Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap 22-25.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap 22-25."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap 22-25

2 2 Innhold Kapt. 22: Ledelse av folk Kapt. 23: Kostnadsestimering (egen forelesning) Kapt. 24: Kvalitetsledelse Kapt. 25: Prosessledelse

3 3 Mål Vite hva prosjektledelse innebærer Forstå litt om mennesker og hvordan de handler og tenker. Kjenne til hovedpoengene ved arbeid i grupper. Forstå hvordan man skal velge og holde på folk Kjenne til P-CMM – en modell for forbedring av evne/dyktighet.

4 4 Mål (forts) Kjenne til aktivitetene i kvalitetsledelse. Forstå behovet for standarder. Kjenne til måling og måltall for kvalitet. Kjenne til prinsippene for prosessforbedring. Kjenne til (SEI) Process CMM og hvorfor den ikke alltid passer.

5 5 Ledelsesaktiviteter Problem/oppgaveløsning Motivering Planlegging Estimering av tid og kostnad Kontroll Organisering

6 6 Mennesker Tredelt hukommelse med begrenset korttidsminne. Semantisk og syntaktisk kunnskap. Problemløsning og programmering. Motivasjon knyttet til tilfredsstilles av behov – (fysisk, trygghet,) sosialt, bli satt pris på, selvrealisering.

7 7 Mennesker (forts) Tre hovedtyper motivasjon hos yrkesaktive: Oppgaveorientert Selvorientert Interaksjonsorientert

8 8 Arbeid i grupper Programvareutvikling er stort sett alltid gruppearbeid. Gruppeinteraksjon er bestemmende for gruppens (og firmaets) yteevne Begrenset fleksibilitet i gruppesammensetting

9 9 Arbeid i grupper (forts) Faktorer i gruppearbeid: Sammensetting Sammensatthet/binding Kommunikasjon Organisering

10 10 Velge og beholde folk Valg av folk er en av hovedaktivitetene for en prosjektleder. Arbeidsmiljøet er avgjørende for å beholde folk (utenom lønn). Faktorer ved valg av folk:

11 11

12 12 People Capability Maturity Model Modell for forbedring av evner hos folk. Det er fem nivå: Begynnende. (Ad hoc.) Gjentakbar. (Fremgangsmåter.) Definert. (Standardisert praksis.) Ledet. (Kvantitative mål etablert og satt.) Optimert. Kontinuerlig fokus.)

13 13

14 14 Kostnadsestimering Hva kan man måle: Kodelinjer Funksjonspunkt Objektpunkt Mer om dette på egen forelesning.

15 15 Kvalitetsledelse Forsikre seg om at et gitt kvalitetsnivå er nådd. Definere kvalitetsstandarder og prosesser. Sikre at disse blir fulgt – skape en kvalitetskultur. Hva er kvalitet? I alle fall at produktet møter spesifikasjonen.

16 16 Aktiviteter Sikring. Planlegging. Kontroll. Kvalitetsledelse må være atskilt fra prosjektledelse.

17 17

18 18 Prosessforbedring Forstå, modeller og forbedre programvareprosessen.


Laste ned ppt "Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap 22-25."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google