Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
“Læringsmiljø Hadeland”
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hovedverneombudet i Kristiansund
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
eksempler på HMS-faktorer:
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Mestring og forebygging av depresjon
Samhandling leder/verneombud
I dag snakker vi om psykiske problem:
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
For lokale tillitsvalgte
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
HMS-modul 2 Onsdag
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet

Manglende kommunikasjon Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift. Henry Louis Mencken Hovedverneombudet

Hva er Kommunikasjon? Kommunikasjon er noe vi gjør hele tiden, så lenge vi er våken og sammen med noe. Det er viktig å vite at kommunikasjon er ikke bare hva vi sier, men også hvordan vi sier det og hva slags signaler vi sender ut. (kroppsspråk) Hvordan vi oppfatter og forholder oss til det som blir sagt Hvordan vi forstår budskapet Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Kommunikasjon Kommunikasjon: forsikre oss om at det vi sier og mener, blir forstått av mottakerne. Forstå hvem vi kommuniserer med, og handle deretter Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Hovedverneombudet

intuitiv intelligens Selvinnsikt Hovedverneombudet

Å GÅ I SEG SELV er en skummel affære, kanskje er det ingen hjemme. Hovedverneombudet

Selvinnsikt: hvem er jeg? Forstå andre: hvem er du? Forstå relasjoner: hvem er jeg for deg? Hovedverneombudet

Selvinnsikt er evnen til å se seg selv i forhold til sine omgivelser, hvordan forholder jeg meg til mine arbeidskolleger, arbeidsoppgaver. Har jeg innsikt nok til å kunne lære av mine feil, kan jeg ta imot konstruktiv kritikk, klare jeg å forholde meg til vedtatte regler i arbeidslivet Hovedverneombudet

Selvfølelse og selvtillit Selvfølelse er vår viten og opplevelse av hvem vi er. Selvfølelse handler om hvor godt vi kjenner oss selv, og hvordan vi forholder oss til det vi vet. Lav selvfølelse kjennes som en konstant følelse av usikkerhet, selvkritikk og skyldfølelse. Selvtillit handler om det vi kan. Det vi er gode og dyktige eller dumme og dårlige til – prestasjoner. Hovedverneombudet

”Det handler om å forstå seg selv og sine omgivelser, og om å bruke denne innsikten til å skape et arbeidsmiljø hvor folk flest er seg selv på sitt beste hver dag ”        Hovedverneombudet

Dårlig selvinnsikt? Dårlig dømmekraft over egne handlinger og prestasjoner. Tenker lite på medarbeiderne. Sjefer er isolert fra virkeligheten. Hovedverneombudet

Hovedverneombudet

selvinnsikt Er å forstå hvordan man vanligvis møter frustrasjoner og konflikter. Selvinnsikt oppnår man ofte ved å få reaksjoner fra andre på egen væremåte, konfliktstil og lederstil Hovedverneombudet

”Den viktigste enkeltfaktoren i formelen for suksess, er å vite hvordan man forholder seg til andre mennesker” Theodore Roosevelt, Hovedverneombudet

Arbeidstaker Arbeidstakerne har også plikter i forhold til arbeidsmiljøet. De skal medvirke til gjennomføringen av tiltak som settes i verk knyttet til helse, miljø og sikkerhet (HMS), og delta i det organiserte vernearbeidet. Arbeidstakerne har plikt til å medvirke til å skape et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, delta i det systematiske HMS-arbeidet og aktivt medvirke til et godt og sikkert arbeidsmiljø. Arbeidstakernes plikt til å delta i verne- og miljøarbeidet må oppfylles. Hvis ikke vil arbeidsgiver, med rette, kunne hevde at han ikke er i stand til å oppfylle sine forpliktelser etter loven. Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Arbeidstaker Videre: plikt til å sørge for at arbeidsgiver eller verneombud blir underrettet om trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Hvordan skape det gode arbeidsmiljø? Engasjement Mestring Trivsel Dårlig arbeidsmiljø Ingen hilser Kjefting Uavklarte roller Enhver er seg selv nærmest Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Faktorer som hemmer og fremmer menneskers utfoldelse Dobbeltstjernen Faktorer som hemmer og fremmer menneskers utfoldelse Kritikk Anerkjennelse Omsorg Krenkelse Problemer Det finnes hemmende og fremmende faktorer i alle utviklingsforløp. I Twinstar-modellen er det summert opp resultater fra finsk forskning. Det er fire positive faktorer, anerkjennelse, humor, suksess og omsorg. Felles for disse er at de bidrar positivt til utvikling av mennesker og organisasjoner. Anerkjennelse er et grunnleggende behov vi har med oss fra fødselen. Betydningen av humor vet vi fra nyere forskning, blant annet fra sykehus, har stor effekt på trivsel og fysisk helse. Suksess avler suksess. Ved å feire og ta vare på årsakene til suksessen nå, er vi bedre rustet for å møte nye utfordringer. Omsorg fra andre har vært en livsbetingelse for oss fra første levedag, og er det fortsatt for voksne. Å kunne gi og motta omsorg er en gave. Motsatt virker de fire negative faktorene. Kritikk kan virke ødeleggende på selvbildet, stjeler energi og kan forsterke eksisterende uønsket adferd. Negative tilbakemeldinger kan avle behov for å ta igjen, ansvarsfraskrivelser, forsterkede elendighetsbeskrivelser og gjentakelser. Få liker problemer, særlig av relasjonell art. Problemer fører ikke sjelden til jakt på syndebukker. Feil og tilbakeslag møter vi alle. De fratar oss energi og handlekraft. Smerte er ofte et resultat av opplevde krenkelser. Dersom jeg føler meg urettferdig behandlet av andre skapes det sterke negative følelser. Disse fire faktorene finnes i alle organisasjoner. I LØFT jobbes det med hvordan skadevirkningene kan fjernes, eller minimaliseres. Det krever at det lages et sett med praktiske, etiske kjøreregler for hvordan kritikk, problemer, feil og smerte skal håndteres innad i organisasjonen. Humor Suksess Feil Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Positivt selvbilde Positiv holdning Forbedret presentasjonsnivå Positive handlinger Positive forventninger Forbedret selvtillit

