Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen (LP3) Høgskolen i Hedmark
Raufoss skole •1-7 skole •250 elever •47 ansatte hvorav 23 pedagoger •23% ikke etnisk norske elever fra 19 nasjoner •Tilknyttet Vestre Toten asylmottak med egen innføringsklasse på skolen •En del utfordringer i skolekretsen i.f.t. sosiale/økonomiske/kulturelle forhold •Ingen enkeltvedtak på atferd i.f.t. §5.1 når det gjelder spesialundervisning
Initieringsfasen •Våren 2008 •Skolesjefinitiativ – drøfting med rektorene •Krav om 70% oppslutning fra ansatte på skolen •Rektor motiverte – skape eierforhold –kollektive drøftinger i team •Tydelig ledelse •Tydelig på betydningen av JA til LP-modellen •Vi må ”ha trua” kollektivt •Vi på Raufoss skole er kulturbyggere
Implementeringsfasen •Skoleåret år •Studiesirkler med LP-heftene i LP-gruppene parallelt med å lære modellen i.f.t. saker •LP-koordinator og rektor valgte ut 3 LP-grupper på tvers •Satte av økonomiske midler til støttende faglitteratur •Lojalt arbeid og tro mot modellen i opplæringsfasen •Tillit til ledelsen i.f.t. LP-arbeidet •Observasjoner ble iverksatt, satt i system og tilrettelagt for
Implementeringsfasen forts. •Rektor hadde en aktiv og synlig rolle. Var tydelig, motiverte og viste engasjement. Var passiv lytter i gruppene. •Budsjett for innkjøp ”noe å bite i og drikke” i LP- gruppemøtene •Dyktige nøkkelpersoner håndterer ledelsen av gruppene, og koordineringen •Overordnet kommunenivå var støttende - skoleledelsen - LP-koordinator, LP-gruppeledere •PPT – nyttig, nøytral veiledning, men ustabil
Institusjonaliseringsfasen Hva ser vi av resultater, positive forandringer? Hovedkonklusjon: En skolekultur i positiv endring •Etter 5år fortsatt trykk på modellen, lojalitet •Arbeidet har vært holdningsskapende •Vi har gått dypere i oss selv •Tør å snakke mer om egen praksis •Fått et sterkere faglig søkelys på oss selv
Institusjonaliseringsfasen forts. •Bedre kollektivt fagspråk, tydeliggjort lærerrollen •Gjør bedre kvalifiserte valg, endret syn på lærerrollen •Betydningen av kollektive handlinger systemsatt •Bruker modellen i nye sammenhenger •Opplever at LP-modellen er et godt verktøy •Lærerne ser resultater av tiltak som er satt i gang •Kollektiv bevisstgjøring, ansvarliggjøring •Bedre læringsmiljø gir mindre bråk, uro, konflikter •Mer fokus på læring i klasserommet: oppstart/forkunnskaper/forventninger/underveisvurdering /oppsummering
Institusjonaliseringsfasen forts. •Stiller spørsmål på en annen måte •Viser en god samarbeids- og endringskultur •Økt trivsel hos lærere og elever •Klar sammenheng mellom skolens innsats i LP-arbeidet og resultatene i.h.t evalueringsrapport (LP3) ”Vi ser at det funker” - vært effekt på de fleste målte områder - særlig gode resultater innenfor skolekulturen - viktig med tydelig og positiv skoleledelse med klare forventninger - stor lojalitet i prosjektet
Institusjonaliseringsfasen forts. - velfungerende nøkkelpersoner - opplevelse av stor nytteverdi - lærernes økte fokus på endring av egen praksis - lærerne trives, er glade i jobben sin - blitt mer bevisste på forskning som sier noe om hva som har effekt for å skape et godt læringsmiljø
Avslutning Jeg tror at det å få til varige endringer i en skolekultur er et resultat av systematisk hardt arbeid over tid – tett på egen praksis med et godt arbeidsverktøy Derfor sier jeg: ”En gang LP-skole - alltid LP-skole” Lykke til med LP-arbeidet!