Institutt for Familie og relasjonsutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Metodiske samtaler med barn og deres viktige voksne Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling Haldor.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Relasjon med barn.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Selvfølelse vs selvtillit
God kommunikasjon med små barn
GROW modellen.
- roller og forventinger
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Utfordringer i familien
Samhandling og kommunikasjon
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
God psykisk helse - åpen kommunikasjon med barn Alta 20.april 2016 Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling Haldor.
Foreldrefokusert arbeid Barnas stasjon Fredrikstad 8.mars 2011 Haldor Øvreeide Haldor Øvreeide.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Triangulerte samtaler og utviklingsstøtte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for Familie og relasjonsutvikling ifru@ifru.no Metodiske samtaler med barn og deres viktige voksne – om det vanskelige Haldor Øvreeide 11.03.2009 Haldor Øvreeide Institutt for Familie og relasjonsutvikling ifru@ifru.no

Hvorfor samtale med Barn? Barn får begrenset medopplevelse og informasjon når: det er kriser i omgivelsene. - det pågår konflikt mellom viktige voksne - foreldre er i konflikt med deler av barnets nettverk utenfor familien - barnet selv, viktige voksne eller søsken har individuelle problem - barnet involveres i tabubelagt samspill med voksne Informasjonsmangel og informasjonskonflikt skaper usikkerhet/utrygghet – gir dårlig konsentrasjon, mestring og forstyrret atferd 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Barneperspektivet - Barnets perspektiv 11.03.2009 Barnet observeres: - barnet er et objekt for intervjuing, observasjon og intervensjon – barnets uttrykk registreres og tolkes vs: Barnet møtes: barnet får uttrykke sitt subjektive perspektiv og blir respektert i sin måte å organisere seg selv på. - Barnets ”ansikt” og behov møtes, slik at barnet kan få erfare å delta i, og påvirke de forhold som gjelder det selv Haldor Øvreeide

Samtaleformer ”Compliance” samtale – barnet forventes å tilpasse seg / svare på den voksnes krav, spørsmål og forventninger i kommunikasjonen. Da kan barnets uttrykk blir strategiske og den voksne avgjør gyldigheten og troverdigheten vs: Dialogisk samtale – barnet gis frihet og motiveres til å uttrykke seg på egne premisser innenfor en tilpasset ramme. Tema utvikles i gjensidighet mellom voksne og barn. Da kan barnets uttrykk bli autentiske og kan berøre den voksne – samtalen gir utviklingsstøtte 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Hva er samtale for et barn? 11.03.2009 Medopplevelse: – opplevelse, erfaringer og behov kan uttrykkes, utvikles og bli gyldige i relasjoner – gjennom deltakelse her og nå, eller gjennom fortelling Det gir barnet: Vitalitet – følelsesmessig engasjement Utvidet perspektiv – tilgang på andres ressurser, til andres erfaringer og kunnskap til organisering og mening for egne erfaringer Ledelse og struktur – konsentrasjon og mestrende atferd Utvikler empati – erfaring med å ha følelser for, og å forstå andre Haldor Øvreeide

Medopplevelse/intersubjektivitet 11.03.2009 Medopplevelse oppstår som resultat av en aktiv dialogisk prosess hvor vi kjenner oss selv og våre erfaringer igjen i den Andres responser og beskrivelser. I dialog prøver vi ut våre forforståelse på hvordan vi ser og opplever den Andres tilstand og uttrykk Vår evne til å mentalisere – søke å forstå og å gi uttrykk for vår forståelse av egne og den andres følelser, tanker og tilstander er avgjørende for at intersubjektivitet erfares Medopplevelse skaper felles mening Haldor Øvreeide

Barnet er subjekt òg avhengig 11.03.2009 Barnet er et selvorganiserende subjekt og en kraft i sin egen utvikling – men er ikke selv-ivaretaende Barnet er derfor avhengig av ivaretaende tilknytning til voksne Ut fra dette får barnet også en relasjonell identitet Skal barnet akseptere kontakt/omsorg må den voksne kvalifisere seg for barnet Kvalifisering er som voksen å kunne stille sig innenfor erfaringen – å gi medopplevelse og å være mervitende/mestrende Haldor Øvreeide

