Hva slags gudsbilder formidler vi til barn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Sprell levende 4.mai 08.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.

Messa for travle familier
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnet som gave og oppgave
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
Fra ord til liv August 2012.
Gudstjeneste med Skattejakt.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Hva er det som driver meg? Greiner på det gode treet.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
De 10 bud 10 måter å elske på.
Jesus – kilden til glede
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
En måte å lese Bibelen på
Velkommen til skolegudstjeneste
Fra ord til liv Juli 2009.
Med sekken full av penger!
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Velkommen til gudstjeneste
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Skattejakt-samling på torsdag
Deg være ære, Herre over dødens makt!
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Tre håndfuller vann for livet.
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
Velkommen til ettårssamling
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Velkommen til dåpskurs!
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
Kroppen som Gud har villet
Kjærlighet – mellom søsken
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Utskrift av presentasjonen:

Hva slags gudsbilder formidler vi til barn? "Som i et speil i en gåte" Komme i posisjon

Å se på trosformidlingen med et kritisk blikk Å være kritisk er ikke å være negativ Det er å anvende og utvikle sin dømmekraft: - intuisjon - samvittighet - forstand - livskompetanse - fagkompetanse

”Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn” Og lyse for han hver dag. I hjem og på skole, i all min lek ham være til behag Ref: Et solskinnsbarn, et solskinnsbarn Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn. Ja, det vil jeg være for ham.

KRITISK PERSPEKTIV FORDRER YDMYKHET Trosforestillingene fra barndommen har dype røtter emosjonelt Atmosfære og holdning fra trosformidlerens side er viktig - Glad i Jesus - Glad i barnet Samtidig: Viktig å stoppe opp

Den siste som oppdager vannet, er fisken Den konvensjonelle tro - det man "alltid" har hørt - og som derfor bare må være slik Det selvsagte

Hva forbinder jeg med barnetro? Hva er barnetro? Hva forbinder jeg med barnetro? Spontane assosiasjoner

· Troen til et barn · Troen slik den ble formidlet i barndommen · En enkel og tillitsfull tro hos en voksen · En tillit til Gud - tross alt · · En tro som har stagnert · En umoden tro

Barnetro - en tro for livet En tro som barnet kan modnes inn i "Uten at dere blir som barn igjen..." Barnetro - en tro for livet En tro som barnet kan modnes inn i - ikke vokse ut av

En barnetro som tåler livet · Forutsetning: Snakke sant om Gud Snakke sant om livet · Arbeidet til teologen Helen Horsfjord snakke tilstrekkelig sant · Religiøse skader Horsfjord: "Når sannheten ikke er sann" Tidsskrift for Sjelesorg 4/1999

Den doble virkeligheten Lidelsen og synden i verden er helt virkelig, noe vi kan se med vårt "blotte øye". Guds totale identifikasjon med og kjærlighet til denne verden er like virkelig, noe vi kan se med "troens øye" Disse to dimensjonene må - verken skilles - eller blandes Man må isteden skjelne mellom dem og regne med begge deler Jmfr "En engel går ved min side, jeg er trygg både dag og natt"

·Hvor alvorlig tar man trosformidling til barn? ·Anmeldes og omtales påfallende ofte på form ·Kristen bokhandel: Usortert blanding ·Trosformidling til barn må kvalitetssikres mer enn den til voksne

Idyllisering? "Kjære Gud Fader i himmelens slott takk for idag jeg har hatt det så godt" Vi vil så gjerne beskytte barna Idylliserer vi både barndommen og Gud? Kan barna få et sårbart og falskt gudsbilde?

Egen historie "Han har i allefall ikke den - Splittet spiritualitet - Tro og liv hang ikke sammen - Gjaldt særlig min trosformidling til barn - Beskyttelse og trygghet - Måtte lære av L og andre barn - Farsbilde. Den bortkomne sønn "Han har i allefall ikke den hele vide verden i sin hånd"

"Ingen tenker så mye på Gud som barn" Overskrift i Vårt Land 5. oktober 2009 Intervju med forfatteren av boken Mor og far i himmelen Alf Kjetil Walgermo Boken er utformet som en bønn fra Marie til Gud Begge hennes foreldre døde i en trafikkulykke Under fortellingen ligger en sterkt truet barnetro og en alvorlig troskrise hos forfatteren

