og stimulerer dem til å oppleve med alle sanser, iakkta og undre seg over fenomener i naturen og teknologien -Inkluderer friluftsaktiviteter og utelek i barnehagens hverdagsliv -Kropp, bevegelse og Helse -Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna -Får en positiv selvoppfattelse gjennom kroppslig mestring -Skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer -Får gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider -For å arbeide i retning av disse målene må personalet: - organiserer hverdagen slik at det finnes en gjennomtenkt veksling mellom perioder med ro, aktivitet, og måltider, og bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper når det gjelder kost, hygiene, aktivitet og hvile -Tilrettelegge for og inspirere til trygg og utfordrende kroppslig lek og aktivitet for alle, uansett kjønn og kroppslig, psykiske og sosiale forutsetninger -Forstå og gi oppmuntrende bekreftelser på barns sansemotorikk og kroppslige lek og inspirere alle barn til å søke fysiske utfordringer og prøve ut sine kroppslige muligheter

Takk for en kjempe flott tur 