SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Voksenopplæringens overganger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Henvisning til PP-tjenesten
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Fra grunnskole til videregående.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Utskrift av presentasjonen:

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN Opplæringsloven kap 4A - §4A-2 8. november 2012

Lovgrunnlag Opplæringsloven kap. 4A om opplæring spesielt organisert for voksne Oppl. § 4A-2 om rett til spesial- undervisning på grunnskolens område Rundskriv Udir-3-2012 del II Opplæringsloven kap. 5 om spesialundervisning med veileder Forvaltningsloven Si litt om erfaringer fra tilsyn – svært ulik organisering av tilbudet i kommunene.

Utgangspunkt : rett til voksenopplæring etter oppl. kap.4A § 4A-1 første ledd: ”Dei som er over opplæringspliktig alder, og som treng grunnskoleopplæring, har rett til slik opplæring, så langt dei ikkje har rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1.” I tillegg må søkeren ha lovlig opphold i Norge. Tre vilkår, understreket Går ikke nærmere inn i dette, men bestemmelsen danner grunnlag for rett til spesialundervisning etter § 4A-2

Voksnes rett til spesialundervisning To grunnlag: Voksne som ikke får eller kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet for voksne - §4A-2 1.ledd Voksne som har et særlig behov for opplæring for å vedlikeholde eller opprettholde grunnleggende ferdigheter - § 4A-2 2.ledd

Grunnlag i §4A- 2 1.ledd ”dersom den vaksne ikkje får eller kan få eit tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet ” Må vurderes ift det ordinære opplæringstilbudet og den enkelte voksne Må ta hensyn til at opplæringstilbudet til voksne vil være mer tilpasset behovet til den enkelte enn det er for barn og ungdom

Grense mot spesialundervisning Tilpasset opplæring § 4A-1 om tilpassing av opplæringen til den enkeltes behov (faglig og praktsik) Et krav til tilpasset opplæring ut fra særlige behov forutsatt i lovforarbeidene Eks.: Målform, tegnspråk, punktskrift, samisk, lese- og skriveopplæring, særskilt språkopplæring med mer Grense mot spesialundervisning Tilbudet ofte mer skreddersydd i utgangspunktet på voksenopplæringens område

Grunnlag i §4A- 2 1.ledd Normalt begrenset til maksimalt de fem fagene en trenger for å få vitnemål for fullført grunnskoleopplæring. Ingen krav til diagnose for å få rett til spesialundervisning Kan i særskilte tilfeller strekke seg lenger

Grunnlag i §4A- 2 2.ledd Vilkår: ”dersom den vaksne har særleg behov for opplæring for å kunne utvikle eller halde ved like grunnleggjande dugleik” Vilkår: - Utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter - Opplæring - Særlig behov B: Skal være KNYTTET til opplæring Veilederen: For voksne gjelder også Veilederens bestemmelser om f.eks SAKKYNDIG VURDERING, ENKELTVEDTAK, KLAGEADGANG, FORSVARLIG UTBYTTE, UNDERVISNINGSPERSONALETS KOMPETANSE ETC

Grunnleggende ferdigheter Utdypet i forarbeider: ADL-trening (opplæring i daglige gjøremål) grunnleggende kommunikasjonsferdigheter grunnleggende lese- og skriveferdigheter motorisk trening og lignende NB. Ikke samme definisjon som etter læreplanverket for Kunnskapsløftet Utvikle eller holde ved like…. Daglige gjøremål av ”skolsk” karakter: lese avis, bruke PC (Læreplanverket: lese, skrive, regne uttrykke seg muntlig og bruke digitale verktøy.)

Opplæring avgrense mot tiltak med andre siktemål, som for eksempel behandling, rehabilitering, opptrening, tilsyn osv. - grense mot rettigheter etter annet lovverk Aktiviteten må ha et pedagogisk siktemål Aktiviteten må være knyttet til opplæring i fag Aktiviteten må stå under skoleeiers ledelse og ansvar Opplæring i fag – kan være knyttet til kompetansemål i læreplaner for fag, men som regel knyttet til oppfyllelsen av individuelle opplæringsmål som fastsettes i enkeltvedtak Opplæringens innhold Eks. sosialtjeneseloven

Særlig behov Den voksne må ha et ”særlig behov for opplæring for å holde vedlike eller utvikle grunnleggende ferdigheter” Konkret og skjønnsmessig vurdering ut fra den voksnes individuelle behov - for eksempel sykdom, skade, ulykke m.a. - ikke krav om konkret diagnose - må vurderes opp mot hensikten med opplæringen – fungere i samfunnet, arbeidslivet, hverdagslivet - må vurdere mulig utbytte og realistiske mål Hensikt: Sette den voksne i stand til å mestre samfunnet og dagliglivet

Opplæringsloven kap. 5 NB. Disse reglene gjelder også for spesialundervisning for voksne: §5-1 2.ledd om opplæringstilbudets innhold/ likeverdsprinsippet, unntatt reglene om opplæringens omfang i tid §5-3 om sakkyndig utredning § 5-4 om samtykke og samarbeid med den voksne, evt. verge §5-5 om IOP og halvårsrapport §5-6 om individrettet og systemrettet arbeid i PPT Innhold – opplæringen skal gi eleven et forsvarlig utbytte av opplæringen i forhold til andre elever og i forhold til de opplæringsmål som er realistiske for eleven. Vis til det mrta har gått igjennom ”Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning”

Sakkyndig vurdering av den voksnes behov Krav om sakkyndig vurdering ved PPT før skoleeier fatter enkeltvedtak om spesialundervisning, jf § 5-3 - PP-tjenestens selvstendige stilling: Faglig uavhengighet - Dersom den sakkyndige vurderingen ikke dekker alle kravene i loven og ikke er konkret nok, skal skoleeier sende den i retur til PPT, og be om at den utdypes

Innholdet i sakkyndig vurdering Krav til den sakkyndige vurderingen a) Utredning b) Tilrådning - Realistiske opplæringsmål, prinsipper for innholdet i opplæringen, den organisatoriske gjennomføringen og omfanget

Innholdet i sakkyndig vurdering Elevens utbytte av det ordinære opplæringstilbudet for voksne Lærevansker hos eleven og andre særlige forhold som er viktige for opplæringen Realistiske opplæringsmål for eleven Om man kan hjelpe i forhold til de vanskene eleven har innenfor det ordinære opplæringstilbudet Hvilken opplæring som gir et forsvarlig opplæringstilbud Mest aktuelt i.f.t. 1.ledd

Innholdet i sakkyndig vurdering Må ta stilling til vurderingstemaet i §4A-2 annet ledd der dette er hjemmelen - er vilkårene til stede? PPT kan ta utgangspunkt i eventuelle spesialistuttalelser i saken, men må likevel utrede og tilrå omfang, innhold, målsetting, organisering, kompetanse Sammenheng med krav til forsvarlig utredning av saken og begrunnelse av vedtak

Lengden på opplæringen - § 4A-2 2.ledd Skjønnsmessig, individuell vurdering Et livslangt tilbud skal ikke være noen normalordning. Kun aktuelt i enkelte særlige tilfeller Sakkyndige vurderinger må gjennomføres med jevne mellomrom i.f.t elevens utbytte av videre opplæring Sammenheng med krav til forsvarlig utredning av saken og begrunnelse av vedtak

Opplæring av voksne med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon - Ny § 4A-13 ”Vaksne som heilt eller delvis manglar funksjonell tale og har behov for alternativ og supplerande kommunikasjon(ASK), skal få nytta eigna kommunikasjonsformer og nødvendige kommunikasjonsmiddel i opplæringa.[...].Dette (retten til spesialundervisning) inkluderer nødvendig opplæring i å bruke ASK ” En presisering av det som allerede følger av kravet til tilpasset opplæring i § 4A-1 og spesialundervisning i § 4A-2. Synliggjøring av gjeldende rett Tilsvarer nye bestemmelser for grunnskole og videregående opplæring Føyd til 01.08.12

Innholdet i enkeltvedtaket Enkeltvedtaket må klart og fullstendig si hvilket opplæringstilbud den voksne skal ha Omfang (hvilke fag) Avvik fra læreplanen for fag Ekstra tilrettelegging Organisering (ene-undervisning?) Progresjon Kompetansekrav NB. Eventuelle avvik fra tilrådingen må begrunnes Vise til Veilederen om spesialundervisning

Sentrale forvaltningsrettslige krav til enkeltvedtak Individualisering Krav til begrunnelse Opplysning om klagerett Ventetid for behandling/før opplæringsønsket blir oppfylt er i strid med med intensjonene i loven Kan ha et samlevedtak med både 4A-1 og 4A-2