Barnet må sikre seg ivaretakelse 11.03.2009 Barnet må finne en Alter som kan svare på barnets behov – derfor er barnet programmert til å finne, svare på og tilpasse seg den Andre Barnet bruker sin dialogiske kompetanse for å få sikre seg trygghet og medopplevelse - avgjørende for overlevelse og utvikling. Haldor Øvreeide

Avhengighet: Barnets avhengighet gjør tilknytning nødvendig 11.03.2009 Barnets avhengighet gjør tilknytning nødvendig Barnet har et dialogisk grunnmotiv – å gjøre seg tydelig for noen tilknytning vokser ut av dialog Kvalitet på dialog tilsvarer kvalitet i tilknytning – god dialog gir trygghet og relasjonell relevans Det er behov og egenskaper på begge sider av tilknytningsrelasjonen Haldor Øvreeide Bruke Cry baby som utgangspunkt?.

Barnet som maktsvak 11.03.2009 Det avhengige barnet er i en maktsvak og derved sårbar posisjon – risiko for avvisning er truende og må reduseres Barnets evne til dialog er først og fremst en evne til raskt å tilpasse seg for å oppnå medopplevelse når omstendighetene er viktige og mulighetene til ledelse finnes Det avhengige og derved maktsvake barnet er under et vedvarende tilpasningspress. Avvisning eller aksept må testes om usikkerhet oppstår Haldor Øvreeide

NB: Barnets tilpassingskompetanse kan maskere barnets behov og egenskaper, særlig i relasjoner og situasjoner med sterk avhengighet og trussel om avvisning 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Motivasjon for samtalen? 11.03.2009 Hos barnet ? Foreldrene? Tredjeperson? Voksne kan motiveres av et bevisst formål Barnet motiveres først og fremst gjennom prosessen i samtalen Om en dialogisk samtale skal komme i stand må begge ”ville” Haldor Øvreeide

Bygge samtalen på: Barnets evne til dialog 11.03.2009 Barnets evne til dialog Barnets relasjonelle sammenheng Barnets kommunikasjonserfaring Ditt tema/formål/sammenheng Din evne til åpenhet overfor de spesielle erfaringer og den spesielle situasjon barnet kan ha Haldor Øvreeide

Utvikling er transaksjonell 11.03.2009 1. faktor: Barnets egenskaper – temperament etc. 2. faktor: Foreldrenes innstilling/forståelse og egenskaper Interaksjonens karakter (transaksjonen) bestemmes av 1. og 2. faktor, som så, gjennom ”feed forward”, danner en selvstendig 3. faktor: som påvirker og organiserer atferden i neste episode – kan gi utviklingsstøtte for barnet og mestring i foreldrerollen for den voksne, – eller frustrasjoner og etablering av problemer. 3. faktor generaliseres raskt i en relasjonen, men også på tvers av relasjoner Med en gang det har vært interaksjon, så finnes en også en relasjon som skaper neste interaksjon Haldor Øvreeide

Sinnets dyadiske karakter ”speilnevron-system” (fritt etter Stein Bråten) 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Dialogen matcher sinnets struktur 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Barn trenger voksnes oppmerksomhet på tre områder: 11.03.2009 Autonomi - respekt, anerkjennelse, ansvar og frihet til å utforme det de selv kan mestre Medopplevelse, støtte og ledelse og anerkjennelse på områder der de er under utvikling (nærmeste utviklingssone) Beskyttelse mot, hjelp igjennom og/eller medopplevelse på erfaringer som overskrider deres mestring Haldor Øvreeide

Utviklingsbanen – nærmeste utviklingssone 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Den tredelte Utviklingsstøttende posisjon 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Dialog 11.03.2009 Intersubjektivitet / medopplevelse / erkjennelse av Din tilstand Utløser felles ressurser Støtte / ivaretakelse / ny kunnskap tilknytning / lojalitet Haldor Øvreeide

