Kvalifiserende moduler i fagskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Systematisk HMS arbeid
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen.
SYSTEMATISK HMS-ARBEID
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Registrert elektroinstallatør
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
ELEMENTÆR GRUNNLEGGENDE SIKKERHETSOPPLÆRING
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konferanse om fagskoleutdanning
Plikt til internkontroll Per Gammelsæther Ikks AS / RO
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Byggherreforskriften
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
FAGSKOLEUTDANNING.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Hovedkontormodell og HMS
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Sikker bruk av motorsag. Mål for kurset Sikker bruk av motorsag Hoggeteknikk Vedlikehold.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Kvalitet, risiko og avvik
Faglig ledelse, hva er det?
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Helse miljø og sikkerhet
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifiserende moduler i fagskolen Gunnar Visnes Norsk Teknologi 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskolens utfordringer Rammevilkår Fagskoleutdanning er: yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse som har et omfang fra et halvt studieår til to studieår. som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder Forpliktende samarbeidsarena med bransjen? Er fagskolen tilstrekkelig tilpasset næringslivets kompetansebehov? 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskolens utfordringer Hvem er målgruppen? Hvilket marked leverer fagskolen til? Hvordan er produktet tilpasset markedet? Hvilke rutiner har fagskolen for løpende markedstilpasning? 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskolens utfordringer Økonomi Offentlig finansiert Kostnader pr. helårsstudent Næringslivets deltagelse Hele verdikjeden Forelesninger Utstyr 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskolens utfordringer Tilstrekkelig driftsgrunnlag Hvor mange studietilbud og hvor Samarbeid mellom fagskoler Samarbeid mellom fylkeskommuner Små fag og landslinjer (Kulde) 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskolens utfordringer Relevante utdanningstilbud Norsk Teknologi prioriterer fagskoleutdanning som formelle kvalifikasjonskrav El.installatør Ekom autorisasjon Kulde Energirådgiver KEM etc Personer som forestår bør ha minimum toårig fagskoleutdanning Bedriftsledelse med IK og KS er prioriterte kompetansekrav fra fagmyndighetene (DSB og PT og IK forskriften) Utdanningstilbud tilrettelegges i samarbeid med bransjen Nasjonal plan som grunnlag 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Elektrobransjen har behov for: En 2-årig fagskoleutdanning som: ivaretar PTs, FKEs, IKs og NOKUTs krav gir mulighet til påbygging og etterutdanning av formell kompetanse og spesialiseringer 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk FKE § 11. Kvalifikasjoner for den som skal forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon av elektriske anlegg Den som skal forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon av elektriske anlegg, skal ha formell teoretisk og praktisk elsikkerhetsutdanning som minst tilsvarer kravene til elektroinstallatør, og tilleggskompetanse som er relevant for de elektriske anlegg vedkommende skal forestå utførelse og vedlikehold av. 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen Veiledning til FKE Til § 11, Kvalifikasjoner til den som skal forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon av elektriske anlegg Elektroinstallatør Elektroinstallatør er en person som har bestått en egen prøve og som forutsettes å ha minst følgende utdanning: Eksamen fra teknisk høyskole, ingeniørhøyskole eller to-årig teknisk fagskole, linje for elkraftteknikk. For tekniker (teknisk fagskole) kreves at vedkommende må være elektromontør gruppe L. Videre kreves to års allsidig praksis som tekniker, eller fire års praksis som elektromontør gruppe L ved installasjonsvirksomhet lavspenning. For elektroinstallatør som også skal forestå utførelse av høyspenningsanlegg (elektro- installatør gruppe H), kreves for tekniker ytterligere minst ett års allsidig høyspenningspraksis som tekniker ved installasjonsvirksomhet. For at en elektroinstallatør skal anses som tilstrekkelig kvalifisert til å forestå utførelse av elektriske anlegg innenfor spesielle områder, som energiforsyningsanlegg, maritime installasjoner, automatiseringsanlegg, elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder, elektriske anlegg i heiser mv., forutsettes vedkommende å kunne dokumentere nødvendige tilleggskompetanse. For at virksomheten skal anses kvalifisert, må både den som forestår og den som utfører kunne dokumentere sin kompetanse innenfor det aktuelle område. Det vises også til gjeldende bestemmelser om registrering av virksomhet som prosjekterer, vedlikeholder og utfører arbeid på elektriske anlegg. 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

