Dialog med barn i førskole- og småskolealder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
22 tips for den faglitterære forfatteren
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Språk, tanke og kommunikasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
- roller og forventinger
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Forskjeller på tale og skrift
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Essay er en skriftlig sjanger.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
selvhjelp.no Selvhjelp Norge, Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp TLF:
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Tema: Kommunikasjon i team
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Tekster om tro og livssyn
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Lek og Læring i barnehagen
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Veiledning og kommunikasjonsteori
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Stoisismen og kristendommen
Helsesøsterkongressen 2017
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon.
Kommunikasjon; forutsetninger
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Kommunikasjonsformer
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Dialog med barn i førskole- og småskolealder. Hvordan ha den gode samtalen med små barn? Utfordringer for reformen som har et årlig møtepunkt med barna…..

Den gode samtalen med barna 1) utfordringer til oss formidlere 2) hva vi gjør i forhold til at vi har så mange i hver aldersfase 3) Må man dele i smågrupper i en slik dialog-situasjon?

Utfordringer til oss som formidlere Tre hovebegrep: * Formidling av et Budskap Dialog = samtale som formidlingsform men også læringsform. Basisbegrepet – Hva tenker vi om læring i trosopplæringen?

Læring er kommunikasjon (Sverre Dag Mogstad, 1990. Her Winsnes, 2001) Budskapet 1 Mottaker Språkbruk 3 budskap 3 Sender Budskap 2 Språkbruk 2

Trosopplæring Adolph Tiedemann: Katekisasjon 1847

Læring som dialog Dialogisk syn på kommunikasjon og læring (Dysthe, 2001). - Læring er ikke enveiskommunikasjon! Læring skjer gjennom dialog! Dialog – ikke bare samtale mellom to mnsk ansikt til ansikt, men gjelder både skriftlig og muntlig formidling, samt indre dialog, og dialogisk kontakt mellom ulike tekster fra ulike tider! (Bakhtin, 1895-1975)

Mening og forståelse blir til gjennom dialogen Sentralt for Bakhtin: Mening blir ikke skapt av individet, kan heller ikke overføres fra en person til en annen, men oppstår i selve kommunikasjonsprosessen. Det er i samspillet mellom taler/tekst og mottaker at mening blir skapt. Forståelse krever alltid en eller annen form for respons, gjensvar, dialogisk utveksling (Dysthe, 1995:64).

Barn med og uten barnetro stiller spørsmål Barn har opplevd livet på godt og vondt. Barn stiller store spørsmål Barn i dag er kritiske tenkere Barn er kontrasterende i sin tenkning Troen bør utvikles i takt med barnet

Utfordringen til oss som formidlere Gir vi barna tid og rom for å gjøre budskapet til ”sitt eget”? Gir vi tid og rom for både indre og ytre dialog? Er barnas egen forståelse interessant for oss? Eller er formidling av budskapet viktigst (gi barna en kunnskap ”i banken”)

Formidling til mange samtidig..

Hva gjør vi i forhold til at vi har så mange i hver aldersfase? ”Enveis”- formidling – er også viktig! Barn trenger formidling av Bibelfortellinger Barn trenger kunnskap om kristen tro Spørsmål-svar formen – er lite dialogisk Går det an å formidle til alle på en måte som ikke bare underholder, men oppfordrer barna til å tenke??? (Den indre dialogen )

Må man dele i smågrupper uansett i en slik dialog-situasjon Både nei og ja Den gode samtalen oppstår gjerne spontant ”her og nå”. Den gode samtalen kan og bør det legges til rette for. Den gode samtalen bør være mulig der det skjer andre aktiviteter og gjøremål. Tilgjengelige voksne som samtalepartnere er en viktig ressurs Barn kan også være en samtaleressurs for hverandre.

Den gode samtalen … Hilde Hodnefjord

Konklusjon? Synet på læring – bør få konsekvenser for hvordan vi legger opp til en helhetlig læringssituasjon – også i kirken! Dialog som læring gir rom for at barna kan komme Budskapet aktivt i møte…..