Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Advertisements

Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Regional HR handlingsplan for perioden
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Nytt østfoldsykehus.
Europeiske trender og utviklingstrekk
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Personell og pasientsikkerhet
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
«Entusiasme for endring»
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Personell og pasientsikkerhet
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Bemanningssammensetning, et redskap for kvalitet eller tilfeldigheter? Fagseminar NSF Oslo og NSF Akershus Lisbeth Normann.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Spillteknologi som læringsarena
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
« NSF sin ledersatsing » Fagseminar 23. oktober, NSF Oslo og Akershus: «LEDELSE OG KVALITET. Gjør sykepleier en forskjell» Solveig Kopperstad Bratseth.
Pasientforløp alkohol
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Skolevandring.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Visjon, virksomhetside og verdier
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Profesjonelle læringsfellesskap
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011

Kvalitet •Egenskap ved en tjeneste eller et produkt, som avhenger av tjenestens eller produktets evne til å oppfylle behov eller forventninger •WHO fem punkter: – Høy profesjonell standard – Høy pasienttilfredshed – Helhet i pasientforløpet – Minimal pasientrisiko – Effektiv ressurseutnyttelse

Patient Outcomes Sensitive to Nursing Care Von Heede et al. (2007). Journal of Nursing Scholarship •Fall •Decubitus •Embolier •Aspirasjons pneumonie •Postoperative luftveisinfeksjoner og urinveisinfeksjoner •Sjokk og hjertestans •Medisineringsfeil •Smerte •Lengde på sykehusoppholdet •Mortalitet

Kunnskapsmål •Hva er Magnet? •Hvorfor Magnet? •Hvordan få det til? – Om prosjektet

Kort sagt : •NSFs mål nr. 1: høy kvalitet på helsetjenesten til beste for befolkningen •Magnet Recognition Program ; et kvalitetssystem som kontinuerlig hever kvalitet på pleie •Lillesøstre: Pathway to Excellence og Pathway to Excellence in Long Term Care

Akkreditering/godkjenning •Kvalitetsvurdering, hvor en anerkjent organ vurderer om en aktivitet, tjeneste eller organisasjon oppfyller et sett av definerte standarder/kriterier •Et verktøy og en metode som beskriver standarder for god kvalitet •og som fører til et sammenhengende kvalitetsutviklingsarbeid

•1980-tallet;Sykepleiemangel i USA •41 sykehus virket som en magnet på sykepleiere •”et godt sted å jobbe – og praktisere sykepleie” •2011: Nær 400 Magnet sykehus - Australia, Libanon, - Singapore Bakgrunn for Magnet

Prinsippene •…”prinsippene som ligger til grunn for Magnet kan sammenliknes med en reise i endringer for en trygg og kvalitativ god pasientbehandling og sykepleie, rekruttere og beholde en førsteklasses arbeidsstyrke, og skape en kultur for eksepsjonelt gode prestasjoner og resultater.” Karen Drenkard

1. Lederskap; - Synlighet, tilgjengelighet, kommunikasjon - Strategisk planlegging - Støtte og påvirkning

2. Struktur med innflytelse; Forpliktelse til samhandling med lokalsamfunnet Forpliktelse i forhold til kompetanseutvikling Anerkjennelse av sykepleietjenesten Undervisning og rolleutvikling Faglig påvirkning

3. Førsteklasses profesjonell praksis; Tverrfaglig samarbeid Pasientfokusert organisering av sykepleiepraksis Bemanning, planlegging og budsjett Overordnet modell for profesjonell praksis

4. Ny kunnskap, innovasjon og kvalitetsforbedring; - Forskning - Kunnskapsbasert praksis - Innovasjon

Potential Benefits

Resultater

Livsfarlig på sykehus •10 pst utsettes for uønskede hendelser ( 8000 ) •5 pst dør ( ) •Minimum invalidiserende skader •50 pst kan forebygges (4000 pas)

NSFs Magnet prosjekt Visjon •Å øke pasientsikkerheten* ved systematisk å heve kvaliteten på sykepleiepraksis og på arbeidsmiljø •vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser. ”Pasientsikkerhetskampanjen 2011”

Mål •Tilgjengeliggjøre kvalitetssystemene og elementene i Magnet og Veivisermodellen •Legge til rette for og stimulere virksomheter til å igangsette og drifte prosjekter

Sluttprodukt •Veileder med anbefalinger for hvordan gå fram for å starte reisen mot økt pasientsikkerhet og kvalitet på sykepleietjenesten •erfaringer fra nettverk og pilotprosjekter