Hvordan er det mulig å kombinere bankdrift med lønnsomhet i utkantdistriktene? Gjennomføring av kostnadsbesparelser i SpareBank 1 Nord-Norge v/adm. dir.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Rygge-Vaaler Sparebank
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Dialogtorg i Kristiansand
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Landbruksseminar i Salten, fremtidsbonden i lokalmiljøet /Stig Abelsen.
Vårt samfunnsengasjement
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
En merkavare i endring…
Strategiarbeid i praksis
Frivilligpolitikk i Askim
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Om skole og næringslivssamarbeid
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Resultater Kundesenter
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Organiseringen av finanskonsernet
Hvordan forsterke merkevaren?
Totens Sparebanks hovedkontor Østre Toten kommune
Invitasjon til Utskriftsvennlig versjon Er sparebankenes grunnfondsbevis fortsatt et attraktivt investeringsobjekt? onsdag 3. september kl
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Samdata 2012 Somatikk.
Finansiering av havbruk. Sammenligning lukket og ope anlegg. v/Kjell Gunnar Lilleøren og Kjetil Søvik.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Banken som samarbeidspartner
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Strategi- og aktivitetsplan
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Visjon, virksomhetside og verdier
Sammen får vi ting til å skje
Frivillighetens rolle i velferdstjenestenes innovasjonsarbeid
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan er det mulig å kombinere bankdrift med lønnsomhet i utkantdistriktene? Gjennomføring av kostnadsbesparelser i SpareBank 1 Nord-Norge v/adm. dir. Hans Olav Karde SpareBank 1 Nord-Norge Nær Dyktig

Fakta om Nord-Norge 3 fylker og 89 kommuner (463 000 innb): Nordland: 237 100 innb Troms: 152 600 innb Finnmark: 73 200 innb 217 000 sysselsatte: Offentlig sektor 91 000 Privat tjenesteyting 58 500 Reiseliv 22 000 Marin sektor inkl industri 12 000 Annen industri 11 000 Diverse næringer 20 500

Konserntall – 30.06.05 FORVALTNINGSKAPITAL 45 MRD UTLÅN 39 MRD INNSKUDD 25 MRD ANTALL KONTORER 92 ANTALL ANSATTE 789 ANTALL KUNDER PERSON 240 000 (175.000) NÆRING 16 500 LAG OG FORENING 23 000 FORSIKRING 90 000 REPRESENTASJON I KOMMUNER Representert Eneste bank i i kommuner ant. kommuner FINNMARK 17 AV 19 10 TROMS 25 AV 25 21 NORDLAND 29 AV 45 14

Vår misjon (forretningsidé) SpareBank 1 Nord-Norge leverer helhetlige og moderne finansielle løsninger til kunder med basis i det nordnorske marked Vi skaper konkurransefortrinn gjennom NÆR og DYKTIG i alle kunderelasjoner .....

Våre verdier NÆR nærhet, involvering og innsikt profesjonell og imøtekommende forstår individuelle behov, er tilgjengelig og viser lokal innsikt personlig engasjement og entusiasme for de mulighetene arbeidsplassen og kundene gir oss DYKTIG kundefokus, solid fagkompetanse, gode ferdigheter og tydelige holdninger god etisk standard og autorisert rådgivning evne og vilje til å ta initiativ og foreslå relevante løsninger for kundene evne til samarbeide for å nå våre overordnede mål

Vår visjon For Nord-Norge! For Nord-Norge. Så enkelt kan visjonen uttrykkes – og så ambisiøst/krevende Vi skal være en bank for alle typer kunder i hele landsdelen, men som ser den enkelte og lager skreddersydde løsninger. En pådriver for folk og næringsliv, trivsel og skapervilje i vår region En mulighetenes bank – en samarbeidspartner for et aktivt næringsliv, et levende lokalsamfunn og for et kulturelt mangfold omkring oss For Nord-Norge!

Samfunnsengasjement Hvorfor: Effektiv og synlig bruk av bankens kunnskap og ressurser i lokalsamfunnet Hvordan: Skape kunnskap gjennom konjunkturbarometer og arenabilag, gjennom møteplasser Sponsing av definerte formål med tilhørende kontrakter for ytelser og gjenytelser Definert bruk av gavefondet til å forsterke bankens samfunnsengasjement Distribusjon; initiativ, akkvisisjon og samspill Rådgivning, breddesalg og aktiv kundepleie Kunnskapsbygging, lokalt samarbeid og sponsing Innovasjon og forretningsutvikling Kredittstøtte Markedsstøtte Risikostyring