Medopplevelsens tre nivåer (etter Trevarthen) Primær intersubjektivitet – ansikt til ansikt – emosjonell inntoning – gjensidig registrering og bekreftelse av hverandres emosjonelle og motivasjonelle tilstander i det levde øyeblikk Sekundær intersubjektivitet – felles oppmerksomhet/fokus på verden/fenomen eller på hverandre/indre tilstand og gjensidig bekreftelse på dette - triangulert oppmerksomhet i det levde øyeblikket Tertiær intersubjektivitet – felles oppmerksomhet/fokus på verden/fenomen/ eller på hverandre/indre tilstand, gjennom språk/symboler uavhengig av tid og sted Intersubjektivitet har alltid en gjensidig, emosjonell kontur rundt ett levd øyeblikk, uansett nivå 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Dialogens to grunntema 11.03.2009 Det relasjonelle og emosjonelt orienterte jeg-du – tema Det saksorienterte tema – verden utenfor relasjonen Det første tema bærer det andre Dialogen er dyadisk i prosess, og triadisk i konsekvens Haldor Øvreeide

Samtalen etableres gjennom den utviklingsstøttende dialogens prinsipper 11.03.2009 Hvor den voksne: Følger – toner seg inn til barnets psykologiske tilstand – mentaliserer implisitt/eksplisitt Opptrer relevant – utløser (skaper) nysgjerrighet og gir relevant informasjon og struktur Gir subjektplass tid / rom og anerkjennelse – barnet gis mulighet til reaksjon og selvorganisering Samregulerer – skaper rytme – turtaking mellom to subjekt Tar ledelse – viser ansvar og omsorgsintensjoner som voksen – tar en hierarkisk tilpasset posisjon Haldor Øvreeide

Den voksnes atferd i utviklingsstøttende samtale: 1 11.03.2009 Ser hvor barnet har sitt fokus, oppmerksomhet og initiativ. Emosjonell og kognitiv inntoning. Tolker – mentaliserer barnets opplevelse Anerkjenner og bekrefter selektivt barnets fokus og opplevelse. Velger å punktuere øyeblikk som barnet kan vokse på, og som kan lede mot samtalens formål Avventer og inviterer barnet til reaksjon på sin aksjon. Gir barnet subjektplass og etablerer rytme Anerkjenner barnet i intensjoner og egenskaper (relasjonell verdi) Anerkjenner barnet for ønsket fungering og mestrende atferd i samtalen (kompetanse). (Bekreftelsen skjer altså i prosessen, ikke som ros ved avslutningen, eller når problem har oppstått) Haldor Øvreeide

Den voksnes atferd i utviklingsstøttende samtale: 2 11.03.2009 Benevner og ”tar inn/med” det som er relevant for situasjonen - hendelser og objekt, opplevelse og tilstander - skaper sosial struktur. Gjør seg slik relevant for barnets oppmerksomhet og NB, benevning er første ledd i ledelse) Triangulerer barnet gjennom å presentere objekt, fenomen og tema. Kobler samtalens tema til viktige andre Leder kommunikasjonen. Skaper en rytmisk turtaking om tema Summerer og skaper sensitive avslutninger. Ser og bekrefter barnets signaler på avslutninger /pauser Haldor Øvreeide

Relasjoner som er/kan være nødvendige for barn 11.03.2009 Engasjerte relasjoner er relasjoner som sikter mot, og har anledning til å gi maksimal utviklingsstøtte i et langsiktig perspektiv – varige foreldrefigurer Aktiviserte relasjoner er relasjoner som tidligere har vært i posisjon til å gi utviklingsstøtte / tilknytning. De må holdes aktive som en del av barnets identitetsbakgrunn Kompenserende relasjoner er relasjoner som midlertidig overtar, eller bidrar til å støtte opp under en relasjon for maksimalt engasjement i denne relasjonen Det barn ikke trenger er konkurrerende relasjoner Haldor Øvreeide

Omsorgstriaden Foreldre kontroll ”Vi” engasjere/facilitere assistere/kompensere Barn 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Foreldreansvaret som: 11.03.2009 Formelt lovansvar - tildelt i Lov om barn og foreldre (Norge) - begrenset i Lov om barneverntjenester (Norge) Rolle – sosial forventing Tilknytning – følelse for - eksistensiell erfaring Rettighet – moralsk domene – et område for autonomi Identitet – selvoppfatning – sosial verdi Kompetanse – tilstrekkelighet Legitimitet Kapasitet Kunnskap Ferdighet Haldor Øvreeide

