Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta, 4. 2. 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
I.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Vurdering for læring.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Sverresborg, Norges Museumsforbund og ABM-utvikling.
Historiefaget i skolen
VANN LOKALT OG GLOBALT.
Norske museers omdømme
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
- roller og forventinger
Dokumentasjon av en prosess
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Å lykkes eller være lykkelig?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Vitensenteret i Trondheim
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Å lese litteratur.
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Lærerprofesjonens etiske plattform
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
GOD MORGEN. 1.Har du drevet med fritidsaktiviteter denne helgen? 2.Har du laget noe denne helgen? 3.Hva ville du helst ha gjort denne helgen? 4.Hvem ville.
Avdeling for sosionomutdanning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
100 lure ord å lære.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Og.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Medvirkning og medborgerskap i skolen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Drop-In metoden i skolen
OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta, Trondheim, Drammen, Eva D. Johansen

Tilbud i den kulturelle skolesekken Museets utstillinger (faste og midlertidige) 2.Kulturminner 3.Temadager/ temauker

Utprøving av ulike metoder •omvisning i utstillingene og oppgaver •vandreutstillinger og aktiviteter •kulturminneområder og aktivitetsdager •lage utstillinger sammen med elever •filmfestival og filmverksted

Altasaken

Drageverksted

Steinalderdager

Tema: gamle dager Utstilling i et gjenreisningshus – vi lager utstilling sammen med skoleelever

Forskjeller og likheter mellom samer og nordmenn - et samarbeid mellom skole og museum

”Jeg for min del tror ikke at det er så mange som har problemer med å akseptere samene i Alta. Men at de derimot har et problem med at Alta så altfor ofte forbindes med samer når Alta blir omtalt i media. Det fører til at folk utenfor Finnmark tror at folk som bor i Alta er samer, og at Alta først og fremst er en "same by". Jeg har personlig ikke noe i mot samene, men altså noe i mot at Alta skal bli lagt fram som om det er bare samer som bor her. Hvorfor ikke lære søringene hvordan det egentlig er? At Alta er en by med flest "norske" innbyggere?” #19#19 Anonym

Mål for forståelse •Elevene vil bli bevisst og øke forståelsen av det de oppfatter som samisk og norsk. •Elevene vil få en forståelse av kulturelt mangfold. •Elevene vil få en forståelse av at kulturell forskjellighet har betydning, og at dette er en utfordring for forvaltning av land og vann på en rettferdig måte.

Utforsking 1. Fotooppgave: ”I Finnmark og i Alta bor både samer og nordmenn. Hvordan kan vi se/oppleve det i Finnmark? Fotografer et motiv du mener representerer det samiske og/eller det norske i Alta. Gi en kort begrunnelse for hvorfor du har valgt det aktuelle motivet.”

”Vi valgte å ta bildet av en jente i bunad med brunost i hånda for å representere det typisk norske”.

”Vi hadde bestemt oss for å ta bilde av noe samisk. Synes en samisk barnehage representerer det samiske i Alta”.

”Jeg valgte motivet siden skoene ligner på toppen av en lavvo, en stjerne og en del forskjellige sko som kunne vært hvem som helst sine, altså er vi alle ett. Samer og nordmenn er ett.”

”Jeg framsatte på en måte en påstand som jeg ville at publikum skulle vurdere: Er det samiske i Alta bare noe vi stiller ut? Eller er det vi stiller ut bare en del av det samiske i Alta?”

Læring for forståelse •Generative tema •Felles målsetting •Aktiviteter for forståelse •Evalueringer

Momenter for praksis •fokus på elevenes opplevelse og læring •felles mål for forståelse •kritisk valg av aktiviteter •lærer og museumspedagog er kollegaer •støtter oss på hverandres ulike kompetanser •overlapper hverandre og fordeler roller i prosess

Tilbud i den kulturelle skolesekken •Høst: Steinalderdager (kulturarv, kulturvern) Samarbeid med: Alta ungdomsskole Alta videregående skole Høgskolen i Finnmark •Vår: Samer og nordmenn (kulturarv, visuell kunst) Utviklet i samarbeid med Alta ungdomsskole

Litteratur Blythe, Tina and ass. (1998): The teaching for understanding guide. Jossey-Bass, San Francisco. Gardner, Howard (2001): Disciplin og dannelse. Betydningen af det sande, det smukke og det gode. Nordisk Forlag A/S, København. Hooper-Greenhill, Eilean (2000): Museums and the Interpretation of Visual Culture. Routledge, London & New York