Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde."— Utskrift av presentasjonen:

1 Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde livserfaringer?

2 GUDSRELASJON og RELIGIØS MESTRING etter seksuelle overgrep

3 Gudsrelasjonen  Grunnleggende for den troende  Består av flere ”lag”, tanker, følelser, erfaringer  Både bevisst og ubevisst  Forandrer seg naturlig gjennom/med livet  Kan også forandres som resultat av krisepregede hendelser

4 Gudsbilder og gudsrelasjon  gud med liten ”g” og Gud med stor ”G”  I gudsrelasjonen blandes gud og Gud

5 Dannelse av gudsbilder  S. Freud: religionen er en illusjon som beskytter mot livets sårbarhet  Gudsbildet en projisering av farsbildet – en ambivalent relasjon  E.H. Ericson: Gudsrepresentasjonen oppstår i barnets møte med morens blikk  Ana-Maria Rizzuto: En forlengelse av foreldrerepresentasjonene eller i kontrast til dem

6 Trospåvirkningshistorie  Kulturelt gudsbilde: geografisk / teologisk miljø (f.eks Gud/Jesus)  Personlig gudsbilde: egen vektlegging av noen sider ved Gud  Gudsbilde i sjelens dyp: mer ubevisst, farget av relasjonelle erfaringer, sitter ”i maven” Fra L.G. Engedal

7 Formidling av gudsbilder  Hva formidler vi bevisst og ubevisst?  Trosopplærerens egne gudsbilder  Trosopplæreren som ”relasjonell erfaring” for barnet

8

9 Når barnetro møter overgrep ”- Jeg lå under dyna og ba til Gud. Kjære Gud, la ham ikke komme inn hit, ba jeg. Det hendte jeg ble bønnhørt. Men da gikk han inn til et av søsknene mine i stedet.” (Harald/Dagbladet Magasinet august 2009) ”- Jeg lå under dyna og ba til Gud. Kjære Gud, la ham ikke komme inn hit, ba jeg. Det hendte jeg ble bønnhørt. Men da gikk han inn til et av søsknene mine i stedet.” (Harald/Dagbladet Magasinet august 2009)

10 Religiøse skader etter overgrep  Generelt: Utrygg på seg selv og andre mennesker.  Religiøst: Vanskelig å stole på Gud.  Forlatt av både Gud og mennesker.  Ensomhetsfølelse er ofte en konsekvens.

11 Skadede gudsbilder Gud som er utenforstående Overgrep og tro kan ikke sameksistere Gud som dommer Gud fordømmer den utsatte for det han/hun har ”vært med på” Gud på parti med overgriperen Gud har makt men griper ikke inn – sammenblandning Gud og overgriper Fra T. Andersen

12 "- Jeg tenkte at Gud straffet meg, var sint på meg, fordi jeg ikke levde som han ville. At Gud tenkte jeg var uskikkelig, udugelig, uten håp. At Gud tenkte at det var min skyld at overgrepene skjedde. At Gud straffet meg for min synd, gjennom pappa.” Fra H. Horsfjord "- Jeg tenkte at Gud straffet meg, var sint på meg, fordi jeg ikke levde som han ville. At Gud tenkte jeg var uskikkelig, udugelig, uten håp. At Gud tenkte at det var min skyld at overgrepene skjedde. At Gud straffet meg for min synd, gjennom pappa.” Fra H. Horsfjord

13 Gudsbilde i forandring  Da: Mange negative beskrivelser av Gud fra overgrepsperioden  Gud er med på å gjøre overgrepene enda verre  Vanskelig å fastholde en trygg tillit til Guds omsorg når virkeligheten er grove overgrep  I dag: Også mange gode gudsbilder, forholdet til Gud likevel preget av en sterk ambivalens Fra H. Horsfjord

14 Gudsbilde i forandring  Nye relasjonelle erfaringer åpner for nye nyanser i gudsbildet  På et dybdeplan er forandringen en langsom prosess  Forandringen kan merkes i en opplevelse av at gamle gudsbilder etter hvert ikke lenger er like relevante


Laste ned ppt "Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google