BILADMINISTRASJON - HÅR I SUPPA LILLESTRØM 03.11 2004 HVA GJØR HELGE HOLTH PÅ LILLESTRØM 3 ÅR MED BILSALG 10 ÅR HOS BILIMPORTØR 10 ÅR MED BILFINANSIERING
MÅLSETTING FOREDRAGET SYNLIGGJØRE HVORDAN BILFORHANDLERE OG BILADMINISTRASJONSSELSKAPER KAN LYKKES I MORGENDAGENS MARKED HVA DAGENS OG MORGENDAGENS KUNDER ER OG VIL VÆRE OPPTATT AV HVILKE STRATEGIER FINANSIERINGSSELSKAPER VIL VELGE I FREMTIDEN
BILADMINISTRASJON - HÅR I SUPPA? AGENDA UTVIKLINGSTREKK BILADMINISTRASJON I NORGE SUKSESSKRITERIER MORGENDAGENS VINNERERE
POSISJON PÅ RESTVERDI/BRUKTBILKOMPETANSE UTVIKLINGSTREKK 1990 - 2004 NYE AKTØRER -LeasePlan, Autolease, ALD, Nordea, Nordania, BilPlan, Hertz Lease, Capitive selskaper ELCON? MARKEDSVEKST SYSTEMUTVIKLING POSISJON PÅ RESTVERDI/BRUKTBILKOMPETANSE DIREKTE INNKJØP AV BILER UTENFOR NORGE? Lasplan ca. 60% av markedet, Autolease nr 2. Til sammen nesten 80%. Leasplan størst og lengst erfaring. Fellesnevnere Leasplan DnB Finas. Fokus på bedrift/sluttkunde. Nordea, Hertz Lease, Capitive selskaper, ELCON- Hovedfokus mot bilforhandlere og mindre og mellom store kunder. Markedet har utviklet seg positivt - De største kundene dominerer . Telenor, Posten, Forsvaret. Systemene er i større grad basert på samspill mellom plattformer og interaktive for kunden via ekstranett/internett LeasPlan DnB tar posisjon på restverdi, Forhandler mister kontroll på bruktomsetning. LesePlan sleger 5000 brukte biler i 2004. Salg primært gjennom nett. Kun 2 personer hånderer dette hos LesePlan. Til nå har direkte innkjøp av biler primært vært på tankestadie. Kan bli en realitet hvis ikke bilimportører og forhandlere gjør dette på en kostnadsopitimal måte
SUKSESSKRITERIER/MORGENDAGENS VINNERE KOMPETANSE/TILFREDSE MEDARBEIDERE STRATEGIVALG INNKJØPSAVTALER/STØRRELSE SYSTEMPLATTFORM/TEKNOLOGITIMING Medarbeidere er bedriftens viktigste aktivum. Betinger at bedriften har suksess og satser fremover. Dyktige medarbeidere hopper av hvis de opplever å jobbe på et B lag. Hva kjennetegner et A lag - lave kostnader, gode systemløsninger og synlige på nett. Strategivalg De største på biladm. Har valgt side - kundens. I tillegg har de også valgt en sentral struktur som gjør at de må konsentrere seg om de største kundene Forhandlere må også velge hvilke bedrifter de ønsker å satse på som nr. 1. - mindre og mellomstore? Dette gir også en salgsfordel i forhold til lokal forankring. Videre er det viktig å lage standardiserte produkter som er enkle å selge samt enkle for kunden å forstå. 3 års garanti gjør det mulig å lage enkle å forutsigbare produktpakker Innkjøpsavtaler/størrelse Store aktører på biladm. Kan overta forh/importørs innkjøpsroller. Det beste tilbudene gis de største aktørene! Systemplattform/teknologi Hvem har midler å ressurser til å henge med i det område som øker mest på kostnadssiden?