Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Registrering av kulturminner i Melhus kommune Line Annie Solbakken
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
"Kulturbuss utan grenser" " Kulturbuss utan grenser”: Et mobilt bibliotek- og kulturformidlingstilbud i det sørsamiske språkområde i Jämtland, Dalarna,
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Overgangsprosjektet NY GIV
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Presentasjon av nyutviklede språkverktøy
Statens utdanningskontor i Nordland Mål for prosjektet Det overordnede målet: Gi sørsamiske elever et fullverdig og likeverdig sørsamisk skoletilbud med.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Kulturstrategi for Oppland
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Muligheter, erfaringer og utfordringer
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
GÆRJAH, sørsamisk bok- og kulturbuss Gærjah, Sørsamisk bok- og kulturbuss.
Kompetanse for mangfold Erfaringer fra arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Grong videregående skole.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Kompetanse for mangfold
Sundvolden, torsdag 7. desember 2017
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Nettverk for internasjonalisering 17. april
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tizians maleri av Sisyfos fra
Den kulturelle skolesekken
De samiske suksesshistoriene vi kan lære av, hva virker i samepolitikken Statssekretær Anne Karin Olli.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Kompetansestrategi Agder 2030
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros Hvem er vi og hva gjør vi? Om samisk språk og kultur i skolen Aajege – Samisk språk- og kompetansesenter ble etablert 10. oktober 2005, og avløste prosjektet Rørossamisk opplæringsprogram. Rørossamisk opplæringsprogram kan nå i ettertid ses som forgjengeren eller førprosjektet til Aajege. De tiltak som ble iverksatt i prosjektperioden ble vektlagt når vi fikk status som samisk språksenter i 2005. Sentrale arbeidsoppgaver for prosjektet skulle ivaretas og videreutvikles av Aajege på Røros. Toini Bergstrøm 090609

Aajege – Åpnet 10. oktober 2005 Toini Bergstrøm 090609

Aajege Hovedmål Revitalisere, bevare og styrke samisk språk og kultur. Utvikle og styrke opplæringstiltak innen samisk språk, kultur og næring. 3. Bidra til økt samhandling og nettverksbygging 4. Øke kunnskap om samisk språk og kultur Toini Bergstrøm 090609

Aajege Målgruppe og ansvarsområde Samisk befolkning i Rørossamisk område. Offentlige institusjoner og befolkningen forøvrig. GEOGRAFISK ANSVARSOMRÅDE: Regionen vest for riksgrensa: Meråker –Trollheimen – Engerdal, et område som historisk benevnes som Rørossamisk område Toini Bergstrøm 090609

Aajege Organisering Eierskap Styringsgruppe – 5 representanter Lokalisering Ansatte – 4 stillinger Finansiering Toini Bergstrøm 090609

Aajege Satsningsområder Etablering samisk språklig arenaer Rekrutteringstiltak Kompetansehevende tiltak Nettverksbygging og informasjon Arrangement Dokumentasjon og samisk språkutvikling Læremidler Toini Bergstrøm 090609

Samisk språkopplæring Videregående skole 08/09 19 elever 4 lærere (2 årsverk) Base: Røros vgs. Mottakere: Selbu, Strinda, Heimdal, Elverum, Trysil, Ole Vig, Grong, Mosjøen, Polarsirkelen Toini Bergstrøm 090609

Samisk språkopplæring Organisering videregående skole Stasjonær lærer Ambulerende lærer Fjernundervisning Kommunikasjonsverktøy Språksamlinger Toini Bergstrøm 090609

Samisk språklige arenaer Samisk språksamlinger MÅLSETNINGER: Sette samisk språk i en kulturell sammenheng Bygge nettverk og sosialt fellesskap for samiske elever i regionen Skape økt identitets- og fellesskapsfølelse i forhold til det samiske Økt motivasjon til videre opplæring i samisk Toini Bergstrøm 090609

Samisk språklige arenaer Samisk språksamlinger GRUNNSKOLEN: 3 samlinger pr. skoleår 2 – 4 dager pr. samling VIDEREGÅENDE SKOLE: 2 samlinger pr. skoleår 3 dager pr. samling LOKALISERING OG ORGANISERING: Innenfor regionen med utgangspunkt i tema Toini Bergstrøm 090609

