Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sariba Frokostseminar 14JUN12

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sariba Frokostseminar 14JUN12"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sariba Frokostseminar 14JUN12
Strategisk HR Utdrag Sariba Frokostseminar 14JUN12

2 Bernhard Rikardsen Bernhard Rikardsen, har mangeårig erfaring fra virksomhetsledelse som konserndirektør i et internasjonalt selskap (SAS), hvor hovedoppgavene var rollen som konsernets personaldirektør, styring av konsernstaber og shared services, samt styreverv i flere av konsernets datterselskap. Bernhard har også en mangeårig erfaring som konsulent og har benyttet erfaring og utviklet ny kompetanse i arbeid med strategiutvikling, endringsledelse, lederevalueringer, human resources management samt mentorskap og coaching for en rekke virksomheter*. Innen human resources management har Bernhard bl a etablert metodikk og struktur for styring og operasjonalisering av kompetanse. 56 år, utdannelse fra BI Norwegian Business School, Harvard Business School og The Wharton School *Kunder er bl a BBC (UK), Coca-Cola (NO), Color Line (NO), Danske Statsbaner (DK), Falck (SE), Forsvaret (NO), Grundofs (DK), Kaefer Energy (NO), Lamborghini (IT), Lindpro (DK), Loomis (SE), Luftfartstilsynet (NO), Marks & Spencer (UK), Nordea (DK), Rentokil Initial (DK), Samsung (DK), Stockholmsmässan (SE), Transavia (NL), YIT (NO)og Zürich Insurance (UK).

3 Agenda: Strategisk HR Hva mener vi med ”strategisk HR”?
Hva betyr det å arbeide strategisk med HR? Har strategien med å bli business partner lykkes? Nye innpakninger eller nytt innhold? Saribas tilnærming Noen friske grep i kampen om å påvirke

4 Hva er ”strategisk HR” Dave Ulrich, mai 2012:
Arbeide med de strategiske HR-temaene: “kompetanse, kultur og lederskap”

5 Hva er ”Strategisk HR”? Dave Ulrich, mai 2012:
Med fokus på de strategiske HR-temaene “kompetanse, kultur og lederskap”, ta beslutning ut fra kriteriene for å arbeide strategisk: Ambisjon: Strategi skal fokusere på framtiden Adferd: Strategi må være koblet til spesifikk adferd og tiltak Kunde: Strategi skal være knyttet til kundeverdi utenfor bedriften Fagområder: Strategi må kunne omsettes til fagområder og prosesser i bedriften Energi: Strategi skal gi psykisk styrke til å oppnå målet Fokus: Strategi skal fokusere på et fåtall prioriteringer

6 HR på den strategiske agendaen
Etterlyser vi strategisk HR på toppledelsens agenda? Eller er temaene allerede på agendaen? Er HR parat til å gripe dem?

7 Arbeide med strategiske tema eller arbeide strategisk med tema?
Det er ikke nok å arbeide med strategiske tema Det er nødvendig å arbeide strategisk med temaene

8 HR business partner-konsept
- HR Focus: Hvordan en bedrift kan skape merverdi for kunder og eiere gjennom både lederskap og strategisk HR-ledelse - HR Value Proposition: Shared services, ekspertsenter og HR business partnere. - HR Competencies: Den nødvendige personlige og faglige kompetanse for profesjonelle HR-medarbeidere. - HR Transformation: HR driver endrings-ledelse sammenkoblet med kundebehov, forretningsstrategier og organisasjonens evne og vilje.

9 HRBP – HR business partner – framtidsspor eller sidespor?
HR DEPARTMENT HR BUSINESS PARTNER STRATEGIST HR TRANSFORMER

10 Dave Ulrich: Fra ”Human Resource Champions” i 1996 til ”Why We Work” i 2010

11 Endre HR til strategisk partner
Talentstyring Forbedre lederutvikling Endre HR til strategisk partner Strategisk bemannings- planlegging © Boston Consulting Group og European Association for People Management

12 Creating People Advantage 2011-rapporten
“Transforming HR into a strategic partner has risen in importance. However, there is a significant gap between the capability ratings of HR respondents and the lower ratings of business managers.”

13 Strategisk HR eller Transformerende HR?
HR DEPARTMENT HR BUSINESS PARTNER STRATEGIST HR TRANSFORMER

14 En strategisk arbeidende HR-funksjon
Ser seg selv som både en endringsagent og en profesjonell leverandør Arbeider strategisk med strategiske tema, disponerer taktisk og operasjonaliserer for leveranse Tar utgangspunkt i forretningen, de kommersielle mål, lønnsomheten og hva som skal til for å lykkes

15 En strategisk arbeidende HR-funksjon
Bedriftens mål: HR’s ansvar Posisjoneringen: HR’s rolle i bedriften Samhandlingen: HR’s leveransemodell Aktørene: HR-ledernes personlig evne og vilje Agendaen: HR’s grep om strategiske, taktiske og operative oppgaver

16 Noen friske grep i kampen om å påvirke
Bli flerspråklig Begynn å måle fenomen Kapp nytt land Levér – ikke prat

17 I de nye powerpoint-malene så avslutter vi alltid med denne sliden!
Dersom dere ønsker å legge inn tekst som for eksempel takk for meg, eller kontaktinfo eller noe annet, så gjør gjerne det…!


Laste ned ppt "Sariba Frokostseminar 14JUN12"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google