2-årig fagskoleutdanning elkraft Dagens modell Lokale, valgbare emner 10 fp Hovedprosjekt 9 fp år 2 60 fp Fordypningsmoduler 1: (energiproduksjon, distribusjon og installasjoner) 21 fp Fordypningsmoduler 2: (automatiserte anlegg og elektriske maskiner) 19 fp + tegning 1fp 20 fp DSB forutsetter at dagens 2årige fagskoleutdanning i elkraftteknikk legges til grunn for godkjenningen Grunnlagsmoduler 26 fp år 1 60 fp Norsk og eng. kommunikasjon (7+3) 10 fp Matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen Forskrift om autorisasjon for virksomhet som utfører installasjon og vedlikehold av elektronisk kommunikasjonsnett (autorisasjonsforskriften) § 1. Formål Formålet med forskriften er å sikre at elektronisk kommunikasjonsnett (ekomnett) installeres og vedlikeholdes slik at krav til elektrisk sikkerhet, elektromagnetisk kompatibilitet (EMC), frekvensbruk og kvalitet blir ivaretatt, og at personell i virksomhet som utfører installasjon og vedlikehold har nødvendige kvalifikasjoner. § 2. Virkeområde Forskriften gjelder krav om autorisasjon av virksomhet som utfører installasjon og vedlikehold av offentlige og private ekomnett. Forskriften omfatter ekomnett bygget med fiberoptisk kabel, koaksial- eller parkabel, radio eller annen teknologi. § 5. Krav om kvalifisert person Autorisert virksomhet skal ha minst en heltidsansatt som oppfyller kravene til kvalifisert person. Kvalifisert person skal ha utdanning tilsvarende eksamen fra 2-årig fagskole innen utdanningsprogram elektro med fordypningsmodul i elektroniske kommunikasjonsfag ett års relevant praksis 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Ekom autorisasjonskrav Fagskoletilbud på 15 fagskolepoeng Utviklet av fagskolen i Horten og Bergen (elektronikk) i samarbeid med Post- og Teletilsynet og Norsk Teknologi Likhet i kvalifikasjonskrav for ekom og elinstallasjon 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen Bransjens behov Ekom fagskole spesialisering som frivillig påbygging eller etterutdanning Ekom spesialisering 15 fp er ikke fagskoleutdanning Ekom spesialisering 15 fp 2-årig elkraft utdanning 2-årig elektronikk utdanning 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskoleutdanninger kan tilpasses bedre til elektrobransjens behov Ivaretar PTs og FKEs krav Ivaretar PTs krav Ivaretar FKEs krav Ekom spesialisering 15 fp Ekom spesialisering 15 fp NOKUT: Påbygging fra annen utdanning er ikke fagskoleutdanning Ekom spesialisering 15 fp 2-årig elkraft utdanning 2-årig elektronikk utdanning 2-årig automasjon utdanning 2-årig elkraft utdanning 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskole elkraft m/spesialisering 2. studieår Side 1 Fagskole elkraft m/spesialisering 2. studieår Forslag til nytt 2. år med spesialiseringsmodul elenergi: Utdanningsplan presenteres med en spesialisering i elkraft på 15 fp, der lokale emner er lagt inn i spesialiseringsmodulen og faglig innhold styrker de øvrige emnene. Dagens modell Lokale, valgbare emner 10 fp Hovedprosjekt 9 fp Fordypningsmoduler 1: (energiproduksjon, distribusjon og installasjoner) 21 fp Fordypningsmoduler 2: (automatiserte anlegg og elektriske maskiner) 19 fp + tegning 1fp 20 fp Hovedprosjekt 9 fp 2. år 60 fp Spesialisering elenergi inkl. lokale emner 15 f Fordypningsmoduler 36 fp Grunnlagsmoduler 26 fp 1. år 60 fp Norsk og eng. kommunikasjon (7+3) 10 fp Matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Forslag til ny fagskole elkraft med spesialiseringer Side 2 Forslag til ny fagskole elkraft med spesialiseringer Hovedprosjekt Hovedprosjekt 9 fp Elenergi spesialisering 15 fp. Delemne 1 (energiproduksjon, distribusjon og forbruk /installasjoner) 8fp Delemne 2 (automatiserte anlegg og elektriske maskiner) 7fp. Ekom spesialisering 15 fp «Ekom-modul» Eventuell annen spesialisering 15 fp Spesialiseringer Fordypningsemne 1 (energiproduksjon, distribusjon og forbruk /installasjoner) 13 fp Fordypningsemne 2 (automatiserte anlegg og elektriske maskiner) 13 fp Faglig ledelse +lokale (valgbare) emner 10 fp 2.