Tema sløyd på Vauldalen vinteren 2009 Grunnskolen: Tema sløyd på Vauldalen vinteren 2009 Toini Bergstrøm 090609

Tema urfolk på Røros våren 2009 Videregående: Tema urfolk på Røros våren 2009 Toini Bergstrøm 090609

Den kulturelle skolesekken En smak av sørsamisk språk og kultur MÅLSETNING: Elevene skal få et innblikk i sørsamisk språk og kultur MÅLGRUPPE: Elever i 5. trinn i grunnskolen – 7 kommuner, 24 skoler og 380 elever i løpet av 08/09 Toini Bergstrøm 090609

Den kulturelle skolesekken En smak av sørsamisk språk og kultur ORGANISERING: Tidsramme 2 x 45 min Gruppe på 10 – 15 elever Kommunikasjon INNHOLD: Generelt, drakt og reindrift Introduksjonskurs i sørsamisk Samiske myter og fortellinger Toini Bergstrøm 090609

Samisk informasjonsprosjekt Målsetninger Øke kunnskapen om sørsamisk språk, kultur og næring i regionen MÅLGRUPPER: Grunnopplæringen Kommuner – administrasjon og politikere Regional stat og fylkeskommune Toini Bergstrøm 090609

Samisk informasjonsprosjekt Framdrift TIDSPERSPEKTIV: Forprosjektfase: Prosjektutvikling , informasjon og finansieringsavklaring 010309 – 311209 Hovedprosjekt: Prosjektperiode 4 år: 010110 - 311213 Forprosjektfase 010309 – 311209: Mars 2009: Utarbeidelse av ideen omkring et informasjonsprosjekt 25. mars: Prosjektideen presenteres på STFK Fram til 8. mai: Utarbeidelse av prosjektskisse Presentasjon av prosjekt og prosjektskisse: 8. mai: Styringsgruppa for Aajege på Vauldalen 20. mai: Avslutning på ”Dialogprosjektet” på Lillehammer 29. mai: Rådgivende utvalg for samiske spørsmål i Sør-Trøndelag Fylkeskommune på Vauldal 9. juni: Bibliotekkonferanse i Trondheim 9. juni: Blilyst v/ Steinar Skjerdingstad Så langt har alle vært positiv til dette initiativet Toini Bergstrøm 090609

Samisk informasjonsprosjekt Innhold Fase 1: Utvikle kunnskapsbase om Rørossamisk språk, kultur og næring Fase 2: Gjøre kunnskapen tilgjengelig, samt utarbeide materiell og opplegg for formidling Fase 3: Uttesting og formidling - gjennomføring av tiltak Toini Bergstrøm 090609

Samisk informasjonsprosjekt Forslag på tiltak Sammenstille/ forenkle aktuell kunnskap om sørsamiske forhold Utvikle nettbasert og/el skriftlig materiell/ informasjon Utvikle og tilrettelegge kurspakker og undervisningsopplegg Formidling og opplæring til skoler og kommuner ”Regionale veivisere” – ungdom møter ungdom/ ungdom møter voksne Toini Bergstrøm 090609

Samisk informasjonsprosjekt Forslag på tiltak Synliggjøring av det samiske i kommunen - hjemmesider, offentlig skilting osv. Utvikle og vise tiltak i eksempelkommuner Sørsamisk i media Utvikle samarbeidet med Kulturelle skolesekken, Samisk bokbuss, Sørsamisk kulturfestival osv. Toini Bergstrøm 090609

Samisk informasjonsprosjekt Samarbeidspartnere AKTUELLE FAGLIGE SAMARBEIDSPARTNERE: Grunnskoler og videregående skole Kommuner og øvrig offentlig forvaltning Rørosmuseet Fylkesbiblioteket Samiske organisasjoner Grunneierorganisasjoner Beslektede prosjekter f. eks ”Dialogprosjektet” Toini Bergstrøm 090609