BISEK 2.12.09 ’BISEK-konferansen ”Bilens roll nu och i framtiden” Stockholm 2.desember 2009 Vibeke Nenseth, TØI: ”Sosiale trenders betydning for bilbruk”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Velferdsvirkninger av økte bilkostnader for barnefamiliers aktivitetsmønstre Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo Innlegg på konferansen.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Omsorg for barn og permisjon
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Blir morgendagens eldre annerledes enn dagens?
Side 1 Fremtiden er ikke hva den en gang var Rolf Hagman, forsker TØI Øyvind Thomassen, professor ved NTNU.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
Leken i et samfunnsperspektiv
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Likestilling og samlivsformer
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Resonnerende tekst.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Økonomisk analyse av lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
En befolkning er mengden mennesker, innen et avgrenset område. F.eks: De som bor i Norge, er Norges befolkning. De som bor i Afrika, er Afrikas befolkning.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Topplederne i kommunesektoren
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Seniorer i finansnæringen
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Forskjeller mellom gutter og jenter
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

BISEK 2.12.09 ’BISEK-konferansen ”Bilens roll nu och i framtiden” Stockholm 2.desember 2009 Vibeke Nenseth, TØI: ”Sosiale trenders betydning for bilbruk” basert på prosjektet ”Sosiale trenders betydning for bilbruk”, finansiert av BISEK og VD, høsten 2006 med hovedspørsmålene: hvilke samfunnsmessige trender har, og har hatt, betydning for utvikling av bilbruk i det moderne samfunn? hvilke sosiale utviklingstrekk vil være viktige for videre bilbruk i de neste tiårene? TØI-rapport 874/2007 ”Sosiale trenders betydning for bilbruk” av Vibeke Nenseth og Randi Hjorthol disposisjon: hva er en ’sosial trend’- hvilke sosiale trender er de vesentlige? empiriske hovedtrekk: hva er endringene – hvordan kan de forklares? analytiske knagger: begreper og sammenhenger nye forventninger BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning vibeke.nenseth@toi.no

Endringer i bilbruk de siste par tiårene kilde: TØI/rvu 1985 og 2005 BISEK 2.12.09 Endringer i bilbruk de siste par tiårene kilde: TØI/rvu 1985 og 2005 økt mobilitet, færre ikke-mobile flere og (noe) lengre reiser – særlig som bilfører nesten 9 av 10 har nå førerkort, særlig økt andel for kvinner (fra 60 til 82 prosent) 87 % av husholdningene har bil (78 % i 1985); 40 % har (minst) to, 22 % i 1985 de nasjonale reisevaneundersøkelsene (rvu 1985, 1992, 1998 og 2005) viser: økt mobilitet: flere og lengre reiser flere kjører bil; flere får førerkort, flere får tilgang til bil => bil et stadig jevnere fordelt gode bedre tilgang til kollektivtransport (gjennom kombinerte mål for avstand og frekvens) bilen har lenge tatt markedsandeler fra kollektivtransport - men ikke de siste par årene unge går mer enn før men: eldre går sjeldnere, og nå har også eldre kvinner førerkort, så – spørsmålet er hvordan vil alle de kommende eldre kvinnene bevege seg under eldrebølgen, eller hvordan for eksempel innvandrere tilpasser seg rådende mobilitetsmønstre - eller ikke færre ungdom (i storbyene) tar førerkort men: barn sosialiseres i økende grad til mer bilbruk flere går, sykler og reiser kollektivt og har kortere hverdagsreiser i storbyene enn i spredtbygde strøk men: de urbane har lengre ferie- og fritidsreiser – de flyr mer og har lengre vei til hytta (prosus/vestlandsforskning 2002; tøi 2006) det skjer en urbanisering – i så vel arealbruk som i livsstil – som er en generell globaliseringstendens; ikke nødvendigvis så lokalt eller kulturelt mangfoldig (det er stort sett samme caffe latte og ”park-”, ”brygge-” og ”sjøfront”-prosjekter overalt) en urbanisering som gir kortere, roligere, enklere, bedre (?) reiser; som realiserer idealer i ”slow city”-bevegelsen, i ”new urbanism”, i ”miljøby” eller ”bærekraftig by- og tettstedsutvikling” BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning vibeke.nenseth@toi.no

BISEK 2.12.09 hvilke sosiale trender påvirker endringene – ’sosial trend’, en bakenforliggende samfunnsmessig drivkraft drivkrefter sosiale trender av betydning for bilbruk fysiske/miljømessige klimaendringer; suburban/urban arealutvikling økonomiske: nytt arbeidsliv, ny næringsstruktur (urban/kreativ klasse); ny fleksibilitet/raskere skift; kvinner (en selvfølgelig) del av arbeidsstyrken; kunnskapsmessige/teknologiske: utdanningseksplosjon; ny miljøkunnskap; ny teknologi (kjøretøy, drivstoff, IKT) politiske: velferdspolitikk koblet med klimapolitikk (bærekraftperspektiv) sosio-demografiske: eldrebølge; nye familieformer; økt arbeidsuførhet; sentralisering/urbanisering sosio-kulturelle: ny kvinnerolle, ny ungdoms- og eldrerolle (barn tidligere ungdom, ungdom senere voksne…), livsstilsendringer (forbruk, urbanisering, helse/miljø) bærekraftløsninger: rettet mot drivkreftene, førstebevegerne (forurenser/tiltakshaver) legger til rette for irreversibilitet basert på føre-var-prinsippet søker å frakoble økonomisk og velferdsforbedring fra fortsatt miljøforringelse Urbanisering: tett nok for korte avstander, befolkningsrikt nok for hyppig frekvens i kollektivtilbudet BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning vibeke.nenseth@toi.no