år Fordypningsemner Elektroteknikk m/dok 12 fp Elektroniske systemer m/dok 12 fp 1. år Yrkesrettet kommunikasjon (9+3) 12 fp Anvendt matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen Kvalifikasjonsbehov for ledelse av elektroinstallasjonsbedrift Alle virksomheter skal ha et aktivt fungerende internkontrollsystem som er: tilpasset virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i medhold av HMS- og sikkerhetslovgivningen Lover og regler skal følges av alle ansatte i det daglige virke Teknologi og fag - Dimensjonering - Prosjektering - Prosjektledelse - NEK 400 Enøk PBL Ekom III Rammebetingelser - Lover - Forskrifter - LOK IK-forskrift - FSE - AML - FEL - FEU - FEK II Bedriftsledelse - internkontroll - kvalitetssikring I 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen § 5. Innholdet i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet. Krav til dokumentasjon Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen. Internkontroll innebærer at virksomheten skal: Dokumentasjon 1. sørge for at de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som er av særlig viktighet for virksomheten – 2. sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer - 3. sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes 4. fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet må dokumenteres skriftlig 5. ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt 6. kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene 7. iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhets- lovgivningen 8. foreta systematisk overvåkning og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt Internkontrollen skal dokumenteres i den form og det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse. Dokumentasjon som følger av krav i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen,for eksempel instrukser, tillatelser, kompetansebevis, sertifikater o.l. skal inngå. Skriftlig dokumentasjon etter denne forskrift skal minst omfatte annet ledd nr. 4) til og med nr. 8) i denne paragraf. Frivillige sertifikater kan også inngå som en del av dokumentasjonen 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Fagskolens utfordring ? Fagskolen er minstekrav til elinstallatør Mer enn 70% av rekrutteringen kommer fra fagskolen Mer enn 50 % stryker på installatørprøven DSB er ikke fornøyd med elektrobedriftenes kvalitet (for mange feil, mangler og skader) Evaluering av installatørprøven viste at den har nødvendig faglig innhold og nivå Hvordan forholder fagskolen seg til dette ? 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Elektrobransjen har behov for: En 2-årig fagskoleutdanning som: Ivaretar FKEs og PTs krav på en forsvarlig måte Bedriftsledelse Kvalitet Holdninger Skader Fagkompetanse Implementering av bedriftens IK system blant alle ansatte i det daglige virke 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

Gruppearbeid Forslag til ny fagskole elkraft med spesialiseringer Hovedprosjekt Hovedprosjekt 9 fp Elenergi spesialisering 15fp. Forslag til delemner, innhold og omfang ? Ekom spesialisering 15fp «Ekom-modul» Eventuell annen spesialisering 15 fp Spesialiseringer Fordypningsemner 36 fp Forslag til emner, innhold og omfang ? 2.år Fordypningsemner Grunnlagsemner 24 fp Forslag til emner, innhold og omfang ? Grunnlagsemner 1. år Yrkesrettet kommunikasjon (9+3) 12 fp Anvendt matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen Gruppearbeid TIP og bygg Vurder behov for spesialiseringer og lag forslag til nasjonal plan Hovedprosjekt Hovedprosjekt 9 fp Spesialisering 1 ? fp. Forslag til delemner, innhold og omfang ? Spesialisering 2 ? fp «Ekom-modul» Eventuell annen spesialisering ? fp Spesialiseringer Fordypningsemner ? fp Forslag til emner, innhold og omfang ? 2.år Fordypningsemner Grunnlagsemner 24 fp Forslag til emner, innhold og omfang ? Grunnlagsemner 1. år Yrkesrettet kommunikasjon (9+3) 12 fp Anvendt matematikk og fysikk (6+4) 10 fp LØM 14 fp 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen

121101 - Lærerkonferanse Fagskolen Næringslivet er avhengig av fagskolen som kompetansetilbyder Norsk Teknologi ønsker å bidra i utviklingen av en god fagskole Takk for oppmerksomheten ! 121101 - Lærerkonferanse Fagskolen