Foredrag Stokmarknes 26.03.09 Solbritt Lindahl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Samarbeid mellom skole og hjem
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KLASSELEDELSE.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Generelle tiltak og forebygging
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utfordringer i familien
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Cafédialog – elevmedvirkning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
BARNAS BARNEVERN 2020.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Sinne Film:
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag Stokmarknes 26.03.09 Solbritt Lindahl

Miljøløftet i skolen Utvikling av gode klassemiljøer

Seilbåten som metafor

Systemteorien Forfekter en helhetstenking med vekt på hvordan de sosiale systemer som barn inngår i påvirker adferd og reaksjoner. Helhetstenkningen gjør det mindre aktuelt å forklare vanskeligheter og problemer som egenskaper med eleven

Systemteori Kontekstuelle faktorer: Relasjoner mellom elever /lærer Lærers ledelse av klassen Undervisningens innhold Organiseringer Strukturer Krav og forventninger

Fokus i systemteori dreier noe bort fra å lete etter avvik i individet og over til systemsamspillet Barnets sosiale posisjon og øvrige miljømessige forhold har en konsekvens for dets atferd

Videre…….. Ved å ikke innta et individperspektiv, sikrer man en bred vurdering av de problemer som har oppstått

Utdrag av den humanistiske pedagogikk Positivt menneskesyn som verdigrunnlag: Ifølge humanistisk pedagogikk har man en tro på at elevene ønsker å bidra og gjøre sitt beste for å nå faglige og sosiale mål, dersom eleven blir ivaretatt av de viktige voksne

Man forsøker derfor å skape et miljø, hvor elevene føler at de voksne er interessert i dem gjennom ved at de opptrer med aksept og respekt og utviser empati.

Maslows behovshierarki Selvrealisering Påskjønnelse /Anerkjennelse Sosiale behov Trygghetsbehov Fysiologiske behov

Sentrale underpunkt Relasjon Relevans Klassemøte ----) minimøte /prosessmøte Demokratiske prinsipper

Relasjon Relasjon mellom lærer og elev er av avgjørende betydning for om barnet skal bli motivert til å lære og mestre nye utfordringer. Å oppnå denne gode, fruktbare relasjonen er læreren sitt ansvar. Eks: Gjennom å ta seg tid til å småsnakke litt med elevene. Ved å spørre om hobbyer, interesser og familie, vil man oppdage at man forsterker relasjonen.

Samspillreaksjoner Både barn og voksne trenger det samme i relasjoner: Å bli sett, hørt og tatt på alvor

Relevans Knytte undervisningen til barns egne erfaringer og interesser Prosessmøte /minimøte som pedagogisk redskap for å skape relevant undervisning

Innhold i minimøte /prosessmøte Ca 50 / 50 Dialog og trivselstiltak

Innsikt og forståelse Elevsamtaler Observasjon, let etter det som fungerer Sosiometriske målinger Trivselsundersøkelse

Små skritt Nøkler til løsning defineres som de aller første, små skrittene på vei mot løsning Gjennom nitid gransking av positive unntak blir det klart for partene hva som virker

Vekk med det som ikke fungerer Hvis noe virker, gjør mer av det Hvis noe ikke virker, hold opp med å gjøre det Hvis noe ikke virker, så gjør noe annet

8 Kjennetegn på gode mål Små Realistiske Konkret Viktig Beskrive relasjoner Beskrive nærvær/ ikke fravær Beskrive begynnelsen, ikke slutten Beskrive prosessen, ikke enkelthendelser

Alternative løsningsmodeller Hvor tiltakene ikke har den ønskede effekt, må man se eksplisitt på strukturene omkring klassen, organiseringer, lokaliteter, innhold i undervisningen, interaksjonen lærer/ elever, samarbeidet mellom de voksne, kompetanse, forhold til hjemmet med mer

DEL 2 Løsningsfokusert tilnærming

Løsningsfokusert tilnærming Ved å legge vekt på endringer etter løsningsfokuserte prinsipper, blant annet ved hjelp av skalaspørsmål(1-10) hvor man systematisk evaluerer og gir tilbakemeldinger om det som har lykkes, vil aktørene motiveres til å nå nye mål i prosessen.

Problemløsning LØFT Finne unntak fra problem Finne årsak til problem Hva var annerledes da? Hva må skje for at du skal kunne gjenta kloke grep? Hvordan kan du vite at problemet er løst? Finne årsak til problem Kartlegg og beskriv problem Hva kan gjøres /kan du gjøre for å løse problemet? Sette inn tiltak på bakgrunn av kartlegging

SENTRALE IDEER I LØFT Når man holder fokuset på det som fungerer, reduseres sannsynligheten for at noen blir utpekt som skyldig eller syndebukker…… motparten får ikke så stort behov for å forsvare seg, angripe, eller trekke seg tilbake.

Demokrati i skolehverdagen Demokratiske verdier dreier seg om å gi eleven rett til å si sin mening og rett til innflytelse over sitt liv Vil du påvirke må du dele makt, da øker innflytelsen. Gjennom å dele makt viser du tillit og du får tillit som gjenytelse. Derfor blir kontroll mindre viktig.