Kollegaen min? Hei! Hvordan går det med kollegaen din i dag? Han som du sier mor’n til om morgenen, Og mor’na til om ettermiddagen, og bla-bla til midt på dagen. Han ser litt stusselig ut. Problemer? Eller bare en dårlig dag? Kanskje han kunne trenge en oppmuntring. Ett klapp på skulderen, og et vennlig smil. Tenk at det mennesket tilbringer du mer tid Sammen med enn den nærmeste familien din. Mye mer. Og han med deg. Med dine dårlige dager. ”Hei kamerat! Slapp av, vær trist. Jeg setter pris på deg som den gode kollegaen du er. Enten du har en god, eller dårlig dag.” Ingen dårlig oppmuntring det? Har du en god dag i dag? Hovedverneombudet

Hovedverneombudet

Organisatoriske årsaker til konflikt Begrensede ressurser til fordeling Uklarhet om ansvar og myndighet Gjensidig avhengighet mellom avdelinger som gjør at man ikke får gjort mer eller bedre arbeid enn det andres innsats tillater. Noen kan ta æren for arbeidet som andre har utført Uheldig belønningssystem Skjev fordeling av arbeidsoppgaver som gjør avdelingen sårbar for feil eller fravær Mangelfull eller dårlig ledelse og styring

Menneskelige årsaker til konflikt Uklar og sviktende kommunikasjon Individuelle forskjeller Fordommer Maktmisbruk Bortforklaringer ”den fundamentale attribusjonsfeil” Problemskapende atferd ”den fundamentale attribusjonsfeil” Min feil skyldes situasjonen, de andres feil skyldes personligheten

Vonde konflikter Tenke på den andre som motstander Påføre seg selv og andre skyld og skam Tvinge og kreve handling Snakke i ”enten – eller” former, som vi og de andre Snakke med bruk av ”alltid” og ”aldri” Å påtvinge andre sin mening

Å ville gå videre Ønske å ta ansvar for egne føleser og behov Ville ta ansvar for egne handlinger Ønske å ta alles behov i betrakning Uttrykke seg åpent og ærlig Ønske å møte andre og seg selv med empati Søke å beskytte fremfor å straffe

ROS Hovedverneombudet

Hva handler et godt arbeidsmiljø om? Hvordan vi forholder oss til våre medarbeidere og ledere Hvordan vi kommuniserer sammen Hvilke holdninger vi har Hvilke normer vi har Hvilke menneskesyn vi har Hvilken etikk og moral vi har   Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Samhandlingskompetanse Hva kjennetegner samhandlingskompetanse? Sosial kompetanse dreier seg om å arbeide sammen med andre medarbeidere i verdiskapende prosesser. Å kunne gi og motta tilbakemelding er en viktig forutsetning for å utvikle sosial kompetanse. Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Spørsmålstilling Hva er holdninger? “En holdning er en lært tilbøyelighet til å reagere gjennomgående positivt, negativt eller nøytralt på et objekt” En oppfatning vi har over lengre tid, av en person, av en situasjon eller en sak. Består av både tanker, følelser og handlinger Hovedverneombudet Hovedverneombudet

Humor Å dele latteren er den beste form for kommunikasjon Å dele latter er helsefremmende og miljøfremmende. Hovedverneombudet