Samfunnsengasjement (ansvar) Bevilgningsfullmakter for BM sentralisert til 4 steder Bygd opp BM miljø og BM kompetanse Beslutninger på faglige kriterier, mål på risikovilje og armlengdes avstand

Oppbygging av lokalbankene (LB) (1) Generelt: Produktbredde Stordriftsfordeler To av de viktigste begrunnelsene for vår aktive deltakelse i SpareBank 1 Gruppen og SpareBank 1-alliansen Distribusjonsstrategi – kanalstrategi Diversifisering av LB ut fra markedet

En kunderettet kanalstrategi initiativ, nærhet, dyktighet Styrket kunderelasjon En helhetlig opplevelse av banken - på tvers av kanaler Reduserte driftskostnader Kilde for innovasjon NettBanken Dagligbank Kundekommunikasjon Personlig økonomi Produktkjøp og vedlikehold Selvbetjent løsning Lokalbanken Kundeinitiativ og oppfølging Rådgivning og salg Kredittbehandling Avanserte dagligbank tilbud Automat-tjenester Markedsbearbeidelse Relasjonsdrevet: initiativ, nærhet, dyktighet Lokalbanken er plattformen i vår distribusjon, med ansvar for kunderelasjon og lønnsomhet Nytt kundesenter Mottak telefon og epost Utvidet dagligbank Serviceoppdrag produkter m/tilleggssalg Møtebooking for rådgiver Respons og service

Oppbygging av lokalbankene (2) Diversifisering ut fra marked Lokalbank med alle funksjoner/tilbud Lokalbank med begrensede funksjoner, men alle tilbud Lokalbanker uten kontanthåndtering Lokalbanker i samarbeid med kommunen kommunale servicesentra i kommunekontoret, der kommunekassen har kontanthåndteringen

Oppbygging av lokalbankene (3) Oppfølging Gode styringssystemer på LB-nivå Hver uke på prioriterte områder Hver måned på alle områder, målekortet Benchmark Krav til kompetanseutvikling (grunn-, bredde- og dybdekompetanse) Resultater Våre beste LB i distriktene er like effektive som LB i andre deler av Norge som vi kan sammenligne oss med Av våre 15 beste LB ligger 14 i distriktskommuner, nr. 15 ligger i Tromsø

Målekort for Steigen

Gjennomføring av kostnadsbesparelser (1) Strategi, forankret i styre, ledelse og ansatte Overordnede økonomiske mål Mål på effektivitet, erkjenne at vi ikke kan drive bank mindre effektivt enn andre steder i Norge Måle effektiviteten mot andre / benchmark internt

Gjennomføring av kostnadsbesparelser (2) Eks 1 I 2002 en gjennomgang av effektiviteten i alle våre LB. Mål var benchmark eksternt/internt Mål Ga måltall for antall ansatte i alle LB med krav om reduksjoner. Samlet viste dette et mål på reduksjon av antall ansatte på 100 årsverk i løpet av 2003 Innsalg til ledere om hvorfor Opplæring av alle ledere i ”den vanskelige samtalen” Gjennomføring av individuelle samtaler av alle ansatte om: krav til kompetanseutvikling krav til salgsresultater Alle måtte ta et aktivt standpunkt for å bli/slutte

Gjennomføring av kostnadsbesparelser (3) Betalte i gjennomsnitt 4 måneders lønn per ansatt som sluttet Resultat Reduksjon 110 årsverk De som sluttet var motivert for å slutte De som ble, var motivert for å bli i banken med de krav og forventninger som var kommunisert Ikke ett avisoppslag til tross for en bemanningsreduksjon på 15 % Kostnader i % av inntekter - sammenligning

Kostnader i % av inntekter 1. halvår 2005 Spb Øst: ekskl. gevinst ved salg av aksjer i BNBank

Gjennomføring av kostnadsbesparelser (4) Eks. 2 Mål Reduksjon i antall minibanker fra 112 til 82 ( - 30) Begrunnelse: Ulønnsomme pga endret kundeadferd Hvordan Internt innsalg Kommunen, hvorfor Kundene, hvorfor Kontantuttak i butikk Resultat Gjennomført 1. halvår 2005 Men, det kan også gå galt .....

Konklusjon Det å drive bank i utkanten stiller ikke andre krav til ledelse enn andre steder krav til gode og trygge veivalg kommunikasjon internt gjennomføringskraft Mulig unntak: Stiller større krav til kommunikasjon med lokale myndigheter og markedene, med kommunikasjon av bankens strategi og hvorfor tiltak gjennomføres. Tilgang til kompetanse i distriktet

Nær Dyktig Takk for oppmerksomheten