Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMerete Johannessen Endret for 9 år siden
1
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap 22-25
2
2 Innhold Kapt. 22: Ledelse av folk Kapt. 23: Kostnadsestimering (egen forelesning) Kapt. 24: Kvalitetsledelse Kapt. 25: Prosessledelse
3
3 Mål Vite hva prosjektledelse innebærer Forstå litt om mennesker og hvordan de handler og tenker. Kjenne til hovedpoengene ved arbeid i grupper. Forstå hvordan man skal velge og holde på folk Kjenne til P-CMM – en modell for forbedring av evne/dyktighet.
4
4 Mål (forts) Kjenne til aktivitetene i kvalitetsledelse. Forstå behovet for standarder. Kjenne til måling og måltall for kvalitet. Kjenne til prinsippene for prosessforbedring. Kjenne til (SEI) Process CMM og hvorfor den ikke alltid passer.
5
5 Ledelsesaktiviteter Problem/oppgaveløsning Motivering Planlegging Estimering av tid og kostnad Kontroll Organisering
6
6 Mennesker Tredelt hukommelse med begrenset korttidsminne. Semantisk og syntaktisk kunnskap. Problemløsning og programmering. Motivasjon knyttet til tilfredsstilles av behov – (fysisk, trygghet,) sosialt, bli satt pris på, selvrealisering.
7
7 Mennesker (forts) Tre hovedtyper motivasjon hos yrkesaktive: Oppgaveorientert Selvorientert Interaksjonsorientert
8
8 Arbeid i grupper Programvareutvikling er stort sett alltid gruppearbeid. Gruppeinteraksjon er bestemmende for gruppens (og firmaets) yteevne Begrenset fleksibilitet i gruppesammensetting
9
9 Arbeid i grupper (forts) Faktorer i gruppearbeid: Sammensetting Sammensatthet/binding Kommunikasjon Organisering
10
10 Velge og beholde folk Valg av folk er en av hovedaktivitetene for en prosjektleder. Arbeidsmiljøet er avgjørende for å beholde folk (utenom lønn). Faktorer ved valg av folk:
11
11
12
12 People Capability Maturity Model Modell for forbedring av evner hos folk. Det er fem nivå: Begynnende. (Ad hoc.) Gjentakbar. (Fremgangsmåter.) Definert. (Standardisert praksis.) Ledet. (Kvantitative mål etablert og satt.) Optimert. Kontinuerlig fokus.)
13
13
14
14 Kostnadsestimering Hva kan man måle: Kodelinjer Funksjonspunkt Objektpunkt Mer om dette på egen forelesning.
15
15 Kvalitetsledelse Forsikre seg om at et gitt kvalitetsnivå er nådd. Definere kvalitetsstandarder og prosesser. Sikre at disse blir fulgt – skape en kvalitetskultur. Hva er kvalitet? I alle fall at produktet møter spesifikasjonen.
16
16 Aktiviteter Sikring. Planlegging. Kontroll. Kvalitetsledelse må være atskilt fra prosjektledelse.
17
17
18
18 Prosessforbedring Forstå, modeller og forbedre programvareprosessen.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.