Foreldreansvaret Vi Foreldre Rollen har: oppgaver – mål og ytelser Personen har: erfaringer, følelser og aspirasjoner forvente – utfordre Vi Foreldre anerkjenne – gi gyldighet Vi må stille oss innenfor erfaringen til personen og utenfor oppgaven i rollen 11.03.2009 rolle rolle person person Haldor Øvreeide

Barnet danner mening i relasjoner 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Barnets relasjon følger i mening som ”et tredje Ansikt” 11.03.2009 Haldor Øvreeide

La det tredje Ansiktet uttrykke seg sammen med barnet 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Triangulering Hjelpeperson Omsorgsperson Triangulering Hjelper Omsorgsperson 1 optimaliseres tillater og informerer Barnesamtalen relasjonen anerkjennes som viktig 3 2 2 Barn 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Barnets kommunikasjonserfaring 11.03.2009 Barnets kommunikasjonserfaring danner typiske mønstre, generelle, så vel som spesifikke for den enkelte relasjon Disse mønstrene vedlikeholdes og er motstandsdyktige for forandring ut fra dialogens ”feed forward” prosesser Haldor Øvreeide

Barns problem viser ressurser og behov 11.03.2009 Barnets kommunikasjonsproblem kan sees som barnets generaliserte kommunikasjonsorganisering ut fra dets kortsiktige suksessfulle erfaring med å løse utfordringer i kommunikasjon og relasjon Barnet må møtes med respekt for sin organisering Haldor Øvreeide

Dialogerfaringen organiserer repetisjoner + - Dialog erfaring -------------------------------- Dialogpotensial evne til natalitet (H.Arendt) Dialogpotensialet kan organisere en ”ny start” 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Temperament og erfaring skaper et unikt kommunikasjonsrepertoar 11.03.2009 Fravendt – svake signaler, innadvendt, blyg, mangel på inviterende initiativ eller uttrykte behov Utprøvende – stadig selvsentrert og opptatt av, eller insensitiv for det relasjonelle elementet i dialogen Disorganisert – svak impulskontroll, svak sosial kompetanse, aktiv uten fullføring Kompensert – møter all erfaring med samme innstilling/uttrykk Parentifisert – kontaktavhengig, etablerer dialog på den voksnes/andres premisser – kan være ”on/off” Balansert – tilpasset situasjonen NB: Regresjon Begrepsfattigdom Haldor Øvreeide

Barns spørsmål med økende alder 11.03.2009 + Identitet / selvstendig verdi 12 – + Realisme/orden 9 – 13 + Moral /skyld, skam, rettferdighet 6 - 10 + Forklaring / årsak og perspektiv 3 - 7 Konkret beskrevet erfaring 1 - 4 Haldor Øvreeide

Språket Ordet i seg selv betyr lite – 11.03.2009 Ordet i seg selv betyr lite – det er hvordan ordet deles i det emosjonelt ladete dialogiske øyeblikk som er vesentlig og som skaper medopplevelse Haldor Øvreeide

Barnets tilgang på språklig kode 11.03.2009 Allmenn kode for å kunne kommunisere om erfaringer og tanker er begrenset av: Lokal kode avgrenser rommet for kommunikasjon Skyld og skam - trussel om avvisning - begrenser hva som kan kommuniseres Omsorgsideer kan begrense hva som kan kommuniseres om Ubenevnt - erfaring som ikke har fått sosial oppmerksomhet Haldor Øvreeide

Fortellingen 11.03.2009 Medopplevelse kan erfares av barnet gjennom deltakelse her og nå og/eller i en deltakende fortelling, og er grunnlag for ”historien om meg”. ”Historien om meg” er derfor først og fremst en historie om ”meg og andre” En utfordring i våre møter med barn er å gjøre barnets udelte, tabuiserte, ensomme erfaring til en erfaring delt mellom barnet og viktige andre, slik at erfaringen kan integreres i barnets viktigste historie om seg selv Haldor Øvreeide

