Revidering og kvalitetssikring av læreplaner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
KVALITET I FJERNUNDERVISNING
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
FAGSKOLEUTDANNING.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Lokal arbeidstidsavtale
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Samarbeid mellom institusjoner
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Revidering og kvalitetssikring av læreplaner Årskonferanse for fylkeskommunale fagskoler Kongsberg 5. mai 2011 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby

Oversikt Historikk Krav til system for kvalitetssikring Sentrale elementer i kvalitetssikring Utdanningsplaner – hvor stabile bør de være? Utdanningsplaner og kvalifikasjonsrammeverk Når må NOKUT involveres Hvordan NOKUT kan involveres

Krav om system for kvalitetssikring (KS) I fagskoleloven juni 2007 I KDs forskrift april 2008 I NOKUTs retningslinjer januar 2009 Krav til alle januar 2010 Full drift januar 2011 §

Kunnskaps-innhenting Kvalitetssirkelen Plan Tiltak Gjennom-føring Analyse og vurdering Kunnskaps-innhenting

Krav til kvalitetssikringssystem (KS) Kvantitativ informasjon Studentenes vurdering Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering Eksterne interessenter Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten !

KS: Kvantitativ informasjon Belyse kvaliteten Eksempler: Studentgruppens nivå og bakgrunn ved opptak Innsatsfaktorer i undervisning og infrastruktur Eksamensresultater Gjennomstrømming

KS: Studentenes vurdering Studentene skal gis anledning til å vurdere utdanningstilbudets innhold undervisning, arbeidsmetoder utstyr og annen infrastruktur det totale læringsmiljøet Studentvurderingene må dokumenteres og brukes aktivt i kvalitetsarbeidet.

KS: Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering Faglærerne og sensorene må gi sin egen skriftlige vurdering av styrker og svakheter i utdanningstilbudet plan gjennomført aktivitet

KS: Eksterne interessenter For at fagskoleutdanningene alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, må kvalitetssikringen omfatte periodiske undersøkelser av eksterne interessenters vurderinger. Eksterne interessenter er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner fagskolekandidater med ett eller to års yrkeserfaring

KS: Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten Overordnet vurdering av kvaliteten i utdanningstilbudene Fremstilling av denne for styret NOKUT kan be om kopi av fremstillingen

KS: Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten Kunnskapen brukes til Forbedringer i tilfeller av svikt i forhold til kravene Kvalitetsutvikle utdanningstilbudene ytterligere Begrunnede forslag og vedtak om tiltak må fremgå av dokumentene

KS i kvalitetssirkelen Plan Tiltak Gjennom-føring Analyse og vurdering Kunnskaps-innhenting Kvantitativ informasjon Studenter Lærere og sensorer Eksterne interessenter

KS i kvalitetssirkelen Plan Tiltak Gjennom-føring Analyse og vurdering Kunnskaps-innhenting Kvantitativ informasjon Studenter Lærere og sensorer Eksterne interessenter Ingen papirøvelse Ledelsens analyse og vurdering

KS i kvalitetssirkelen Plan Tiltak Gjennom-føring Bruk av kunnskapen Analyse og vurdering Kunnskaps-innhenting Kvantitativ informasjon Studenter Lærere og sensorer Eksterne interessenter Ledelsens analyse og vurdering

Hovedpoeng med KS KS skal fremme kvalitet KS skal ikke være en papirøvelse NOKUT vil ikke reagere på avdekket kvalitetssvikt NOKUT vil reagere om man ikke gjør noe med kvalitetssvikt

Sentrale faglige spørsmål Hvor skal studentene komme? Bør studentene komme dit? Hvordan skal studentene komme dit? Hvilke studenter skal dit? Læringsmål Yrkesrettethet og nivå Planer Opptakskrav

NOKUTs kriterium 2, om læringsmål Læringsmål skal gjelde for hele utdanningstilbudet og beskrive forventet oppnådde kvalifikasjoner, spesifisert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kvalifikasjonene må være på tertiært nivå, det vil si på nivået over det som oppnås i videregående opplæring.

NOKUTs kriterium 2, om læringsmål Læringsmål skal gjelde for hele utdanningstilbudet og beskrive forventet oppnådde kvalifikasjoner, spesifisert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kvalifikasjonene må være på tertiært nivå, det vil si på nivået over det som oppnås i videregående opplæring.

NOKUTs kriterium 6, om sammenhengen i planen Planen må beskrive sammenhengen mellom de forskjellige fag, deler og kvalifikasjoner som inngår eller kan inngå i utdanningstilbudet. Ikke bare beskrive. Det skal være sammenheng

NOKUTs kriterium 6, om lesbarhet Planen må være utformet slik at studentene kan kontrollere at de får det utdanningstilbudet de er lovet.

Fagskoleutdanningenes kobling til arbeidslivet Fagskoleutdanning er yrkesrettet utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak (fagskoleloven § 1) Utdanningstilbudet skal ha relevans i forhold til nærings- og samfunnsliv (NOKUTs retningslinjer kriterium 3) Utdanningstilbudet skal være aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet (NOKUTs retningslinjer kriterium 7)

To typer læring Enkelkretslæring: Gjør vi tingene riktig? Utgangspunkt i etablerte mål og registrerte resultater Gir grunnlag for skrittvis og kontinuerlig forbedring Dobbelkretslæring: Gjør vi de riktige tingene? Stiller spørsmål ved målformulering, resultatmåling og grunnleggende forutsetninger Gir grunnlag for radikale forbedringer og innovasjoner

Grense for vesentlig endring Enkelkretslæring: Gjør vi tingene riktig? Skolen kvalitetssikrer endringer Dobbelkretslæring: Gjør vi de riktige tingene? NOKUT må godkjenne

Endret fokus – fra innsats til utbytte Det betyr ikke at planer og det som ligger rundt er uviktig. Hvis man ikke vet hvor man skal, er det vanskelig å komme dit.

NOKUT og NKR Brev fra NOKUT til Kunnskapsdepartementet 12. september 2008 «… en tilpasning av studieplanene til et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, som innebærer at studiets sluttkvalifikasjoner forblir uendret, er et kvalitetshevende tiltak som ligger innenfor institusjonens faglige fullmakter. NOKUT ser det følgelig ikke som en vesentlig endring som må forelegges NOKUT for vurdering.»

Erfaring med NKR fra høyere utdanning Mange finner at en utdanning ikke inneholder de rette delene, når man beskriver det totale læringsutbyttet

NUFHS avtale med NOKUT Cirka 60 skoler gir utdanning etter den nasjonale planen for eldreomsorg NUFHS har revidert planen til «Helse, aldring og aktiv omsorg» NUFHS og NOKUT har inngått en avtale om at skoler kan være med i en felles godkjenningsrunde i NOKUT. Frist for innlevering: oktober 2011.

Egenreklame NOKUTs fagskolekonferanse i Ålesund 19. – 20. oktober 2011 Arbeidstittel: Hva er kvalitet i fagskoleutdanningen? Invitasjoner sendes ut juni 2011

Takk for oppmerksomheten! Bjørn R. Stensby brs@nokut.no