Kommunikasjon Et budskap som blir : Formet Sendt Mottatt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
15 Notater og markeringer i teksten
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
CI Lydtilkopling på voksne
4 Bruk øynene riktig.
Litt mer om PRIMTALL.
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter.
Vurdering for læring.
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Grafisk design Visuell kommunikasjon
ISAAC- konferansen ” De valg vi må gjøre for andre…………”
Sommervikar i Blend.
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
I dag: litt om kommunikasjon
Forskjeller på tale og skrift
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Utnytt mulighetene - Overvinn begrensningene Hjelpemidler til databruk for Parkinsonere Birger J Natvig; Oslo og Akershus Inger Thorstensen Tømte; Vestfold.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Kort om | Beskyttelse. Beskytternes oppgave er å minimere effekten på den anslagsenergien som kan oppstå ved en velt. Dvs. absorbere så mye energi som.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Etikk i pedagogisk arbeid
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hafjellseminaret våren 2012
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
SAMBAND.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon Et budskap som blir : Formet Sendt Mottatt Tolket/bearbeidet Besvart

Hvordan kommuniserer vi Skriftspråk Kroppsspråk Blikk Gester Symboler Talespråk Kommunikasjon er samspill mellom flere elementer. De kan understøtte eller svekke budskapet

Alternativ og supplerende kommunikasjon Er alle de kommunikasjonsmåter som kompletterer eller erstatter vanlig tale for personer som ikke kan uttrykke seg tilfredstillende gjennom tale Alternativ kommunikasjon brukes når personen har en annen måte å kommunisere ansikt til ansikt på enn tale Supplerende kommunikasjon er støtte eller hjelpekommunikasjon

Personer med bevegelseshemninger (f.eks cp) ASK-for hvem? Personer med bevegelseshemninger (f.eks cp) Personer med ervervet skade (f.eks ved ulykke) Barn med utviklingsmessige språkvansker Personer med psykisk utviklingshemming Personer med autisme Personer med slag og demens Personer med nevrologiske lidelser (f.eks ALS,MS)

Kommunikasjonshjelpemiddel Hjelpemidler som erstatter talen Hjelpemidler som støtte til tale Hjelpemidler som supplement til tale Hjelpemidler som stimulerer talen Hjelpemidler til taletrening

StemmeForsterkere s 22

Stemmeforsterker En stemmeforsterker gjør en svak stemme sterkere. En stemmeforsterker forsterker en svak, men tydelig tale til normalt lydnivå og kan gjøre samtalen enklere. En hviskestemme blir betydelig sterkere med en stemmeforsterker. Stemmeforsterkeren kan bidra til en aktiv deltakelse i skole, arbeid, hjem og fritid. Fordelen ved å bruke en stemmeforsterker er at det minsker belastningen på stemmebåndene.

Falck Igels Stemmeforsterkere Falck Igels stemmeforsterkere inneholder hele forsterkerenheten i et hus som har høyttaleren integrert. Til forsterkerhuset kan man bruke ulike mikrofoner til ulike behov. Echovoice stemmeforsterker Falck 1003 Stemmeforsterker Falck 1005 Stemmeforrsterker

Stemmeforsterking under en samtale Under en vanlig samtale er det som regel nok med en stemmeforsterker uten tilbehør Falck 1001 hvis du ønsker en håndholdt modell - HMS 025694/ 151 151 Falck 1003 hvis du ønsker en rimelig modell med nakkebøyle - HMS 025618 /151 050 Falck 1005 hvis du ønsker en diskré og kraftfull mikrofon - HMS 135803/ 151 070 EchoVoice EV 4 hvis du ønsker en rimelig løsning med litt høyere volum på forsterking - HMS 025621/ 152 000

Stemmeforsterker i klasserommet Det finnes mange lærere som p.g.a. stemmebelastning i yrket har behov for stemmeforsterking når de foreleser eller har timer. Falck 1083 Trådløs forsterker til stemmeforsterker (høytalere medfølger) Mikrofon standard diskré justerbar nakkebøyle til Falck 1005 Alternativt hvis ikke så høy forsterking er nødvendig kan ev EchoVoice EV4 benyttes

Barn og stemmeforsterkning Barn og bruk av stemmeforsterker gir mange muligheter.Når man bruker en stemmeforsterker får barna tilbakemelding på egen stemme.Å høre sin egen stemme gir selvfølelse. Barnet vil kunne få en bedre forståelse av sin egen lydproduksjon og artikulasjon. Høre resultat av egne forsøk Stimulere bruk av sin egen stemme Det er tilfredsstillende å høre sine egne og andres lyder Oppfatte egen stemme Barn med nedsatt hørsel får en ekstra auditiv forsterkning Få oppmerksomhet Innlæring og turtaking i lek og samtaler