Ledelse Det som virkelig betyr noe for elevene er lærerens menneskelige kvaliteter Lærer må vise tillit og tro på at de kan lære Involvering Fokus på relasjon Dialog /samtale Empati / omsorg Anerkjennende /reflekterende

Dialog Lærer spør elevene til råds En samtaleform som bygger gode relasjoner Den er åpen og undersøkende i formen Bygger på elevenes tanker og ideer Utviser tillit og respekt Elevene får innflytelse og ansvar Vinn - vinn samtale

Lurt å være anerkjennende i stedet for å kritisere…. ·       Legg merke til det som skjer, av det du ønsker, og si det når du ser det ·       Det er mer fruktbart å snakke om det du vil ha mer av, enn det du vil ha mindre av ·       Hold fokus på det som blir gjort riktig selv når det meste er feil     

Løft fram positive unntak Vri oppmerksomheten i retning av det som tross problemene er blitt bedre og fungerer godt. Læring skjer når man blir klar over hva man gjør av klokt Det er raskere å lære av sine suksesser enn av sine feil

Rutiner Alle om bord skal fra første dag ha plikter og gis ansvar. Ikke bare for egen tilfredsstillelse og fremgang, men også for alle andre om bord. Hver eneste rutine man ønsker å ha på skuten, bør trenes på til alle kjenner den.

REGLER 3 Hovedregler TA VARE PÅ DEG SELV TA VARE PÅ DE ANDRE TA VARE PÅ OMGIVELSENE

Trivsel og pedagogisk 50-50 Bilder, posters, foto av elever / klassen Noe de selv har laget Stikkord over nye læringskrav Bulletenger, info, oversiktkart, planer Statistikk

Innovasjon Man må vite hva man vil forandre, hvorfor og hvordan. Målet for forandringen må være klart definert. Hvis målet er å forbedre miljøet, vil det for mange være for diffust. Dessuten vil oppfattelsen av hva som er et godt miljø, være forskjellig for de forskjellige personer.

Innovasjon Det er alltid en fordel å diskutere alternative løsningsveier sammen med dem det gjelder ( individuelle samtaler /minimøte/prosessmøte) Får lettere aksept Større forståelse Lettere å sette i verk

Barrierer Motstand mot forandringer Psykologiske barrierer Praktiske barrierer Verdibarrierer Maktbarrierer

For at et miljø skal forandre sig, må medlemmene være villige til å forandre deres forståelse og oppfattelse. Endringen skjer gjennom dialog og felles erfaringer ( minimøte / prosessmøte)

Alle endringer skjer i relasjoner Du vil også forandre deg når andre forandrer seg Små endringer utløser større endringer

Trivselstiltak som pedagogisk virkemiddel Man må sette av tid og rom for trivselstiltak Gjennom trivselsfremmende aktiviteter legges grunnlaget for samarbeid Tiltak som fremmer lek og moro framstår derfor som sosial brobygger

Trivselstiltak (styrt av lærer) Sang /sanglek Lek Rollelek Drama Dans Spill Start med korte økter Organiser i små grupper Små enkle og morsomme oppgaver bygger samhold

Barn som opplever trivsel og god stemning, blir morsommere å være sammen med, og mer samarbeidsvillige overfor andre barn og voksne, noe som smitter over på hele miljøet.

Trivselstiltak : sosiale og uhøytidelige aktiviteter der lek og latter er det viktigste Bedre kjent Samhold Lære å lytte til andre /stole på andre Få mer selvtillit Lærer å gi og ta Oppdager at gjennom samarbeid kan man lykkes /utvikler lagånd Forankrer normer Trygghet /Bygge relasjoner

Løsningsfokusert tilnærming Leting etter ønskemål Unntak Framskritt Kloke grep

Fokuset rettes mot løst konflikt Ved å rette fokuset mot det kloke som allerede blir gjort, økes anerkjennelsen til aktørene og det er større sjanse for at kloke grep gjentas

Finne unntak fra problem Hva var annerledes da? Hva må skje for at du skal kunne gjenta kloke grep? Hvordan kan du vite at problemet er løst?

Spørsmålsstillinger Unntaksspørsmål Skalaspørsmål Mestringsspørsmål Mirakelspørsmål

DETTE TROR VI: Det vi tror påvirker hva vi leter etter og snakker om Det finnes både problem og ikke problem   Du trenger ikke forstå problemet for å løse det- leit heller etter nøkkelen til løsning   Fokus på ønsket atferd

Og vi tror at: Atferd som gis oppmerksomhet gjentar seg Språk skaper virkelighet Små endringer skaper større endringer Den saken gjelder vet best Fremhev, utforsk og forstørr betydningen av godt tiltak og gjøremål

Del 3 Klasseledelse

Relasjonsfremmende undervisning

Klasseledelse før og nå Maktutøvelse Disiplinering Fokus på barns atferd Korrigere / irettesette Vurderende Rollebetinget autoritet Involvering Dialog /samtale Fokus på relasjon Empati / omsorg Anerkjennende /reflekterende Personlig autoritet

Relasjon Foreldre og fagfolk er like ansvarlige for å møte barn på en hensiktsmessig måte. Når det mislykkes må begge påta seg ansvar for å endre sin del av relasjonen Det som virkelig betyr noe for elevene er lærerens menneskelige kvaliteter Lærer må vise tillit og tro på at de kan lære

Forskjellen er…. Autoritativ ledelse Autoritær ledelse Varme og engasjement Faste og rasjonelle regler Åpen toveis-kommunikasjon Autoritær ledelse Følelsesmessig distanse Rigide regler Mangel på tilpasning av individuelle behov

Demokrati i skolehverdagen Demokratiske verdier dreier seg om å fordele makt og innflytelse og dermed ivareta individets rettigheter Elevens rett til å høre det som blir sagt, rett til å si sin mening og rett til innflytelse over sitt liv

Samspillreaksjoner Både barn og voksne trenger det samme i relasjoner: Å bli sett, hørt og tatt på alvor

Sosial kapital Ved å formidle positive forventninger til alle elever og vise at han bryr seg både i forhold til faglig framgang og som menneske

Lærere som kan lede klassen og framstå med autoritet samtidig som de bryr seg og er engasjert i elevene, ser ut til å møte relativt lite problematferd