BILADMINISTRASJON - HÅR I SUPPA LILLESTRØM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Firmabilskatt - hva er nytt? 1.Innledning av John Fiskvik. Fakta og trender i firmabilmarkedet - forventninger.
Advertisements

IKT 1 Elementer av kundeveiledning  Informasjon om rettigheter o.l.  Oppfølging etter kjøp  Produktinformasjon  Hjelp til å bruke produkt  Hjelp til.
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Bruktbil13 Stig Morten Nilsen
Dynamisk Datamaskering hos Santander
Analyse utleiebransjen. Målsetting  Samle alle aktører som opererer innen bransjens definerte virksomhetsområde inn under èn felles næringskode for derved.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss
Ulike kundestrømmer i et marked
Den Norske Dataforening STRATEGIER I DATAFORENINGEN Eirik Thun, styreleder i DND Trøndelag.
Styrearbeid i Norwegian
Sariba Frokostseminar 14JUN12
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
System manager - Helse Midt-Norge
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Store Bergan Fotball - en Fair Play klubb -.
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Fysioterapi i privatpraksis: nye utfordringer
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
1 FELLES ADM. DRIFT - Sensitiv datasentral - et praktisk eksempel - Nye muligheter for 9K?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Arkivene i 2030 – hvordan blir fremtiden? IKA Kongsberg, møte i Larvik 6. juni 2013 Ranveig Gausdal, Norsk kulturråd.
1Dykkeklubb.no 132 MEDLEMMER FRA BERGEN OG OMLAND 2014.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Segmentering og målgruppetenkning
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvordan skal man kildesortere for å øke både lønnsomheten og miljøgevinsten.
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
1. KVARTAL NORSK VEKST ASA 20. APRIL VESENTLIGE FORHOLD I 1. KVARTAL Norsk Vekst ASA har i første kvartal gjennomført en videre tilpasning av porteføljen.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Norges Forskningsråd Nordområdekonferansen, Bodø nov. 07 Johan Petter Barlindhaug Styreleder, North Energy AS North Energy AS - Det nordnorske.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Visjon, virksomhetside og verdier
[Firmanavn] Forretningsplan.
Agenda ”futurum” Oslo 2 tirsdag 2. juni 2009
[Produktnavn] Markedsføringsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Ideer for i dag og morgendagen
(Selskapsnavn) Markedsplan
Står kolonialen igjen på perrongen?
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
NRK Norges viktigste kilde
Brukeren skal være viktigste aktør
Forbruker- & Finanstrender 2018
Presentasjon av forretningsplan
KUNDEFORMIDLING.
Presentasjon av forretningsplan
SAMLING FOR KOORDINATORER
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

BILADMINISTRASJON - HÅR I SUPPA LILLESTRØM 03.11 2004 HVA GJØR HELGE HOLTH PÅ LILLESTRØM 3 ÅR MED BILSALG 10 ÅR HOS BILIMPORTØR 10 ÅR MED BILFINANSIERING

MÅLSETTING FOREDRAGET SYNLIGGJØRE HVORDAN BILFORHANDLERE OG BILADMINISTRASJONSSELSKAPER KAN LYKKES I MORGENDAGENS MARKED HVA DAGENS OG MORGENDAGENS KUNDER ER OG VIL VÆRE OPPTATT AV HVILKE STRATEGIER FINANSIERINGSSELSKAPER VIL VELGE I FREMTIDEN

BILADMINISTRASJON - HÅR I SUPPA? AGENDA UTVIKLINGSTREKK BILADMINISTRASJON I NORGE SUKSESSKRITERIER MORGENDAGENS VINNERERE

POSISJON PÅ RESTVERDI/BRUKTBILKOMPETANSE UTVIKLINGSTREKK 1990 - 2004 NYE AKTØRER -LeasePlan, Autolease, ALD, Nordea, Nordania, BilPlan, Hertz Lease, Capitive selskaper ELCON? MARKEDSVEKST SYSTEMUTVIKLING POSISJON PÅ RESTVERDI/BRUKTBILKOMPETANSE DIREKTE INNKJØP AV BILER UTENFOR NORGE? Lasplan ca. 60% av markedet, Autolease nr 2. Til sammen nesten 80%. Leasplan størst og lengst erfaring. Fellesnevnere Leasplan DnB Finas. Fokus på bedrift/sluttkunde. Nordea, Hertz Lease, Capitive selskaper, ELCON- Hovedfokus mot bilforhandlere og mindre og mellom store kunder. Markedet har utviklet seg positivt - De største kundene dominerer . Telenor, Posten, Forsvaret. Systemene er i større grad basert på samspill mellom plattformer og interaktive for kunden via ekstranett/internett LeasPlan DnB tar posisjon på restverdi, Forhandler mister kontroll på bruktomsetning. LesePlan sleger 5000 brukte biler i 2004. Salg primært gjennom nett. Kun 2 personer hånderer dette hos LesePlan. Til nå har direkte innkjøp av biler primært vært på tankestadie. Kan bli en realitet hvis ikke bilimportører og forhandlere gjør dette på en kostnadsopitimal måte

SUKSESSKRITERIER/MORGENDAGENS VINNERE KOMPETANSE/TILFREDSE MEDARBEIDERE STRATEGIVALG INNKJØPSAVTALER/STØRRELSE SYSTEMPLATTFORM/TEKNOLOGITIMING Medarbeidere er bedriftens viktigste aktivum. Betinger at bedriften har suksess og satser fremover. Dyktige medarbeidere hopper av hvis de opplever å jobbe på et B lag. Hva kjennetegner et A lag - lave kostnader, gode systemløsninger og synlige på nett. Strategivalg De største på biladm. Har valgt side - kundens. I tillegg har de også valgt en sentral struktur som gjør at de må konsentrere seg om de største kundene Forhandlere må også velge hvilke bedrifter de ønsker å satse på som nr. 1. - mindre og mellomstore? Dette gir også en salgsfordel i forhold til lokal forankring. Videre er det viktig å lage standardiserte produkter som er enkle å selge samt enkle for kunden å forstå. 3 års garanti gjør det mulig å lage enkle å forutsigbare produktpakker Innkjøpsavtaler/størrelse Store aktører på biladm. Kan overta forh/importørs innkjøpsroller. Det beste tilbudene gis de største aktørene! Systemplattform/teknologi Hvem har midler å ressurser til å henge med i det område som øker mest på kostnadssiden?