På skråss I mars 2009 blir Simon Flem Devold intervjuet i spalten ”Min tro” i avisen Vårt Land. Forteller at det er ett spørsmål som går igjen i brevbunken: ”Hvis Gud er allmektig, hvorfor er verden da så grusom?” Simon forteller at han kjenner smerten bak spørsmålet. Han sier også at han oppfordrer alle barn til å rette spørsmålet direkte til Gud. Bibelen er full av mennesker som går i rette med Gud - sier han

Jesus bærer Guds sanne ansikt "Dyrebar er du". Josef og brødrene. Jesusfortellingene GT fortellingene GT må leses kristologisk - det vil si med ståsted i den nye pakt "Dyrebar er du". Josef og brødrene. Klagesalmene

- Barnet skal hvile i Guds BÅDE BARNET OG TROEN ER SÅRBART Frelsesvei - livsvei ·Er du glad i Jesus? - Barnet skal hvile i Guds kjærlighet til seg - Trosopplæringsplanen: Barnet skal forberedes for livet og få et godt selvbilde

"Vi må huske på at mange barn har det godt" - "Hva tåler barn" - "hva trenger barn" "Vi må huske på at mange barn har det godt" - "Vi må huske på at mange barn har det vondt" Vi får håpe at de færreste barn lider Men alle barn er sårbare

Vårt religionspedagogiske ansvar Mange har en følelse av at Gud er "Barn tåler mer enn vi tror" Vårt religionspedagogiske ansvar Mange har en følelse av at Gud er skuffet over dem... Skapelsen og syndefallet

Fortellingen om Abraham og Isak Odd Bondevik og Spjelkavik kirke Læreren i 5 klasse

"Dyrebar - aktet høyt - kalt ved navn" Hva trenger barnet? Den gode hyrde katekese "Den gode hyrde og barnet En vandring i glede" inger.marit.brorson@dghk.org Beslektet med Gudsrikeleiken "Dyrebar - aktet høyt - kalt ved navn"

David Hay og Rebecca Nye The Spirit of the Child Britene David Hay og Rebecca Nye The Spirit of the Child Jessica Kingsley Publishers, London 2006 Snakke til Snakke med - troende subjekter

Kjære Simon. Jeg vet at du tror på Gud. Noen ganger, eller egentlig ganske ofte, hater jeg ham. Jeg stenger ham ute, lager en mur rundt meg for at han ikke skal kunne slippe til. Jeg tror innerst inne at Gud finnes, men i det siste har jeg ikke villet ha noe med han å gjøre. Jeg har bygget denne muren. Tror den har stått i et par år nå. Hvis noen sårer meg, slipper jeg dem ikke så lett inn igjen. Gud har skuffet meg. Mamma og pappa skilte seg.

Gud er god Gud gir trygghet Gud trøster Gud hjelper Gud utfordrer Alt dette er sant! Samtidig må det formidles på en sann måte

Ingen er så trygg i fare som Guds lille barneskare, fuglen ei i skjul bak løvet, stjernen ei høyt over støvet. Herren selv vil sine berge. Han er deres skjold og verge. Over dem han seg forbarmer, bærer dem på faderarmer. Ingen nød og ingen lykke skal av Herrens hånd dem rykke. Han, den beste venn blant venner, sine barns bekymring kjenner. Gled deg da, du lille skare! Jakobs Gud skal deg bevare. For hans allmakts ord må alle fiender til jorden falle. Hva han tar og hva han giver, samme Fader han forbliver, og hans mål er dette ene: Barnets sanne vel alene Lina Sandell

Et kompass for trosformidling Testen på en holdbar trosformidling til barn kan være ·om den står i forhold til barnets utviklingstrinn ·om den bygger opp under barns naturlige evne til medfølelse og solidaritet ·om den er troverdig i perioder av livet der barnet har det vanskelig ·om den fungerer overfor de barna som har den tyngste bagasjen (som kan være skjult) ·om den danner grunnlag for en trygg relasjon til Gud slik han har åpenbart seg i Jesus

En tanke i KPF sammenhenger? Bruke et møte til å dele egen troshistorie fra barndommen i smågrupper? Samtale i plenum om hva man oppdaget? Fortell om hvordan Gud ble formidlet i din oppvekst (i skole og/eller kristent miljø, gjerne frem til voksen alder): gjennom personer og hendelser, bibelfortellinger, sanger, bønner og lignende. - Hva er du som voksen glad for av det du her fikk formidlet, og hva har du et mer kritisk forhold til? Se seg selv klart for å se andre klart "Vi hører med ørene og lytter med vår livserfaring"

Gudsbildene og den levende Gud Fortellingen om barnehjemsbarnet