Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny Rammeplan – ny praksis?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny Rammeplan – ny praksis?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny Rammeplan – ny praksis?
Cato Tandberg HiOA Nes kommune 22.november 2017

2 Natur, miljø og teknologi
Natur, miljø og teknikk Gode oppleveleser Skjønnhet og estetikk Undring Mat Dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet, og betydning for matproduksjon Iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om Ny Rammeplan Natur, miljø og teknologi Naturen som arena for lek og læring Menneskets livssyklus Erfaring med naturen som fremmer evne til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider Gode opplevelser med friluftsliv Forbli nysgjerrige på naturvitenskaplige fenomener Konstruksjoner, redskap og teknologi Barn skal gis tid til å stille spørsmål Dyr og dyreliv

3 Barnehagen skal fremme læring Sju personalet skal…
Barnehagen skal fremme læring Sju personalet skal…. Må versus skal Færre ord Nasjonale retningslinjer for emnene i barnehagelærerutdanninga Ny Rammeplan

4 Begreper, ord og tanker Antropomorfisme Barn eller voksen?
Teacher: It’s soon dinner time. Perhaps it’ll sit and eat there? […] Disa (4.9): They’ll probably run off and play a bit in their little wood. Teacher: Maybe they have free play. Do you think they have a preschool to go to? Lars (5.2): No-o! Anthropomorphically speaking: on communication between teachers and children in early childhood biology education Susanne Thulin and Niklas Pramling* Begreper, ord og tanker

5 Item 22: Natur/science (4.0 total skår)

6 Kommunikasjon/sampill i lek og andre konkrete situasjoner
- Å få barna til å snakke og tenke - Å bruke metakognetive dialoger - Å benytte seg av variasjonene i ideer barna kommer med Fagsamtalen Kommunikasjon/sampill i lek og andre konkrete situasjoner

7 Ny Rammeplan Lag en aktivitet til de følgende ”personalet skal”
Legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring Gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd Synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen Utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna Ny Rammeplan Gruppene rullerer mellom de fire oppgavene


Laste ned ppt "Ny Rammeplan – ny praksis?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google