Forholdet mellom idé (begrep) og praksis i viktige relasjoner 11.03.2009 realistisk info. om har moralsk rett til Rimelig sammenfall = identitet ok Mismatch = moralsk ubalanse / identitetsutfordring Praksis (eks: far) -------------- Idé (”far”) Haldor Øvreeide

Fortellingen har tre nivåer: Beskrivelse – hvem – hva - hvor – når – hvordan - hvorfor Følelse – den personlig gyldige erfaringen – opplevelsen Mestring – utfordringen som overkommes gjennom egen handling eller, NB!, andres omsorg I fortellingen som vi etablerer med barnet, skal de voksne fremstå som forpliktet til å støtte barnet slik at det får erfare mestring, omsorg og utvikling 11.03.2009 Haldor Øvreeide

Fortellingen som skapes i samtalen skal: 11.03.2009 Fange inn barnets opplevelse og erfaring og gi denne gyldighet Beskrive barnets sammenheng Styrke barnets selvrespekt Lede barnet videre Haldor Øvreeide

Fortellingen - Narrativ struktur 11.03.2009 Gå fra barnets liste – beskrivelse av sine erfaringer til episodisk struktur: Hva – Hvem – Når – Hvordan – Hvorfor? Hvorfor blir ofte det vanskelige spørsmålet for barnet da det leder mot intensjon og derved moral og sosiale konsekvenser av å eksponere erfaringen/hendelsen Haldor Øvreeide

Formål med barnesamtaler 11.03.2009 Støttende / bearbeidende /terapeutisk samtale Informasjonsgivende /strukturerende samtale Utredende / undersøkende samtale Allment undersøke Avdekke spesifikke erfaringer /funksjoner Høre – få frem barnets standpunkt - ”vilje” Haldor Øvreeide

Formålshierarki 11.03.2009 Hindre – ikke gjøre vondt verre Stoppe – pågående vold og overgrep Lindre – redusere usikkerhet, krenkelser, skader ------------------------------ Straffe – markere urett Haldor Øvreeide

Oppmerksomhetspunkter 11.03.2009 Hvilke rettigheter har barnet i forhold til deg? Hvem har overordnet ansvar for barnet i forhold til oppgaven din? Hvilken informasjon har barnet om oppgaven din? Hva søker du svar på hos barnet? Hvilke konsekvenser kan/skal barnets uttrykk få? Haldor Øvreeide

Forslag Beskriv samtalens sammenheng for barnet 11.03.2009 Beskriv samtalens sammenheng for barnet Gi relevant informasjon hva skjer, har skjedd, skal skje Gi forslag til opplevelse – tanker, følelser og tilstander barnet kan ha – eller kan ha hatt Vis respekt for viktige voksne, men ikke ved å holde tilbake informasjon for barnet. Forklar at de voksne selv, eller andre voksne skal ta vare på de voksne Ta stilling til uheldige handlinger begått mot barnet, også fra viktige voksne La alltid en viktig voksen få ta del i barnets fortelling om sine erfaringer, og å forme utviklingsstøttende og verdige historier Haldor Øvreeide

Til å lese 11.03.2009 Bråten, S. (2007) Dialogens speil i barnets og språkets utvikling. Oslo: Abstract forlag Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn. Metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner. 3. utgave. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (svensk utgave av 2. utgave): Samtal med barn, Studentforlaget, dansk utgave av 2. utgave): At tale med børn, Hans Reitzel forlag) – (3. norske utgave 2009 betydelig utvidet) Øvreeide, H. (2001). Barnet som familieterapeutisk bruker. Fokus på familien, 29, 22-36. Hafstad, R. & Øvreeide, H. (1998). Foreldrefokusert arbeid med barn. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (svensk utgave: Foreldrafokuserad arbete med barn, Liber. Dansk utgave: Foreldrefokuseret arbeide med børn, Systime Academic.) Haavind, H. og Øvreeide, H. (red) (2007). Psykoterapi med barn og Unge. Del I : Utvikling og forståelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. Haavind H. og Øvreeide, H. (red) (2007) Psykoterapi med barn og Unge. Del II: Fremgangsmåter og forandring. Oslo: Gyldendal Akademisk. Haldor Øvreeide