Skal vi la norsk språk bli en ulempe – i Norge?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Fra ord til liv August 2012.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2007 •Kunstplakett signert Atle Kårstad •Pengepremie på ,-
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Ansvarliggjøring og tydeliggjøring – voksne som rollemodeller og forebyggere ”TENK TID” Oslo Kongressenter, fredag 3. desember 2010.
Roman- og novelleanalyse
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Sett inn nok på riktig plass.
Fra ord til liv April 2010.
Desember 2013 “fra ord til liv” ”Og må Herren la kjærligheten dere har til hverandre og til alle mennesker, få vokse seg rik og stor!” (1. Tess 3:12)
Fellesskap handler ikke om at den enkelte skal vise seg frem.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Forelesning i mikroøkonomi.
Norges Bank Investment Management Filname Etikk og eierskapsutøvelse Henrik Syse, Leder for Corporate Governance-gruppen, Norges.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Morten William Knudsen
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Lek og Læring i barnehagen
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kjærlighet – mellom søsken
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Utskrift av presentasjonen:

Skal vi la norsk språk bli en ulempe – i Norge? Brit Mæhlum Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap Universitetet i Trondheim (NTNU) SPRÅKDAGEN 2007 Bruk av engelsk i forskning, høyere utdanning og næringsliv 15. november 2007

Diglossi Høyspråk Lavspråk offisielt autoritativt prestisjefullt uformelt dagligdags minus autoritet & faglig tyngde Hver Mand, som med Kløgt gik i Lærdom til Bund, Latin på Papiret kun malte, med Fruerne Fransk, og Tysk med sin Hund, og Dansk med sin Tjener han talte (Wilsters hyllningsdikt til Holberg, Diktninger 1827)

Bekymringsfullt Det språklige mangfoldet i verden Norsk ikke lenger et fullverdig og samfunnsbærende språk Hvordan tenke, erkjenne og formidle på et fremmed språk?

Bekymringsfullt ”German professors sound like babies when they speak English” ”Good that we have oil to fall back on” BSE (Bad, Simple English)

Hva gjør vi? To grunnholdninger: Umulig å gjøre noe med dette. For øvrig helt naturlig utvikling – ett språk i hele verden ”Omstendighetenes diktatur”. Avmakt. ”Overflatebehandling” av de mest foruroligende effektene

Hva må vi gjøre? En tredje grunnholdning: Erkjenne for oss selv hva slags krefter vi i realiteten står overfor! Det er først om vi ser disse kreftene i ”kvitauget” at vi har forutsetninger for å gjøre noe med dem.

Mini-mini-forelesning Vi knytter bestemte attributter til ulike språk Hvilke antatte fortjenester & goder vil bruk av engelsk føre med seg? Sosialt Kulturelt Økonomisk Symbolsk

Det ideologiske Et overordnet imperialismeperspektiv Lingvistisk imperialisme: Det fenomenet at bevisstheten og livet til brukerne av et visst språk er så dominert av et annet språk at de til slutt tror at de skal og bør bruke bare dette fremmede språket når det dreier seg om de mer avanserte områder av livet – slik som utdanning, filosofi, litteratur etc. [...] Den lingvistiske imperialismen klarer på en subtil måte å fordreie både bevisstheten, holdningene og aspirasjonene til selv de mest ærverdige og bevisste i et samfunn og slik forhindre dem fra å erkjenne og sette pris på potensialet i sitt eget språk (etter Ansre 1979).

Globalisering Én part dominant – de andre dominerte Globaliseringskrefter; nær tilknytning til markeder kapital profitt

Det samfunnsmessige Myten om det ubegrensete og evige framskritt ”English [...] has become the language of power and prestige in many countries, thus acting as a crucial gatekeeper to social and economic progress” (Pennycook 1994:13). Myten om det ubegrensete og evige framskritt Framskritt – utvikling – modernitet – globalisering – og bruk av engelsk

Hva med norsk i en slik sammenheng? Et hinder i realiseringen av framskrittet Bakstreverskhet Manglende framdrift Tradisjonalisme Utidig nasjonalisme

Individnivået Instrumentell motivasjon – antatt nytteverdi og praktisk nødvendighet Integrativ motivasjon – ønske om inkludering og identifikasjon NB Flytende grenser mellom de to

Individnivået Inger-Lise Schwab (2004): ”Det nye forretningsspråket – eller pynteengelsk?” Engelsk – bransjens eget ”stammespråk”; viktig symbolsk kapital ”Jeg tror engelsk generelt sett er forbundet med noe status. Som i min bedrift, når jeg forteller at jeg gjør alt på engelsk, virker det som om jeg har en viktigere jobb” (etter Schwab 2004)

Summa summarum Den symbolske markørfunksjonen ved engelsk mer framtredende enn de reelle kommunikative behovene Mange tror at engelsk dekker virkelige kommunikasjons-behov Overhengende fare for selvoppfyllende profetier

Takk for oppmerksomheten! Brit Mæhlum Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap Universitetet i Trondheim (NTNU) SPRÅKDAGEN 2007 Bruk av engelsk i forskning, høyere utdanning og næringsliv 15. november 2007