FlexiBoard USB Tastatur med mulighet for spesialtilpasninger s18

BoardMaker s21 Programvare på cd Symboldatabase Gjør det veldig enkelt å lage kommunikasjonstavler og bøker med symboler og tekst Ferdige maler for alle samtaleapparater Ca 10.000 PCS-symbol

ASK Grunnpakke Mine første ord s 17 400 ferdige PCS symboler i en mappe Ferdig laminert og med borrelås, Kommunikasjonsbok, Terning og Borrelåsplate

ASK Grunnpakke Grunnpakken er laget for barn som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon. Hensikten er å gi foreldre og andre nærpersoner til barnet et materiale å starte med for oppbygging av grafisk kommunikasjon. Da blir det lettere å komme tidlig i gang med innføring av symboler. Symbolutvalget er gjort på bakgrunn av et kartleggingsarbeid om hvilke ord som ser ut til å være de første barn flest tar i bruk og forstår. I tillegg har vi tatt med noen ord og symboler som vil være aktuelle for barn som benytter ulike hjelpemidler. Grunnpakken må betraktes som en starthjelp som kan utvides og suppleres i takt med barnets behov og utvikling. Hva følger med grunnpakken? Perm med 400 symboler festet på borrelås Kommunikasjonsterning Kommunikasjonstrekant Kommunikasjonsfolder i borrelåsmateriale Heftet Tips og tanker - om hvordan starte innføring av grafiske symboler v/ ergoterapeut Tone Mjøen, Habiliteringssenteret i Vestfold CD med alle symbolene som er benyttet i grunnpakken

Askeladden s17

ASK Tematavler s17 Tanken bak "ASK Tematavler" er at foreldre og nærpersoner til barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon skal ha noe ferdig materiell å starte med når man skal begynne å bruke grafiske tegn i kommunikasjon. Tematavlene er utformet slik at det er mulig å lage 2(-3) ordsetninger for å hjelpe barnet i sin kommunikasjonsutvikling. Plassering av symbolene er valgt på en slik måte at det vil gjøre det lettere å gå videre med mer eller mindre avanserte kommunikasjonsbøker. Pakken inneholder 54 ulike temaer med 12 symboler på hvert ark, trykket på giftfritt plastmateriell. Arkene tas ut og brukes i den situasjonen den gjelder, eller de kan brukes i permen Lanseres på Isaac. Også utarbeidet av Hab. Vestfold. Bygger videre på ASK Grunnpakke, og er

VocaFlex Universal s12 Voca Flex er en liten bærbar talemaskin der man leser inn tale VocaFlex kjenner igjen automatisk hvilket ordforråd som ligger på

Supertalker s 15 Enkel talemaskin med 1,2,4 og 8 felt. Mulighet for bryterinnganger, og styre leker. Leser inn med egen stemme. Ny modell med svært god lyd, egner seg godt som enkelt kom.hjelpemiddel til barn og voksne, lydtrening, språktrening osv. Godt likt spe. Av Hab.senteret i Vestfold. 12 solgt hittil i år (mot 20 i hele 2008)

Smart-og Tech-serien s 15 Smart Talk 8 er en talemaskin for personer med språk eller tale- vansker . Smart-serien bruker et flash minnekort til lagring av innspilte meldinger, Det er enkelt å endre overlegg. Hvert minnekort kan lagre 6 nivåer med totalt 30 minutter innspilt taletid. Dette betyr at du har ubegrenset antall nivåer på maskinen din. Det er lett å spille inn meldinger via den innebygde mikrofonen. Tech Talk er et kommunikasjonshjelpemiddel for personer med kommunikasjonsvansker. Meldinger lesest enkelt inn via den innebygde mikrofonen. Meldingene lagres for hvert felt, og kan avspilles ved å trykke på feltet. Tech Talk 8 har 8 store lettrykte felt. Talemaskinen leveres med 6 nivåer som gir mulighet for flere meldinger.

Lightwriter SL 40 • Enkel og brukervennlig meny • Ordprediksjon og ferdige setninger for hurtig kommunikasjon • Opplærbar ordliste • Acapela talesyntese, Kari og Vegard • IR- omgivelseskontroll • Innebygget SMS-funktion • Telefonbok, tid og dato, «gule lapper», alarmklokke

Falck Igel AS Risør Buvikveien 22, 4950 Risør P.b. 123, 4952 Risør Tlf (+47) 37 14 94 50 Fax (+47) 37 14 94 70 Oslo Tevlingveien 15, 1081 Oslo Tlf (+47) 23 28 94 00 Fax (+47) 23 28 94 01 Jane.svartskuren@falckigel.no, www.falckigel.no