sosiale trender, tradisjoner og endringer – sammenhenger og begreper BISEK 2.12.09 sosiale trender, tradisjoner og endringer – sammenhenger og begreper Bilbruk – en sosial praksis som resultat av så vel ’trender’ som ’tradisjoner’: tradisjoner: noe man vokser man inn i, som tas for gitt og som (gjerne ikke) problematiseres (mannen som sjåfør) trender: blir (mer) valgt, er ’refleksive’ - de reflekteres rundt og er /oppleves mer som et resultat av egne aktive valg (å gå eller sykle-til-jobben som trening, kjøp av (hvilken) bil) Hva skaper – og opprettholder - en sosial trend? Og - (når) blir trender (nye) tradisjoner? BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning vibeke.nenseth@toi.no

hvordan endres trender og tradisjoner? ulike måter å løse verdikonflikter => sosiokulturell endring (giddens, hirschman): LOYALTY: gjennom innpassing i ”tradisjonen”, rådende levesett, vaner, rutiniserte praksiser (for eksempel bilbruk…) EXIT: gjennom avstandstaken fra eller utmelding fra de(t) fremmede nye (for eksempel å ta avstand fra kobling mellom bilbruk og klima) VOICE: gjennom (diskursiv) rettferdiggjøring ved å fremme (nye) ideer og argumenter (nye trender) (for eksempel bilfri ungdom, livsstilssyklister, elbil-entusiaster - eller sekstiåtteres SUVer for å komme fram til hytta/ut i naturen…) BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

Bilbruk og inntekt – ingen entydig lineær sammenheng lenger Antall km med bil – høyinntektsgrupper kjører lengst Bilandel av mobiliteten – gjennomsnittsinntektsgrupper mest bilavhengige BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

’voksne’ menn kjører bil mer enn unge, eldre – og kvinner km som bilfører per dag (2005), etter kjønn og alder RVU 2005 BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

Kvinner etter hvert like bilavhenge som menn? Menn kjører mye lengre enn kvinner Kvinner etter hvert like bilavhenge som menn? BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

Forskjellen på kvinner og menn – i biltilgang - i ferd med å forsvinne BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

storbyfaktoren avgjørende … og utdanningstype BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

bilbruk stiger først og synker så med inntekt og utdanning – i storbyene. Bilbruk uansett ellers i landet BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

noen oppsummerende tendenser alltid tilgang på bil det viktigste for å forklare bilbruk (men dét har snart alle…) menn kjører mer bil enn kvinner; uansett (hva det kontrolleres for) … ingen kjører mer bil enn de som bor i storbyen(e)s omegn, mens det ser ut til å være kollektivtilbudet som forklarer mindre bilbruk i selve storbyene (særlig Oslo) unge (<30) og eldre (>66) kjører mindre bil enn mellomgruppa ‘voksne’ (30-66) men de ‘voksne’ har flere formål med sin bilbruk … utdanning og inntekt henger ikke entydig sammen med bilbruk, f.eks. opptil et visst inntektsnivå (rundt gjennomsnittet) stiger bilbruken med inntekten, men så synker bilbruken med høyere inntekt for de høyest utdannete og de med 12-årig yrkesfaglig utdanning bruker aller mest bil (i jobb?) de fleste er opptatt av framkommelighet og komfort og få rapporterer om “frihet” eller “reiseopplevelse” som grunn til å bruke bil aldri har så mange hatt førerkort eller hatt så god tilgang på bil, men bilen er kanskje ikke - for så mange, lenger ? – verken et knapt, posisjonelt gode (et statussymbol) eller et så utpreget identitetsforankrende livsstilsprosjekt (for homo ludens), men først og fremst et praktisk hverdagsredskap kort sagt: bilbruk synes framfor alt å henge sammen med homo pragmaticus’ BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

noen forklaringer – og forventninger hvis (bilfrie) urbane unge eller (bilavhengige) småbarnsmødre i dag viser et nytt mobilitetsmønster, indikerer dét en framtidig tendens? m.a.o. er det livsløpsforskningens kohort- eller generasjonstese som vil gjøre seg gjeldende? hvis en ny miljø- (nå spesielt: klima-)bevissthet er kommet til uttrykk, vil den da være flyktig og forbigående – eller vil den kunne få et diskursivt feste og strukturere sosial og politisk endring? hva skal til for at en ny kunnskap og verdier (kulturell endring) slår rot (gjennomgår en diskursiv institusjonalisering gjennom politisk kursendring) hvis kulturelle/diskursive endringer betyr mer enn før, er endringer i verdier, kunnskap, holdninger og livsstil avgjørende for å forstå og legge til rette for nye mobilitetsmønstre for å forstå og forklare – og eventuelt forandre – nye og etablerte mobilitetsmønstre er det ikke minst samspillet mellom strukturelle forhold (objektive, materielle utviklingstrekk (som i infrastrukturutvikling)) og (inter)subjektive kulturelle forhold stadig viktigere å forstå BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

takk for oppmerksomheten! spørsmål? vibeke.nenseth@toi.no BISEK 2.12.2009 vibeke.nenseth@toi.no ©Transportøkonomisk institutt - Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning