Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
- Hovedrolle eller birolle
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
IKT Orkide Ledelse og Skole
Webkommunikasjon og evaluering
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
Morgendagens kompetanse
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
«Det er ikke bare Java-koden som skal i produksjon» André Heie Vik.
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Organisering av IKT området
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Grunnkurs i webpublisering
Av: Anette Helene Smørdal
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Monica F. Petersson, Direktør rådgivning
Erfaringer med samhandlingsreformen
Workshop, Dokka – 9. nov
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Nettets rolle i kommunikasjonsoppdraget Hvordan skape verdi på web? VRI/RFF Forskningsrådet, Tormod Guldvog 14/3/2011 VRI/RFF kommunikasjonsseminar.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Corporate Finance & Strategy 1 Styreakademiet Økonomisk rapportering til styret Seksjon 2 : Rapportering - med eksempler fra WWL.
Roede-kurslederen på Facebook
Valgfag innsats for andre
Samarbeid og medbestemmelse
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret Innholdsstrategi på 1-2-3 Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret

Tormod Guldvog Har jobbet med innhold for web siden 1995 Daglig leder, Konstabel strategisk kommunikasjon AS Har jobbet med innhold for web siden 1995 Leverer kreative prosesser, strategiutvikling, samhandling og verdiskaping Tidligere: Websjef i Visma Rådgiver i Devoteam daVinci Webredaktør i Norsk Romsenter (NHD) Journalist i NRK P2 (Verdt å vite) Origo (Telenor Media)

Ingen bryr seg om brukerne Jeg får så dårlige tekster Ingen bryr seg om det jeg gjør Alt er like viktig, hvordan skal jeg prioritere? Hvordan skal jeg fikse disse 10 000 sidene? Alle tenker bare på sidevisninger Fokus skifter hver dag. Alle synser så mye Sjefen overstyrer meg.

Innholdsstrategi er i praksis et sett med strategiske virkemidler som definerer: hva slags innhold vi trenger hvordan innholdet skal bidra til verdiskaping hvordan dette innholdet skal lages hvordan vi må organisere oss for å få det til hvordan vi skal måle effekten av arbeidet hvordan vi forbedrer innholdet

Grunnleggende prinsipper ”Innholdsstrategi er for innhold det informasjonsarkitektur er for design.” Bygge på eksisterende strategier Hva er det arbeidet med innholdet skal skape av verdier? Løse reelle behov, både for brukere og for avsender Hva kommer brukerne for å gjøre? Hva er viktig for oss? Tydelige kvalitetskrav Når er innholdet ”bra”, og hva må til for at det skal bli bedre? Tydelige roller og oppgaver Hvem gjør hva, hvordan gjør de det, og hvorfor? Fokus på kontinuerlig forbedring i stedet for produksjon Løpende testing og evaluering Rachel Lovinger Content strategy director, Razorfish

Kontinuerlig forbedring Strategisk prosess Strategi Endring Kontinuerlig forbedring Utvikle strategiske mål og realistiske forventninger Sikre forankring Brukeroppgaver, prioritering Bestemme hva vi skal oppnå Etablere tydelige roller for innholdsprodusenter, redaktører, produkteiere Forbedre innhold Forbedre rammeverk Måle resultater Evaluere og teste Innføre kvalitetskriterier og måleverktøy Lære opp organisasjonen

Metoder og verktøy // eksempler Innholdsanalyse / content audit Strategiworkshop Oppgaveworkshop Prioriteringsregler Konkurrentanalyser (hva gjør andre) Webanalyse, statistikk Personas og oppgavelister Sjekklister Retningslinjer og stilguide Scorecard for evaluering Maler for innhold, sidemaler Veiledning / kursmateriell Rapporter Redaksjonell kalender

Kontinuerlig forbedring som redaksjonell prosess Produsere Publisere Måle/score Forbedre Plan Mål Slette Gevinst

Viktigste fordeler Gode prosesser Ekte verdiskaping 1. 2. 3. Gode prosesser Ekte verdiskaping Enklere rapportering. Enklere prioriteringer, tydeligere arbeids-oppgaver og bedre dialog. Web som bygger på strategiske mål. Weben bidrar til å skape målbar verdi. Tiltak velges etter prioritet, kost, nytte. Forbedring blir en del av jobben i stedet for å bli skippertak. Løpende, automatisert rapportering til ledelsen viser om strategien fungerer og om vi er på riktig kurs. Gir enklere innsalg og større frihet.

KOMMUNIKASJON. SAMHANDLING. ENGASJEMENT Karenslyst alle 8A 0278 Oslo http://www.konstabel.no